ديده‌بانان آتش چگونه مي‌توانند از گسترش حريق جلوگيري كنند؟

۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۰۱:۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۱۶۰۵۵
ديده‌بانان آتش چگونه مي‌توانند از گسترش حريق جلوگيري كنند؟

سخنگوي سازمان مديريت بحران كشور با اشاره به استفاده از ظرفيت‌هاي محلي و مردمي براي اطفاي حريق از تعيين افرادي از همان منطقه به عنوان ديده‌بانان آتش خبر داد و گفت: اگر آتش‌سوزي در مراحل ابتدايي شناسايي شود، روند خاموش كردن آن بسيار راحت‌تر از زماني است كه منطقه وسيعي را در برگيرد.

سخنگوي سازمان مديريت بحران كشور با اشاره به استفاده از ظرفيت‌هاي محلي و مردمي براي اطفاي حريق از تعيين افرادي از همان منطقه به عنوان ديده‌بانان آتش خبر داد و گفت: اگر آتش‌سوزي در مراحل ابتدايي شناسايي شود، روند خاموش كردن آن بسيار راحت‌تر از زماني است كه منطقه وسيعي را در برگيرد. حسين ظفري با اشاره به ابلاغ نامه‌اي از سوي سازمان مديريت بحران كشور به فرمانداري‌هاي استان‌هاي در خطر آتش‌سوزي براي تعيين افرادي از همان منطقه به عنوان ديده‌بان آتش خبر داد و افزود: اكنون در استان‌هاي گلستان، خوزستان و فارس از ظرفيت مردمي و روستايي براي ديده‌بان آتش استفاده كردند. ظفري درباره تجهيزات لازم براي اطفاي حريق گفت: يكي از راهكارهاي سازمان مديريت بحران كشور بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي شركت‌هاي دانش‌بنيان است و در اين راستا، شركت‌هايي اعلام آمادگي كردند و مي‌توان تجهيزاتي مانند آتش‌بُر، پرتابه‌هاي آتش خاموش كن و دمنده‌ها كه تكنولوژي جديد هستند، استفاده كرد. با اشاره به اين امكانات اين شركت‌ها و بخش دولتي نيز با توجه به وسعت برخي از حريق‌ها كفاف نمي‌دهد، افزود: امكانات شركت‌ها دولتي نيز يكي ديگر بازوهاي اجرايي است اما كافي نيست؛ نيازمند بهره‌گيري از تجهيزات شركت‌هاي خصوصي هنگام وقوع بحران هستيم.


    تشكيل قرارگاه سلام براي استفاده از ظرفيت بخش خصوصي و صنعتي

سخنگوي سازمان مديريت بحران كشور به ايرنا گفت: در اين راستا، قرارگاه سلام (استفاده از ظرفيت بخش خصوصي و صنعتي) در سازمان مديريت بحران راه‌اندازي شد كه از تجهيزات شركت‌هاي بزرگ صنعتي هنگام بروز بحران استفاده شود كه البته فعاليت اين قرارگاه به اطفاي حريق محدود نيست. به عنوان مثال؛ در سيلاب‌هاي اخير نيز از تجهيزات شركت‌هاي بزرگ صنعتي مانند كارخانه‌هايي فولاد خوزستان، نيشكر هفت تپه استفاده شد؛ بخش ديگر تجهيزات نيروهاي مسلح مانند ارتش، سپاه و فراجا است كه ظرفيت خوبي دارند و بيشتر نيز در مناطقي از كمك اين نهادها بهره مي‌گيریم كه صعب العبور هستند. ظفري با اشاره به اينكه سازمان مديريت بحران نيز در تقسيم‌بندي قرارگاه‌هاي ده‌گانه كشور تجهيزات مورد نياز براي بحران‌هاي سراسر كشور را شناسايي كرده است، افزود: براي هر منطقه با توجه به نوع بحران و منطقه تجهيزات خاصي مورد نياز است و متناسب با اين نيازها از شركت‌هاي دولت و خصوصي و نهادهاي نظامي خواستيم تجهيزاتشان را در هنگام حوادث و بحران به ميدان بياورند. به عنوان مثال براي شمال غرب كشور نياز به تجهيزاتي براي عبور از برف داريم؛ در حالي براي مناطق جنوبي كشور نيازمند وسايل ديگر هستيم.

 تجهيزات امدادي با تاخير به محل حادثه مي‌آيند

او گفت: تجهيزات اين نهادها هنگام بروز بحران امكان بهره‌برداري را دارد و كفاف كار را مي‌دهد اما ايرادي كه وجود دارد اين است كه اين تجهيزات هنگام بروز بحران با تاخير به محل حادثه مي‌رسند و كار را با مشكل مواجه مي‌كند. براي رفع اين مشكل، برآورد مالي به منظور خريد تجهيزات مورد نياز كشور در قرارگاه ‌های ده‌گانه را مورد بررسي قرار داديم و به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارايه كرديم كه در صورت تامين اعتبارات و تهيه اين تجهيزات مي‌توان سال‌ها هنگام بروز بحران و حوادث از اين تجهيزات استفاده كرد. سخنگوي سازمان مديريت بحران با اشاره به وقوع آتش‌سوزي‌ها در سه سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۰، تعداد هزار و ۹۸۱ مورد آتش‌سوزي، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۳۶ مورد آتش‌سوزي و در سال ۱۴۰۲ هم هزار و ۵۸۶ مورد آتش‌سوزي در كشور رخ داده است. ظفري خاطرنشان كرد: به‌طور معمول در بهار و تابستان شاهد بارش باران و سيلاب هستيم و در تابستان وقوع آتش‌سوزي فضاي كشور را متاثر مي‌كند؛ به‌طوري كه دستگاه امدادي متناسب با اين اتفاقات، فعاليت‌هاي خود را سامان مي‌دهند. او با اشاره به وضعيت مطلوب بارندگي در سال جاري، گفت: امسال با توجه به بارش خوب همچنين تناوب بارش‌ها شاهد رشد علوفه، مراتع و فضاي سبز در كشور هستيم و البته در فصل گرما امكان وقوع آتش‌سوزي در اين مناطق بيشتر مي‌شود؛ بنابراين حدود يك ماه و نيم پيش نهادهاي مختلف را نسبت به اين موضوع آگاه و هشدارهاي لازم را اعلام كرديم كه با توجه به فصل گرما و خشك شدن مراتع، علوفه‌ها مستعد آتش‌سوزي است. ظفري افزود: در اين رابطه، مناطق كوهستاني و مناطقي كه داراي مراتع هستند در استان‌ها دسته‌بندي و اولويت‌بندي شدند و با مسوولان استان‌هاي غربي و شمالي كه مستعد آتش‌سوزي هستند، نامه‌نگاري‌ها و مكاتبات انجام گرفت و هشدارهاي لازم براي مواجهه با آتش‌سوزي انجام شد.

بيشتر آتش‌سوزي‌ها منشا سهوي دارد

ظفري با اشاره به اينكه بخش عمده‌اي از  آتش سوزی‌ها منشأ انساني و سهوي دارد، افزود: عمده آتش سوزي‌ها به دليل عدم توجه به خاموش كردن آتش در جنگل‌ها و مراتع از سوي انسان‌ها اتفاق مي‌افتد و در اين بخش نيز نامه‌اي به استان‌ها زديم و از آنها خواستيم به كمك دستگاه‌هاي نظارتي و اطلاعاتي بررسي كنند كه چه ميزان از آتش‌سوزي‌ها منشأ انساني دارد؟ البته در مواردي مشاهده مي‌شود برخي براي تصاحب زمين‌ اقدام به آتش سوزي براي تغيير كاربري زمين مي‌كنند كه اين آمار كمتر از ۲ درصد است. سخنگوي سازمان مديريت بحران كشور ميزان آمادگي كشور در مقابله با حريق را در مجموع قابل قبول ارزيابي كرد و گفت: البته تا سطح مطلوب فاصله داريم و نياز است در حوزه فرهنگ و آگاهي عمومي بيشتر كار شود. استان‌هايي كه عمدتا آتش‌سوزي دارند آمادگي لازم را طي سال‌هاي گذشته كسب كرده‌اند و در رابطه با آتش‌سوزي بيش از هر چيز نيازمند آگاهي عمومي هستيم.

ارسال نظر