كشف نرخ منصفانه زعفران با عرضه در بورس كالا

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۱:۳۳:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۹۴۸

جواد فلاح مدير بازار‌هاي مالي بورس كالا گفت: زعفران نيز همانند ساير محصولات كشاورزي شرايط و دوره نگهداري مشخصي دارد تا كيفيت آن بدون تغيير باقي بماند. به اين دليل در فصل برداشت محصول انبار‌ها با سررسيد جديدي پذيرش مي‌شوند و تا سررسيد مشخص شده در سال آينده، زعفران سپرده شده در انبارها، قابليت نگهداري خواهند داشت. در حال حاضر با شرايط انبار‌هاي پذيرش شده در بورس، سررسيد زعفران تقريبا حدود دي ماه خواهدبود.

باشگاه خبرنگاران| جواد فلاح مدير بازار‌هاي مالي بورس كالا گفت: زعفران نيز همانند ساير محصولات كشاورزي شرايط و دوره نگهداري مشخصي دارد تا كيفيت آن بدون تغيير باقي بماند. به اين دليل در فصل برداشت محصول انبار‌ها با سررسيد جديدي پذيرش مي‌شوند و تا سررسيد مشخص شده در سال آينده، زعفران سپرده شده در انبارها، قابليت نگهداري خواهند داشت. در حال حاضر با شرايط انبار‌هاي پذيرش شده در بورس، سررسيد زعفران تقريبا حدود دي ماه خواهدبود.
اين مقام مسوول بيان كرد: در حال حاضر زعفران در انبار‌هاي بورس كالا وجود دارد و باتوجه به اينكه در فصل برداشت زعفران قرار داريم به محض اينكه انبار‌ها بتوانند تضامين مربوطه را ارايه دهند و مقدار قابل قبولي زعفران توليدي سال جديد در انبار‌ها سپرده شود به نحوي كه شاهد كشف نرخ مناسب باشيم، معاملات براي نماد‌هاي سررسيد جديد گواهي سپرده زعفران كه توليد امسال خواهد بود آغاز خواهد شد. فلاح مي‌گويد: زعفران يكي از دارايي‌هاي پايه اصلي در بازار گواهي سپرده كالايي است و به لحاظ آماري، حدود ۱۷ درصد ارزش معاملات گواهي سپرده كالايي بورس كالا را به خود اختصاص داده است. او در خصوص مزيت‌هاي عرضه زعفران در بورس كالا عنوان كرد: انبار‌هاي بورس كالا تقريبا در خراسان رضوي و جنوبي مستقر هستند و ۱۷ انبار در اين دو استان پذيرش شده است كه كشاورزان مي‌توانند زعفران را در صورتي كه حداقل‌هاي كيفي ابلاغ شده از سوي بورس را احراز نمايد، به انبار‌هاي بورسي تحويل دهند. انبار‌ها پس از بررسي زعفران از نظر ظاهري، از آن نمونه‌برداري كرده و براي آزمايشگاه ارسال مي‌نمايند تا از نظر شاخص‌هاي شيميايي هم بررسي شود. اگر همه موارد تاييد شد، زعفران ارايه شده از سوي كشاورزان در انبار بورسي سپرده شده و قبض انبار به نام مالك آن صادر مي‌شود و اين قبض يك روز كاري بعد به ورقه بهادار گواهي سپرده كالايي تبديل مي‌شود كه در نماد معاملاتي آن انبار، قابليت معامله دارد. فلاح افزود: بنابراين مكانيزم بورس كالا كمك كرده است كه زعفران توليدي از نظر كيفي ارتقا پيدا كند، كشف نرخ منصفانه براي زعفران صورت گيرد، كشاورزان نسبت به قيمت واقعي زعفران آگاه باشند و نگهداري زعفران در شرايط ايده‌آل صورت گيرد. زعفران كالاي با ارزشي است كه اگر در منازل نگهداري شود داراي ريسك‌هاي مختلفي مانند سرقت است كه در مقابل، با توجه به اينكه انبار‌هاي بورسي داراي پوشش بيمه هستند و محافظت و امنيت خوبي دارند، امنيت خاطر مناسبي براي كشاورزان ايجاد كرده‌اند. در نهايت تمام اين موارد به كشاورز كمك مي‌كند بتواند محصول توليدي خود را با قيمت بهتر در يك بازار بزرگ به وسعت ايران و بدون محدوديت عرضه كند.

ارسال نظر