درياچه شهداي خليج فارس در حال خشك شدن است

چيتگر؛ درختان تشنه، درياچه رو به زوال

۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۰۰:۵۹:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۵۶۹
چيتگر؛ درختان تشنه، درياچه رو به زوال

پارك‌هاي جنگلي تهران از جمله پارك چيتگر، آن‌گونه كه مهدي چمران در اوايل هفته جاري اعلام كرد، تشنه هستند و آب چاه‌هاي اين پارك‌ها نه‌تنها به درختان نمي‌رسد كه نصيب شهروندان تهران مي‌شود. چيتگر اما داستاني طولاني‌تر دارد و طي سال‌هاي اخير، به ويژه در تابستان‌ها اخبار متعددي از خشك شدن درختانش مخابره شده است. ديروز اما سوده نجفي، عضو كميسيون بهداشت شوراي شهر از ورود «درياچه» چيتگر به فرايند خشك شدن خبر داد.

گروه راه و شهرسازي|

پارك‌هاي جنگلي تهران از جمله پارك چيتگر، آن‌گونه كه مهدي چمران در اوايل هفته جاري اعلام كرد، تشنه هستند و آب چاه‌هاي اين پارك‌ها نه‌تنها به درختان نمي‌رسد كه نصيب شهروندان تهران مي‌شود. چيتگر اما داستاني طولاني‌تر دارد و طي سال‌هاي اخير، به ويژه در تابستان‌ها اخبار متعددي از خشك شدن درختانش مخابره شده است. ديروز اما سوده نجفي، عضو كميسيون بهداشت شوراي شهر از ورود «درياچه» چيتگر به فرايند خشك شدن خبر داد. مصايب منطقه 22 اما گويا تمامي ندارد. منطقه‌اي كه شاهد رويش برج‌هاي مسكوني و تجاري پرشماري در دوره حاكميت 12 ساله اصولگرايان بر مديريت شهري بود. منطقه‌اي بدون سرانه‌هاي آموزشي و بهداشتي و مملو از برج‌هاي مسكوني و تجاري! در اين شرايط ديروز، نجفي همچنين از ورود فاضلاب‌ برج‌هاي منطقه ۲۲ به خيابان‌ها خبر داد و درخواست كرد كه از اين پس، صدور مجوز ساخت برج‌ منوط به راه‌اندازي تصفيه خانه باشد.

در همين رابطه، رييس كميته سلامت شوراي اسلامي شهر تهران گفت: يكي از معضلات منطقه ۲۲ عدم وجود تصفيه خانه است و ضرورت دارد معاونت شهرسازي طي بخشنامه‌اي مقرر كند صدور مجوز ساخت براي برج‌ها منوط به راه‌اندازي تصفيه‌خانه باشد و ضرورت دارد معاونت شهرسازي طي بخشنامه‌اي مقرر كند صدور مجوز ساخت براي برج‌ها منوط به راه‌اندازي تصفيه خانه باشد. وي با بيان اينكه فاضلاب يك برج در محلي رها شده بود و اين منطقه به نيزار تبديل شده، خاطرنشان كرد: هيچ حصاري در اين محدوده وجود نداشت و ايمن‌سازي نشده بود و اگر كودكي به اين نيزار سقوط مي‌كرد، حجم آب به اندازه‌اي بالا بود كه منجر به غرق شدگي مي‌شد.

 

درياچه شهداي خليج فارس رو به زوال

نجفي افزود: درياچه خليج فارس 27 گونه پرنده و 6گونه آبزي دارد و ظرفيت بالقوه‌اي را براي گردشگري در اين محدوده وجود دارد اما به دليل عدم اختصاص حق‌آبه از رودخانه كن اين درياچه با مشكلات عديده‌اي روبرو شده است و آب منطقه‌اي نيز به تعهدات خود عمل نمي‌كند و ما شاهد كاهش آب درياچه شهداي خليج فارس هستيم و ادامه اين روند آسيب جدي را به اين درياچه وارد خواهد كرد.

وي ادامه داد: همچنين يكي ديگر از چالش‌هايي كه در اين بازديد مشاهده شد اين بود كه در يك محدوده‌اي 8 چاه عميق به عمق 250 متر بدون مجوز از شهرداري در حال انجام است كه اين مساله منجر به از بين بردن آب‌هاي زيرزميني خواهد شد و در اين زمينه نيز بايد شهرداري منطقه 22 توجه ويژه‌اي داشته باشد و از صدور چنين مجوزهايي خودداري كند و چنانچه دستگاه‌ها نيز در اين باره تخلف مي‌كنند آنها را به مراجع قضايي معرفي كنند. عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران اضافه كرد: يكي ديگر از مشكلات اطراف درياچه شهداي خليج فارس كمبود پاركينگ است كه همين امر مشكلات زيادي را براي مراجعه كنند به خصوص در روزهاي پاياني هفته ايجاد مي‌كند و شهرداري منطقه 22 بايد راهكاري را در خصوص اين مساله اتخاذ كند. نجفي ادامه داد: زميني به مساحت سه هزار مترمربع در اطراف اين درياچه در اختيار مجموعه‌اي است كه ماهيانه 250 ميليون تومان به عنوان اجاره به شهرداري داده مي‌شود و اين درحالي است كه در محدوده زمين سه هزار متري شاهد رستوران‌هاي متعدد، كافي‌شاپ‌ها و ... هستيم و سود قابل توجهي به جيب آن مجموعه مي‌رود و مبلغ اشاره شده هيچ صرف و صلاحي براي شهرداري ندارد و به نظر مي‌رسد كه اداره كل حقوقي شهرداري تهران نيز بايد به موضوع قرارداد وارد شود.

 

سفرهاي خارجي مورددار!

مهدي اقراريان، عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران به عنوان نخستين تذكردهنده، اظهار كرد: بنده قبل از اينكه تذكرم را مطرح كنم سوالي وجود دارد درباب كميته سفرهاي خارجي و تذكر بنده ناظر به تذكر قبلي آقاي صادقي در ارتباط با شفافيت سفرهاي خارجي و دستاوردهاي آن است.

وي تصريح كرد: به تازگي بنده مطلع شدم يكي از همكارانمان در شوراي شهر تهران (محمد آخوندي) به اندونزي سفر كرده است و در اين سفر هداياي 500 دلاري شهرداري تهران براي اعضاي تيم فوتبال زير 17 سال برده است كه متاسفانه در اين خصوص شفافيتي وجود ندارد كه آيا اين سفر شخصي بوده يا با نظر شهردار و موارد اينگونه!

عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران گفت: انتظار داريم در اينگونه سفرها پاسخ‌ها شفافي داده شود. ميثم مظفر رييس كميته بودجه شوراي شهر تهران نيز در واكنش به صحبت‌هاي اقراريان در خصوص سفر يكي از اعضاي شوراي شهر تهران به اندونزي، گفت: همكار ما آقاي آخوندي به هيچ عنوان با هزينه شورا و شهرداري به اين سفر نرفته است و اين سفر خارج از شورا و شهرداري بوده است.

وي همچنين در واكنش به صحبت‌هاي اقراريان در ارتباط با تحويل هداياي شهردار تهران به تيم فوتبال زير 17سال نوجوانان، گفت: اين موضوع به هيچ عنوان صحت ندارد و همانطور كه گفته شد آقاي آخوندي براي يك سفر ديگري رفته و هيچ ارتباطي به شورا و شهرداري ندارد و دور آن گذشته است كه پول را با چمدان جابه‌جا كنند.

سيداحمد علوي عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران نيز در ارتباط با صحبت‌هاي اقراريان در خصوص سفر يكي از اعضاي شوراي شهر تهران به اندونزي، گفت: هيچ سفري از سوي پرسنل شهرداري و شورا به اندونزي انجام نشده است و در كميته سفرهاي خارجي اين موضوع مطرح نيست چرا كه اگر يكي از اعضاي شورا بخواهد به سفري برود حتما با اجازه آقاي چمران خواهد بود.

وي ادامه داد: همانطور كه گفته شد ما اين موارد را بررسي كرديم و آقاي آخوندي خارج از شورا و شهرداري به اين سفر رفته است و حتي براي اين سفر از آقاي چمران رييس شورا مرخصي گرفته است. مهدي چمران نيز در پايان صحبت‌هاي اعضاي شوراي شهر تهران درخصوص سفر آخوندي به اندونزي، گفت: ما موظف هستيم كه در خصوص مسائل و مطالبي كه در صحن صحبت مي‌كنيم اگر ابهاماتي يا سوالاتي وجود دارد آنها را پيگيري كنيم و اگر خلاف شنيديم آنها را در صحن شورا مطرح كنيم. وي با اشاره به سفر آخوندي به اندونزي گفت: اين سفر هيچ ربطي به شورا و شهرداري ندارد و يك ماموريت ديگري است كه من هم در جريان نبودم. آقاي آخوندي در اين سفر از مرخصي استفاده كرده است و شايد صحبت‌ها ساده باشد ولي جمع كردن آنها همراه با مشكل خواهد بود.

 

قطع درختان سعدآباد

بدون مجوز كميسيون ماده ۷

رييس شوراي شهر تهران گفت: مجموعه سعدآباد براي قطع درختان مجوز كميسيون ماده ۷ را دريافت نكرده بود. مهدي چمران در يكصد و نود و چهارمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در تذكري به اعضا گفت: در هر موردي اگر ابهامي داريم بايد از مسوولان در ابتدا سوال كنيم. اگر پاسخي نشنيديم بايد در صحن مطرح كنيم سفر آقاي آخوندي هيچ ارتباطي به شورا و شهرداري ندارد و از فضايي ديگر ماموريت داشتند. سفرها بايد با اطلاع بنده صورت بگيرد و مراحل آن طي شود. ايشان از مرخصي خود استفاده كرده‌اند و بنده از اين مرخصي اطلاع نداشتم. گفتن اين موارد ساده است اما جمع كردن آن سخت است.

وي درباره قطع درختان در مجموعه سعدآباد نيز با بيان اينكه كار خلاف در اين مجموعه اين بود كه مجوز كميسيون ماده ۷ را دريافت نكرده بودند، افزود: سازمان بوستان‌ها هم اگر مي‌خواهد درخت قطع كند بايد اجازه بگيرد، چه برسد به مجموعه‌هاي ديگر. بنده اين موضوع را مطرح كردم و بي‌بي سي اعلام كرد كه ما حمايت كرده‌ايم. از بي‌بي سي انتظاري نيست و از رسانه‌هاي خود درخواست مي‌كنيم اخبار را به درستي ارسال كنند. بايد سعي كنيم خودمان براي خودمان مشكل ايجاد نكنيم. وي با تأكيد بر اينكه مسائلي كه براي بنده مبهم است بلافاصله با تماس، پيگيري مي‌كنم گفت: در خصوص مساله آب يا قطع درختان مجموعه سعدآباد، موضوع را بلافاصله پيگيري كرديم. درست است كه مشكل كم آبي داريم اما نبايد آب بوستان‌ها را قطع كرد. چمران تاكيد كرد: اينكه بگويند درختان آب نمي‌خواهند و بايد رها شوند، درست نيست. درخت اگر از بين برود به حيات انسان‌ها لطمه وارد مي‌شود. اگر درختان بوستان چيتگر و لويزان خشك شوند، خسارات جبران‌ناپذير خواهد بود. آب شرب مردم بايد تأمين شود اما آب درختان را نيز بايد با روش‌هاي مختلف تأمين كنيم.

ارسال نظر