اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسايي هلدينگ‌ها

۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۰۰:۵۶:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۵۶۴

نوزدهمين نشست ميز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسي صنعت چند رشته‌اي صنعتي به همت مديريت نظارت بر ناشران و اداره ميزهاي صنعت و رتبه‌بندي ناشران اين سازمان و با حضور عليرضا ناصرپور، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا عيوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ولي‌اله جعفري مدير نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعي از مديران و فعالان اين صنعت برگزار شد.

نوزدهمين نشست ميز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسي صنعت چند رشته‌اي صنعتي به همت مديريت نظارت بر ناشران و اداره ميزهاي صنعت و رتبه‌بندي ناشران اين سازمان و با حضور عليرضا ناصرپور، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا عيوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ولي‌اله جعفري مدير نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعي از مديران و فعالان اين صنعت برگزار شد.

 

سود تقسيمي شركت‌هاي زيرمجموعه  هلدينگ‌ها

عليرضا ناصرپور، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در اين نشست با اشاره به سود تقسيمي شركت‌هاي زيرمجموعه هلدينگ‌ها گفت: با وجود ماده ۵۸ اساسنامه شركت‌هاي هلدينگ، سود تقسيمي از محل فروش سهام نمي‌تواند اتفاق بيفتد و اين سود از محل سودهاي دريافت شده از شركت‌هاي تابعه است.

به گفته وي؛ كساني كه ماده ۵۸ را در مجامع هلدينگ‌‎‌ها رعايت نكنند سازمان آنها را تاييد نخواهند كرد و عمده سود تقسيمي، متعلق به شركت‌هاي زيرمجموعه هلدينگ‌ها است.

ناصرپور با اشاره به اينكه در برخي از موارد بيش از ۱۰۰ درصد تقسيم سود اتفاق افتاده است، گفت: اين موضوع مربوط به شركت‌هايي است كه ذيل يكي از صندوق‌هاي بازنشستگي يا سازمان‌هاي مرتبط با بازنشستگي قرار گرفته‏‌اند و به‌طور عمده موضوع تامين نقدينگي آن شركت‌ها و سازمان را مدنظر دارند.

عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان كرد: محدوديت در فرآيند تقسيم سود نياز به بررسي بيشتر دارد و منطقي است سهامداران عمده نسبت به اين قضيه بيش از پيش فكر كنند چرا كه موضوع سرمايه‌گذاري در هلدينگ پس از مدتي متوقف و سودآوري آنها را تحت تاثير قرار خواهد داد.

وي تصريح كرد: اين موضوع مالكيتي و سهامداري است و اگر هلدينگ‌ها و سهامداران تصميم بگيرند كه چه ميزان از اين سود را براي درآمدهاي آتي سرمايه‌گذاري كرده و چه مقدار را به ضرورت دريافت كنند، با رعايت ماده ۵۸ امكانپذير است و در مجامع بايد رعايت شود.

ناصرپور از اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسايي هلدينگ‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اصلاح و تغييراتي در اين زمينه، اگر همكاران مواردي مهم را ارايه كنند، كار اصلاح منسجم‎‌تر و همه‌جانبه‌تر پيش خواهد رفت.

عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به برخي مشكلات و مسائل مربوط به اين صنعت، اظهار داشت: به لحاظ كارشناسي، نظر فعالان بازار در زمان تدوين برنامه هفتم توسعه به مجلس شوراي اسلامي، بانك مركزي و كميسيون تلفيق ارايه و نگراني‌هاي بازار سرمايه براي آنها اعلام شده است بنابراين؛ تصميم‌هاي مجلس و قانون بايد اجرا شود اما ملاحظات خود را قبل از تصويب قانون به اطلاع آنان رسانده‌ايم.

وي از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار براي انضباط بيشتر در حوزه انتشار اوراق خبر داد و افزود: اين اقدمات بعد از نتيجه‌گيري اطلاع‌رساني خواهد شد.

 

مديران هلدينگ‌هاي چند رشته‌اي

نقش كانون را جدي بگيرند

در ادامه رضاعيوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نيز بررسي مسائل و مشكلات صنايع كشور را از اهداف برگزاري ميز صنعت در حوزه‌هاي مختلف، ذكر كرد و گفت: پس از برگزاري اين جلسات، همكاران ميز صنعت به صورت اجمالي گزارشي از مسائل اساسي و مشكلات صنايع تهيه كرده و به نهادهاي ذي‌ربط براي رسيدگي به مشكلات آنان ارسال مي‌كنند.

رضا عيوضلو افزود: تاكنون گزارش‌هاي مدوني از حوزه‌هاي مربوط به صنايع مختلف تهيه شده و از مراجع مختلف پيگيري‌هاي لازم به منظور رفع مشكلات و مسائل مختلف صورت گرفته است.

وي در ادامه با اعلام اينكه مسائل به صورت اثربخش‌تر پيگيري مي‌شود، افزود: خروجي سياست‌گذار اقتصادي اين است كه ضمن تهيه متغيرهاي اقتصادي اثرگذار بر فعاليت شركت‌ها، منافع ذينفعان به ويژه سهامداران نيز بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

به گفته اين مقام مسوول؛ انتظار مي‌رود مسائل و مشكلات صنايع به سياست‌گذاران اقتصادي منعكس و راهكارهاي مربوط به آن ارايه و اجرا شود.

عيوضلو با تاكيد بر نقش كانون نهادهاي سرمايه‌گذاي گفت: مديراني كه در هلدينگ‌‎هاي چند رشته‌اي فعاليت مي‎‌كنند حتما بايد نقش كانون را جدي بگيرند چرا كه دغدغه حاضر، توسعه سرمايه‌‎گذاري است و براي اين منظور همكاران بايد توجه ويژه‌اي به كانون داشته باشند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بيان اينكه شركت‌هايي كه از محل سود انباشته افزايش سرمايه دهند، مشمول معافيت مالياتي مي‌شوند، افزود: سازمان بورس بر توسعه سرمايه‌گذاري تامين مالي تاكيد دارد چرا كه اگر اين مهم اتفاق نيفتد آينده بازار با چالش مواجه خواهد شد. اما در صورت وجود مكانيزمي براي جذب نقدينگي در توليد و سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، آثار آن بازار قابل مشاهده بوده و علاوه‌ بر بهره‌برداري از طرح‌هاي جديد، سود شركت‌ها نيز افزايش مي‌‎يابد.

آمادگي كانون براي همكاري و حمايت از

هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري

در ادامه اين نشست؛ رسول سعدي دبيركل كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري نيز با بيان اينكه سازمان بورس بر صنايع مختلف كشور حساسيت ويژه دارد، بيان كرد: حضور مديران سازمان در نوزدهمين ميز صنعت و بررسي ۱۹ صنعت مختلف كشور نشان از جديت سازمان بر صنايع است و اين امر نيازمند قدرداني است.

سعدي خطاب به شركت‌هاي هلدينگ گفت: كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران به عنوان يك نهاد صنفي صداي اعضا را مي‌شنود و آمادگي دارد به برخي مسائل و مشكلات به صورت شفافي، حضوري و مكتوب رسيدگي كند.

دبيركل كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري با بيان اينكه كانون از ابتداي فعاليت خود تاكنون اقدامات مهمي براي نهادهاي مالي از جمله سرمايه‌گذاري انجام داده است، تاكيد كرد: موضوع پيش بيني‌پذير نبودن اقتصاد يكي از مشكلات سرمايه‌گذاري در كشور است، بنابراين يكي از اقدامات كانون اين است كه با مكاتبه و برگزاري جلسات مختلف ضمن بهبود وضعيت اقتصادي و پيش‌بيني‌‎پذير كردن نسبت به توسعه سرمايه‌گذاري در كشور اقدام كند.

لازم به ذكر است؛ در نوزدهمين ميز صنعت، مديران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري به مسائل و مشكلات خود در صنعت چند رشته‌اي صنعتي پرداختند.

گفتني است؛ برگزاري ميز صنايع و مكاتبه با نهادهاي ذي‌صلاح براي رفع مشكلات صنايع، تهيه و تنظيم گزارش‌هاي ماهانه، تهيه گزارش‌هاي خاص، اقدامات لازم در ارتباط با ناشران اوراق بهادار، برگزاري جلسات درون سازماني و دوره‌هاي آموزشي و تجليل از ناشران برتر از جمله مهم‌ترين اقدامات حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نيمه نخست سال جاري به شمار مي‌رود.

 

ارسال نظر