رييس سازمان بورس مطرح كرد

سهام عدالت فعلا فروشي نيست

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۱:۲۹:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۹۴۴
سهام عدالت فعلا فروشي نيست

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبري خود با خبرنگاران در تشريح آخرين جزييات مصوبه نحوه برگزاري مجامع شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت در شوراي عالي بورس اظهار كرد: بحث سهام عدالت به دليل اينكه از سال تخصيص با تصميمات متناقضي همراه بود، قرار شد در شوراي عالي بورس بررسي شود. از اين رو، از ابتداي حضور در شوراي عالي بورس تلاش شد به جمع‌بندي كاملي در خصوص برگزاري مجامع سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت دست يابيم.

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبري خود با خبرنگاران در تشريح آخرين جزييات مصوبه نحوه برگزاري مجامع شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت در شوراي عالي بورس اظهار كرد: بحث سهام عدالت به دليل اينكه از سال تخصيص با تصميمات متناقضي همراه بود، قرار شد در شوراي عالي بورس بررسي شود. از اين رو، از ابتداي حضور در شوراي عالي بورس تلاش شد به جمع‌بندي كاملي در خصوص برگزاري مجامع سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت دست يابيم.

وي گفت: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار اين است تا اراده مالكيتي و راي سهامداران را منتقل كنيم، موضوعي كه در سال‌هاي گذشته با ايرادهاي اساسي همراه بود.

عشقي با بيان اينكه تصميم برگزاري مجامع شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني از سال ۱۳۹۹ گرفته شد اما به دليل برخي ايرادها از جمله دولتي بودن اشخاص هيات‌مديره اين امر اجرا نشد و همين امر باعث متوقف شدن، مجامع شد، بيان كرد: انتخاب مديران با اين هدف كه سهامداران حق مالكيت داشته باشند، از سال گذشته به صورت جدي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. اما به دليل تعدد نظرها در تيرماه به يك جمع‌بندي نهايي رسيديم اما از آنجا كه بازهم اين موضوع نياز به اصلاح داشت، اين بحث در جلسه آخر شوراي عالي بورس مصوب شد.

 

مهم‌ترين مولفه‌هاي موفقيت

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، حضور حداكثري سهامداران عدالت در برگزاري مجامع استاني را از مهم‌ترين مولفه‌هاي موفقيت اين مجامع ذكر كرد وافزود: برنامه‌هايي متعددي به منظور آگاه‌سازي سهامداران در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اينكه سهام عدالت با توجه به جمعيت ۵۰ ميليوني و افزايش ۵ ميليون سهامدار جديد، در دست بررسي سازمان خصوصي‌سازي است، گفت: تحقق اهداف مورد نظر در اين باره نيازمند همكاري دستگاه‌هاي مختلف است.

 

نحوه تاييد صلاحيت‌ها

عشقي بيان كرد: باتوجه به اينكه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني نهاد مالي هستند، اعضاي هيات‌مديره بايد به تاييد سازمان بورس و اوراق بهادار برسند كه در اين راستا فراخواني براي اعلام آمادگي متقاضيان منتشر خواهد شد

 

راي‌گيري الكترونيكي

به گفته وي، مجامع و راي‌گيري‌ها براي سهامداراني كه مي‌توانند در مجامع شركت‌هاي استاني به صورت مستقيم حضور يابند به صورت الكترونيكي خواهد بود و فرقي ميان اشخاص حقيقي و حقوقي نخواهد بود. علاوه براين؛ اعلام حضور در مجمع نيازمند ثبت در سامانه سپرده‌گذاري مركزي است و سهامداران مي‌توانند تعاوني خود را به عنوان نماينده و بيان
آرای شان اعلام كنند.

شرط ۲۰ درصدي

عشقي اين نكته را هم متذكر شد: براساس تصميمات گرفته شده براي اينكه مشكلي در روند برگزاري مجامع شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني ايجاد نشود، با توجه به اينكه سهامداران عضو شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني هستند در صورت عدم حضور راي به شركت سرمايه‌گذار استاني مي‌رسد اما اگر شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني حضور ۲۰ درصد از اعضاي هيات‌مديره يا سهامداران خود را داشته باشد، مي‌توانند به عنوان نماينده حضور يابند.

 

بررسي صورت‌هاي مالي

شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاكيد براين كه به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني فرصت داده شده تا بتوانند نقش مهمي را در راستاي حضور سهامداران ايفا كنند، توضيح داد: بعد از برگزاري مجامع بايد صورت‌هاي مالي به‌طور مجدد بررسي و رييس هيات‌مديره انتخاب شود. بعد از شكل‌گيري شركت‌ها نيز بايد كانون سهام عدالت از ميان تمام استان‌ها تشكيل شود. وي واگذاري مديريت پرتفوها به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني يا كانون سهام عدالت را هدف سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و گفت: طرحي را در دستور كار داريم كه هنوز به تصويب نرسيده اما در تلاش هستيم پنج تا ۱۰ درصد از منابع در اختيار شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني قرار گيرد تا بتوانند در امور اقتصادي و زيرساختي در استان خود سرمايه‌گذاري كنند. عشقي تاكيد كرد: شركت‌هاي تعاوني استاني شرايط دشواري را داشتند و دچار سر درگمي بودند و قصد دريافت سود از محل سهام عدالت را داشتند اما به دليل غيرقانوني بودن آن، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني و مجامع شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني مي‌تواند مبلغي را براي تعاوني‌ها در نظر بگيرند تا آنها بتوانند در راستاي جلب مشاركت سهامداران اقداماتي را انجام دهند.

سهام عدالت جاماندگان

وي درباره سهام عدالت جا ماندگان نيز توضيح داد: سهام عدالت جاماندگان در اختيار سازمان بورس و شوراي عالي بورس نيست و سازمان خصوصي‌سازي بايد در اين باره پاسخگو باشد.

عشقي افزود: جمعيت ۵ الي ۶ ميليون ايثارگران، بهزيستي و كميته امداد به سهامداران عدالت اضافه خواهند شد كه سبد سهام آنها در دولت در حال بررسي است.

عشقي درباره تعيين تكليف فروش سهام عدالت براي آن دسته از افرادي كه شيوه مديريت مستقيم را انتخاب كردند، گفت: بحث آزادسازي نماد سهام‌ شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني فعلا به دليل ايجاد برخي چالش‌ها براي بازار امكان‌پذير نيست اما براساس تصميمات گرفته شده بازگشايي نماد اين شركت‌ها به تدريج اتفاق مي‌افتد.

وي در ادامه اظهار داشت: در تلاش هستيم تا از محل سودهاي مجمع شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني مبلغي را براي بازار گرداني آنها در نظر بگيريم تا پس از بازگشايي نمادها، بازار سهام تحت تاثير فروش‌ها قرار نگيرد.

 

تعيين صلاحيت اعضاي هيات‌مديره

عشقي در خصوص تعيين صلاحيت اعضاي هيات‌مديره شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني افزود: تعيين صلاحيت اعضاي هيات‌مديره مانند ساير شركت‌ها انجام مي‌شود و حتي براي شركت‌هاي استاني سهام عدالت استانداردها به مراتب سخت‌تر شده است. وي درباره شيوه پرداخت سود سهام عدالت براي هر دو روش مستقيم و غير مستقيم گفت: سود كليه سهامداران سهام عدالت در دو روش غيرمستقيم و مستقيم همانند سال‌هاي گذشته از سوي شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه از بستر سامانه سجام انجام مي‌شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اقدامات مورد نظر درباره همكاري نكردن شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني با تعاوني‌ها تاكيد كرد: شركت‌هاي تعاوني استاني، وزارت تعاون و اتاق تعاون مسوول اين امر هستند تا كارهاي حصول حد نصاب ۲۰ درصد را انجام شود و با تأييد وزارت تعاون، شركت‌هاي تعاوني به عنوان نماينده سهامداران در مجامع سهام عدالت حضور خواهند داشت.

به گفته عشقي، بخشي از موضوع به شرايط بازار مربوط است. در بعضي از شركت‌ها بين ۳۰ تا ۴۰ درصد سهام در دست ۱۹ ميليون نفر مي‌افتد و اگر آنها بخواهند ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم خود را بفروشند با يك فشار سنگين فروش مواجه مي‌شويم. قرار شد همزمان با تعيين تكليف مجامع استاني به صورت تدريجي بتوانيم بازگشايي‌ها را انجام دهيم.

 

بازارگرداني شركت‌هاي سرمايه‌گذاري

استاني

وي در پاسخ به سوالي درباره بازارگرداني شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني گفت: در بحث بازار گرداني شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني از ظرفيت سبدگرداني، تامين سرمايه‌ها و غير بهره خواهيم گرفت تا سهام اين شركت‌ها نقدشوندگي مناسبي داشته باشند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سود سهام عدالت متوفيان اظهار داشت: مجموع سهام عدالت متوفيان و سود آن شامل ۱۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود و اشخاصي كه نسبت به دريافت سود متوفيان اقدام كردند سود سهام عدالت متوفي را تا پايان آذر دريافت خواهند كرد، مابقي سود انباشته سهام عدالت نيز تا پايان سال به حساب وراث واريز مي‌شود و با توجه به اينكه در دو سال گذشته سامانه‌اي براي انتقال سهام عدالت متوفيان راه‌اندازي نشده بود اين سود در حساب جداگانه‌اي در شركت سپرده‌گذاري مركزي باقي مانده و حتي سود بانكي نيز به آن تعلق گرفته است و به وراث پرداخت مي‌شود. وي در ادامه گفت: مسووليت تاييد صلاحيت اعضاي هيات‌مديره شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني را جدي‌تر از گذشته توسط اداره تاييد صلاحيت دنبال مي‌كنيم و در عين حال اگر تخلفي صورت گيرد، تمام دستگاه‌ها از جمله دادستاني‌ها نيز به كمك مي‌آيند تا افراد متخصص و داراي صلاحيت انتخاب شوند. عشقي تصريح كرد: شركت‌هايي كه تاكنون سود سهام عدالت را پرداخت نكردند بايد ظرف چند روز آتي سود سهامداران را واريز كنند در غير اين صورت اسامي آنها از سوي شركت سپرده‌گذاري مركزي افشا خواهد شد.

 

نحوه واريز سود سهام عدالت

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس در در خصوص نحوه واريز سود سهام عدالت در سال جاري گفت: به دليل برگزار نشدن همزمان شركت‌هاي پرتفوي سهام عدالت، امسال نيز در دو مرحله سود سهام عدالت براي مشمولان واريز خواهد شد كه يك مرحله واريز در آذر ماه و بخش دوم هم اواخر سال پرداخت مي‌شود. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان برگزاري مجامع شركت‌هاي استاني سهام عدالت افزود: حداكثر تا خرداد ماه سال آينده تاريخ تمام مجامع تعيين و تكليف خواهد شد و تا پايان شهريور نيز مجامع برگزار مي‌شوند و در عين حال مجامع دو استان زنجان و خراسان شمالي تا اواسط بهمن برگزار مي‌شود.

ارسال نظر