«تعادل» از اين روزهاي بازار سرمايه گزارش مي‌دهد

سريال تكراري در بورس

۱۴۰۲/۰۹/۰۷ - ۰۱:۲۴:۰۷
کد خبر: ۳۰۱۸۸۷
سريال تكراري  در بورس

وضعيت بورس تهران به يك سريال تكراري تبديل شده است و هر روز شاهد تكرار قسمت‌هاي مختلف اين سريال هستيم. روزهاي تلخ و نوساني پشت سر هم و پس از مثبت شدن موقت را شاهد هستيم. طي سه سال اخير تالار شيشه‌اي اتفاق جديدي را تجربه نكرده اما انواع مختلف وعده‌ها و برنامه‌هاي حمايتي را پست سر گذاشت كه تقريبا هيچ يك به نتيجه نرسيد و از سوي ديگر شاهد انواع دخالت و دستكاري در بازار بوديم كه برخلاف برنامه قبلي اين موضوع به‌طور كامل در بازار اجرايي شد.

وضعيت بورس تهران به يك سريال تكراري تبديل شده است و هر روز شاهد تكرار قسمت‌هاي مختلف اين سريال هستيم. روزهاي تلخ و نوساني پشت سر هم و پس از مثبت شدن موقت را شاهد هستيم. طي سه سال اخير تالار شيشه‌اي اتفاق جديدي را تجربه نكرده اما انواع مختلف وعده‌ها و برنامه‌هاي حمايتي را پست سر گذاشت كه تقريبا هيچ يك به نتيجه نرسيد و از سوي ديگر شاهد انواع دخالت و دستكاري در بازار بوديم كه برخلاف برنامه قبلي اين موضوع به‌طور كامل در بازار اجرايي شد.
آراد پوركار، كارشناس بازارسرمايه در خصوص وضعيت بازار نوشت: «بورس براي رشد كردن نيازمند محرك‌هايي از جمله تجديد ارزيابي دارايي‌ها، گزارش شركت‌ها، تغييراتي مانند نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و ... است؛ تا زماني كه اين قبيل اخبار به بورس تزريق نشوند، بازارسرمايه درجا خواهد زد. بازارسرمايه تكليف خود را از بابت وعده‌هاي دولت مي‌داند و از سويي صنعت بانك واسطه اين خبر در گذشته روند منفي را تجربه كرد؛ بنابراين اين مهم امروز نتوانست اين گروه را تحت تاثير خود قرار دهد. نرخ دلار به زير ۴۵ هزار تومان نخواهد رفت و از سويي كانال ۴۷ هزار تومان محدوده حمايتي دلار است.
انتظار مي‌رود با نزديك شدن به پايان سال و به خصوص بهمن ماه قيمت دلار حركتي رو به بالا را در پيش بگيرد و سپس به محدوده‌هاي كنوني بازگردد و حالت تعادلي به خود بگيرد.
 ميزان انتشار اوراق در لايحه بودجه ۱۴۰۳ كه رشدي ۳۶ درصدي نسبت به سال گذشته داشته است. رشد ۳۶ درصدي ميزان انتشار اوراق پوشش‌دهنده اصل و سررسيد اوراق سال گذشته است و اگر از همين نقطه نگاه كنيم، متوجه خواهيم شد كه شيب تامين‌مالي از اوراق به صورت عادي درآمده و درنتيجه انتشار اوراق در تامين كسري بودجه وزن زيادي نخواهد داشت. بازارسرمايه، دولت براي تامين مالي خود به سمت ماليات رفته است. بودجه دولت بسيار محافظه‌كارانه بسته شده و دولت مي‌توانددرآمدهاي بيشتري را كسب كند؛ به عنوان مثال در بحث ماليات سرفصل‌هاي دولت نسبت به گذشته افزايشي بوده است.
بحث ماليات ستاني از صندوق‌ها و سپرده‌ها مي‌تواند براي بازارسرمايه ريسك به حساب بيايد؛ چرا كه برخلاف تصورها اين پارامتر نمي‌تواند نقدينگي را جذب بورس كند و به عبارتي باتوجه به سياست انقباضي دولت و نگاهي كه نسبت به كنترل تورم دارد براي پوشش درآمدهاي مالياتي خود به سراغ سرمايه‌هاي كلان رفته و به آنها نرخ سودي بيشتر از بورس را پيشنهاد مي‌دهد؛ اين مهم موجب مي‌شود تا به صورت مستقيم و غير مستقيم نرخ بهره بين‌بانكي افزايش پيدا كند و اوضاع براي بازارسرمايه سخت شود.»

   معاملات آبان ماه چگونه بود؟
بازدهي شاخص صنعت كاشي و سراميك بورس تهران در آبان سال جاري با 10.5 درصد رشد، در بين بازدهي شاخص‌هاي 30 صنعت بزرگ بورس تهران صدرنشين شد. بورس تهران در سال جاري دچار ركود معاملاتي و بي‌ميلي سهامداران حقيقي به سرمايه‌گذاري در موقعيت‌هاي سهامي مواجه بوده است. بازار سهام از ابتداي سال و با وجود رشد تراز شاخص كل تا بالاي سطح 2 ميليون و 500 هزار واحدي ورود سرمايه حقيقي 21.4 همتي به بورس تهران تا 16 ارديبهشت ماه؛ خالص جريان پول حقيقي هشت ماهه سال جاري بيانگر خروج بيش از 28 هزار ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام بوده است.
بورس تهران در آبان ماه امسال كه پس از ريزش شاخص‌ها در مهر و شهريور ماه آغاز شد؛ شاهد خروج 3 هزار و 740 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام و متوسط 3 هزار و 980 ميليارد توماني ارزش معاملات خرد روزانه بود. تراز شاخص كل با وجود ريزش 2.4 درصدي در شهريور و 4.2 درصدي در مهر ماه، آبان ماه را نيز با ريزش تراز پشت سر گذاشت و از تراز 2 ميليون و 32 هزار و 212 واحدي انتهاي مهر ماه تا تراز 2 ميليون و 20 هزار و 153 واحدي به ميزان 6 دهم درصد كاهش تراز داشت. شاخص كل هم‌وزن نيز كه در شهريور و مهر امسال ريزش تراز بيشتري را به نسبت شاخص كل تجربه كرده بود در آبان ماه امسال با رشد تراز همراه شد و تراز اين شاخص از سطح 690 هزار و 147 واحدي انتهاي مهر تا تراز 703 هزار و 544 واحدي به ميزان 1.9 درصد رشد تراز يافت.
در بين 30 صنعت بزرگ بورس تهران15 صنعت بازدهي مثبتي در آبان ماه داشتند. صنعت كاشي و سراميك در اين ميان با 10.5 درصد رشد تراز شاخص بيشترين بازدهي آبان ماه را به ثبت رساند و پس از آن صنايع سايرمالي، كاني غير فلزي، انبوه‌سازي و راديويي به ترتيب با 9.9 درصد، 9.6 درصد، 9.6 درصد و 9.2 درصد رشد، از صنايعي بودند كه در آبان ماه شاهد رشد تراز بيش از 9 درصد بودند.
در ميان 15 صنعت صعودي بازار در آبان ماه، 5 صنعت دستگاه‌هاي برقي، سيمان، محصولات فلزي، لاستيك و قند و شكر عملكرد بهتري به نسبت شاخص كل هم‌وزن داشتند. اين صنايع را مي‌توان صنايع نگهدارنده آبان ماه شاخص كل هم‌وزن در برابر ريزش شاخص كل ناميد.
در بين صنايعي كه بازدهي بيشتري از شاخص كل و كمتر از شاخص هم وزن داشتند نام صنعت شركت‌‌هاي چند رشته‌اي صنعتي، خودرو و ساخت قطعات و صنعت سرمايه‌گذاري‌ها به چشم مي‌خورد. اين صنايع سنگين كه بيش از شاخص كل بازدهي داشتند؛ لنگر‌هاي حمايتي شاخص كل در آبان ماه بودند. نيم ديگر 30 صنعت بزرگ بورس تهران بازدهي منفي داشتند. تمام 15 صنعت ريزشي آبان ماه، ريزش شديدتري به نسبت شاخص كل داشتند.
صنعت حمل و نقل با 7 درصد افت تراز شاخص بيشترين افت را در ميان اين 30 صنعت داشت. صنعت بيمه و صندوق‌هاي بازنشستگي با 6.4 درصد افت تراز شاخص دومين صنعت ريزش آبان ماه بود. سومين جايگاه ريزش بازار در اين ماه نيز به صنعت اطلاعات و ارتباطات تعلق مي‌گيرد. صنايع بانك‌ها و موسسات اعتباري، فلزات اساسي، كانه‌هاي فلزي و محصولات شيميايي از صنايع سنگين بازار بودند كه در آبان ماه اندكي بيشتر از شاخص كل ريزش داشتند. صنعت مواد و محصولات دارويي و صنعت فرآورده‌هاي نفتي نيز از صنايع سنگين بورس تهران به شمار مي‌رفتند كه در آبان ماه ريزش قابل توجهي داشتند.

بورس در روزي كه گذشت

شاخص كل بازار سرمايه در سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران هزار و 647 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 26 هزار و 95 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 2 هزار و 194 واحد در رقم 710 هزار و 825 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 9 واحدي به رقم 25 هزار و 152 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 3 واحد به سطح 128 هزار و 531 واحد رسيد. روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 192 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد خساپا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 25 ميليارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهاي وبملت، ثپرديس، فملي و شپنا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي كترام، فزر، غمينو، خبنيان و وسديد تعلق داشت. روز گذشته فملي، رمپنا و كگل نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل جم، حكشتي و خودرو از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بجهرم، شگويا و ددانا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي فصبا، تجلي و بپيوند بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد غزر بيشترين تراكنش را داشت و سصفها و تكاردان در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كروميت، فصبا و نطرين بيشترين تراكنش را داشتند. 
روز اخير ارزش معاملات كل بازار سهام به 119 هزار و 110 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 113 هزار و 355 ميليارد تومان بود كه 95 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 7 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 988 ميليارد تومان رسيد.
در معاملات دوشنبه، 60 نماد صف خريد داشتند و 57 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 6 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 119 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش يك درصدي به 248 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر