۲۵ درصد صادرات غيرنفتي كشور صنعتي و كشاورزي است

۱۴۰۲/۰۸/۲۱ - ۰۰:۵۲:۵۵
کد خبر: ۳۰۰۹۳۹

در حال حاضر ۵۰ درصد محصولات صادراتي ما در حوزه پتروشيمي و خام‌فروشي است، ۲۵ درصد صادرات در حوزه معدني، ۱۰ درصد در حوزه كشاورزي است و عملاً ۱۵ درصد صادرات ما به حوزه صنعت مرتبط مي‌شود.

در حال حاضر ۵۰ درصد محصولات صادراتي ما در حوزه پتروشيمي و خام‌فروشي است، ۲۵ درصد صادرات در حوزه معدني، ۱۰ درصد در حوزه كشاورزي است و عملاً ۱۵ درصد صادرات ما به حوزه صنعت مرتبط مي‌شود.
 به گزارش مهر، علي امامي مديركل دفتر پشتيباني تجاري سازمان توسعه تجارت در مصاحبه راديويي تقويت ارتباطات بين‌المللي را در افزايش كيفيت توليد ملي موثر دانست و گفت: اگر ارتباطات بين‌المللي ما بهتر و موثرتر شود ميزان كيفيت و قيمت و رضايت از خدمات پس از فروش را افزايش مي‌دهد. وي افزود: افزايش حجم تجارت اعم از واردات و صادرات مي‌تواند از مهم‌ترين راهكارهاي افزايش كيفيت توليد ملي باشد و به تحقق اقتصاد مقاومتي نيز كمك كند. امامي اظهار كرد: وظيفه سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان اين است كه با استفاده از ابزارهاي مختلف، عملكرد بازار را رصد و مديريت كند اما شرايط فني توليد كالا به چهار سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشكي، سازمان حفظ نباتات و سازمان استاندارد ارتباط پيدا مي‌كند. امامي ادامه داد: اين چهار سازمان يك سري استانداردهاي اجباري را براي توليد لحاظ كردند به‌طوري كه بدون رعايت اين استانداردها امكان توليد وجود ندارد اما الان مساله جدي براي تجارت با دنيا فقط بحث كيفيت نيست بلكه از ابتدا تا انتهاي فرآيند توليد كالا بررسي مي‌شود. اين مقام مسوول متذكر شد: در حال حاضر خيلي از شركت‌هاي ما به ويژه در بخش آبزيان، استانداردهاي اروپا را پاس كردند و به راحتي مي‌توانند محصولات را به اروپا صادر كنند اما همين شركت‌ها نمي‌توانند به كشور روسيه صادرات داشته باشند چون استانداردهاي روسيه با اروپا متفاوت است و به يك برنامه‌ريزي ديگري نياز دارد. وي با بيان اينكه دولت بايد در اين زمينه تسهيلگري كند و بخش خصوصي هم بايد بابت محصول توليدي خود مسووليت‌پذير باشد، گفت: در حال حاضر بسياري از شركت‌هاي صادراتي در حوزه‌هاي صنعتي و دارويي و صنايع غذايي در بازارهاي داخلي و بين‌المللي با وجود همه مشكلات ارزي و لجستيك بسيار موفق هستند اما واقعيت اين است كه محيط كسب و كار ما شرايط رقابتي ندارد و اين مشكل هم ناشي از عملكرد حاكميت و مهم‌تر از آن بحث انحصار گرايي بازيگران برخي صنايع است. مديركل دفتر پشتيباني تجاري سازمان توسعه تجارت اظهار كرد: در عصر كنوني، رقابت اقتصادي از حالت بين بنگاهي خارج و به رقابت زنجيره‌اي تبديل شده و شركتي در بازارهاي بين‌المللي موفق‌تر است كه زنجيره كارآمدتري داشته باشد. امامي در مورد اهميت تنوع توليدات صادرات محور در كشورمان گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد محصولات صادراتي ما در حوزه پتروشيمي و خام فروشي است، ۲۵ درصد صادرات در حوزه معدني، ۱۰ درصد در حوزه كشاورزي است و عملاً ۱۵ درصد صادرات ما به حوزه صنعت مرتبط مي‌شود از اين رو ضروري است كه تمركز حمايتي خود را روي صنايع صادرات محور قرار دهيم چراكه همزمان با فتح بازارهاي بين‌المللي، كيفيت كالاي توليد را هم ارتقا مي‌دهد.

ارسال نظر