رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران:

وضعيت ترافيك پايتخت از بحران گذشته است

۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۰۱:۰۴:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۵۷۰

به گفته رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران، وضعيت ترافيك تهران از بحران گذشته است. سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه علني ديروز شوراي شهر تهران به بررسي پرونده توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي تهران و ترافيك آن پرداخت و گفت: شرايط سخت ترافيكي فقط مختص شب‌هاي باراني نيست و همواره در تهران وجود دارد، متاسفانه وضعيت ترافيك تهران از بحران گذشته است و در قعر مشكلات ترافيكي قرار گرفته‌ايم.

به گفته رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران، وضعيت ترافيك تهران از بحران گذشته است.
سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه علني ديروز شوراي شهر تهران به بررسي پرونده توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي تهران و ترافيك آن پرداخت و گفت: شرايط سخت ترافيكي فقط مختص شب‌هاي باراني نيست و همواره در تهران وجود دارد، متاسفانه وضعيت ترافيك تهران از بحران گذشته است و در قعر مشكلات ترافيكي قرار گرفته‌ايم.
وي با تاكيد بر اينكه باران و برف در افزايش تراكم ترافيك موثر هستند، اما اين مشكل مقيد به اين موضوع نيست، گفت: درست است كه اين موارد شدت ترافيك را بيشتر مي‌كنند اما بايد تاكيد كنم كه وضعيت ترافيكي تهران و ارايه خدمات به هيچ‌وجه مناسب نيست. رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: هرچند مديريت كنوني مسووليت دارد اما مشكلات فعلي نتيجه چندين سال مديريت اشتباهي است كه در گذشته وجود داشته است و آن را ارزان اداره كردن شهر مي‌خواندند به دليل عدم تامين ناوگان حمل و نقل عمومي مردم به سمت خودروهاي شخصي و تاكسي‌هاي اينترنتي رفته‌اند.
تشكري هاشمي با اشاره به افزايش كرايه تاكسي‌ها در روزهاي باراني، گفت: در مصوبه تعيين نرخ كرايه تاكسي‌هاي شهر تهران و در تبصره سوم ماده 18 اين مصوبه گفته شده به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در صورت راه‌اندازي سامانه هوشمند و در شرايط آب و هوايي نامساعد تا سقف 15 درصد به كرايه تاكسي‌ها اضافه نمايد.
وي تصريح كرد: البته اجراي اين تبصره منوط به ايجاد سيستم حمل و نقل هوشمند، مناسب و برخط براي نظارت است كه تاكنون اين سامانه ايجاد نشده است بنابراين مجاز به استفاده از اين قاعده نخواهند بود.
رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه روزانه 22 مليون پاره سفر در تهران انجام مي‌شود گفت: در اين ميان سهم اتوبوسراني حدود 800 هزار پاره سفر و سهم مترو حدود 1 ميليون و 700 هزار پاره سفر است و اين يعني مابقي سفرها با خودرو شخصي و موتور سيكلت انجام مي‌شود. تشكري هاشمي با بيان اينكه تاكسي را نمي‌توان حمل و نقل عمومي ناميد، گفت: وقتي تمام شبكه شبكه قفل مي‌شود بايد به سمت حمل و نقل عمومي رفت در تهران حدود 300 كيلومتر مترو وجود دارد كه در اين دوره با تكميل پروژه‌هاي ناتمام حدود 20 كيلومتر به آن افزوده شد.
وي ادامه داد: براي خريد791 واگن جديد قرارداد منعقد شده است و اين واگن‌ها از يك سال آينده وارد خواهند شد گرچه نوساناتي در توسعه مترو داشته‌ايم اما روند توسعه مترو در اين دوره خوب بوده و خط 10 كلنگ خورده است و براي احداث خط 8 و 11 نيز تفاهمنامه‌هايي امضا شده است.
رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه طبق طرح جامع بايد 9 هزار اتوبوس در تهران داشته باشيم، گفت: روزي 6 هزار اتوبوس در تهران وجود داشت اما با عدم نوسازي، اين ناوگان به 2 هزار عدد رسيده و از اين تعداد نيز روزانه حدود 300 دستگاه خراب و راهي تعميرگاه مي‌شوند.
تشكري هاشمي با بيان اينكه براي حل مشكلات حوزه حمل و نقل تهران شوراي اسلامي شهر تهران 27 هزار و 600 ميليارد تومان بودجه اختصاص تعيين كرد، گفت: بالغ بر 11 هزار ميليارد تومان اين بودجه به حوزه ناوگان اتوبوسراني و مترو اختصاص يافته است و در همين راستا قرارداد تامين 3 هزار اتوبوس و ميني بوس با سازنده داخلي منعقد شده است و به موازات اين امر خريد خارجي نيز صورت مي‌گيرد و اميدوارم در 3 ماه آخر امسال و 3 ماه اول سال آينده بتوانيم از سختي‌هاي اتوبوسراني بكاهيم.
وي با اشاره به توسعه معابر گفت: بايد نقايص شبكه معابر ساخته و تكميل شود و در حال حاضر بخش اعظمي از اين شبكه جز رينگ كمربند شرقي (بزرگراه شهيد شوشتري) تكميل شده است، امروز نبايد به سراغ بزرگراه‌سازي برويم بلكه بايد اين پول صرف توسعه حمل و نقل عمومي و جذاب شدن آن جهت افزايش انگيزه شود. رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران در حال بررسي طرح جامع حمل و نقل شهري تهران و حومه هستيم تا موضوعات ترافيكي آينده تهران تصميم‌گيري شود. تشكري هاشمي گفت: بايد تاكيد كنم هيچ كجاي دنيا براي حل ترافيك راه‌حل اعجاب‌انگيزي جز توسعه حمل و نقل عمومي، ترويج حمل و نقل پاك پيدا نكرده‌اند. وي تصريح كرد: ما نيز به دنبال راه‌حل‌هاي اعجاب‌انگيز نيستيم و بايد از تجربه دنيا بهره ببريم. بر همين اساس قرارداد اتوبوس‌ها با خارج از كشور درحال انعقاد است و از دولت مي‌خواهيم پول مستقيما خرج شهروندان و تامين حمل ونقل عمومي شود.

ارسال نظر