تحليلگران ماههاست كه درباره قيمتهاي سه رقمي نفت صحبت ميكنند اما هر اتفاقي كه رخ دهد، شاخصهاي قيمت بازار جهاني، لجوجانه از صعود به بالاي ۱۰۰ دلار خودداري كردهاند. يكي از دلايل اين امر، موانع اقتصادي بوده كه قيمتها را تحت فشار قرار داده و مانع صعود آنها به بالاي ۱۰۰ دلار شده است. مساله ديگر، افزايش هزينههاي مربوط به نقل و انتقال نفت و كاهش تقاضا است. بلومبرگ اوايل اكتبر گزارش كرد از زمان درگيري در سرزمينهاي اشغالي، نرخ حمل و نقل در ۱۶ مسير دريايي جهاني، ۵۰ درصد افزايش يافته است. اين دادهها ازسوي بورس بالتيك منتشر شده و مربوط به دوره زماني بين ۹ تا ۱۵ اكتبر است. جامن كارتسوناس، يكي از شركاي مدير در شركت «بريك ويو ادوايزر» در اين باره به بلومبرگ گفت: كشتيراني همواره از آشفتگيهاي ژئوپليتيكي سود برده است. فوريت تامين منابع انرژي، اولين مسالهاي است كه هنگام شروع جنگ به ذهن معاملهگران خطور ميكند. رويترز هفته گذشته دادههاي مشابهي را به نقل از شركت LSEG منتشر و گزارش كرد نشانههاي ضعف در بازار فيزيكي نفت، نشان ميدهد كه اين وضعيت در آستانه سرايت به بازار آتي بوده و قيمت شاخصها را پايين ميآورد. جيمز ديويس، تحليلگر شركت FGE در اين باره گفت: در سطح جهاني، تقاضا از اين بعد، ثابت يا رو به كاهش است و ما شاهد افزايش عرضه نفت از كشورهاي غيراوپك خواهيم بود. البته هيچ قطعيتي وجود ندارد زيرا بازار شاهد عرضه بيشتري از سوي اوپك نخواهد بود. عربستان سعودي و روسيه اعلام كردهاند كه آمادهاند تا كاهش توليد خود را تا زماني كه لازم باشد، براي رسيدن به قيمتهاي مورد نظرشان، تمديد كنند و برخي ديگر از اعضاي اوپك به دليل مشكل نرخ حملونقل، شاهد بارگيري محمولههاي كمتري هستند. طبق گزارش رويترز به نقل از بازرگانان، بارگيري نفت از نيجريه و آنگولا اين اواخر به دليل تغيير نرخ حمل بار، كند شده است. در نتيجه، نرخ اضافي قيمت معاملات فيزيكي نفت نسبت به شاخصهاي بازار، بين يك تا دو دلار در هر بشكه كاهش پيدا كرده است. همچنين بحث حاشيه سود پايينتر پالايش نفت هم وجود دارد. پالايشگاهها ماهها بود كه با توجه به تقاضاي قوي و قيمتهاي نه چندان بالاي نفت، از حاشيه سود قوي برخوردار بودند. در حال حاضر، با نزديك شدن به پايان فصل رانندگي در امريكا، اوضاع تغيير پيدا كرده كه به معناي كاهش تقاضا براي بنزين است. بلومبرگ هفته گذشته گزارش كرد حاشيه سود ناخالص پالايش نفت در سنگاپور از ابتداي سه ماهه چهارم تاكنون، ۵۰ درصد كاهش يافته است و بر اساس دادههاي رويترز در ۱۵ اكتبر، به ۴.۸۰ دلار در هر بشكه رسيده است، در حالي كه ميانگين حاشيه سود در سه ماهه دوم سال ميلادي جاري، ۹.۶۰ دلار در هر بشكه بود. همه اينها نشانههايي هستند كه نشان ميدهند قيمتهاي ضعيفتر ممكن است به دليل تجارت فيزيكي ضعيفتر نفت در راه باشند. در واقع، شاخصهاي قيمت بازار جهاني پس از افزايش اوليه در پي تحولات سرزمينهاي اشغالي فلسطين، كاهش پيدا كردند، زيرا انتظارات براي حل و فصل سريع در ميان تلاشهاي ديپلماتيك براي پايان دادن به درگيريها پيش از گسترش آنها، بالاتر رفته است. اما اين بازار فيزيكي است كه اهميت دارد و سيگنالها در آنجا، حتي قويتر به نظر ميرسند. طبق گزارش رويترز، بين ۲۰ تا ۳۰ محموله نفت نيجريه به همراه شش يا هفت محموله نفت آنگولا فروش نرفته است. طبق گزارش رويترز، معمولا در اين زمان از سال، مقدار محمولههاي فروخته نشده بسيار كمتر است. كاهش حاشيه سود در امريكا هم به نظر ميرسد روي تصميمات توليد پالايشگاهها تاثير گذاشته و اين با وجود صادرات قوي نفت و سوخت در تابستان امسال بوده است. بر اساس گزارش اويل پرايس، برخي ميگويند كاهش تقاضا براي بنزين، نتيجه افزايش خودروهاي برقي است. با اين حال، خودروهاي برقي بخش كوچكي از كل فروش خودرو در امريكا را تشكيل ميدهند. بنابراين، براي هرگونه نتيجهگيري زود است. اما در عوض، ممكن است پالايشگاهها، توليد سوختهايي را افزايش داده باشند كه دچار كمبود عرضه در بازار جهاني شدهاند و نرخ توليد را به دليل كاهش حاشيه سود، پايين بردهاند. دورنماي قيمت سه رقمي نفت ممكن است هنوز دور نشده باشد.