تعويض روشنايي معابر آغاز شد

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۲۳:۴۸:۱۱
کد خبر: ۳۰۲۰۰۷

باتوجه به ناترازي برق در كشور و اهميت مديريت مصرف طرح تعويض روشنايي معابر استارت خورده و پيش‌بيني مي‌شود كه سالانه ۲۴۰ ميليون كيلووات ساعت صرفه‌جويي از اين طريق اتفاق بيفتد. به گزارش ايسنا، چراغ‌هاي خياباني نقش حياتي را در مناطق شهري ايفا مي‌كنند كه هدف اصلي آن بهبود روشنايي خيابان‌ها در طول دوره‌هاي تاريك شبانه‌روز است.

باتوجه به ناترازي برق در كشور و اهميت مديريت مصرف طرح تعويض روشنايي معابر استارت خورده و پيش‌بيني مي‌شود كه سالانه ۲۴۰ ميليون كيلووات ساعت صرفه‌جويي از اين طريق اتفاق بيفتد. به گزارش ايسنا، چراغ‌هاي خياباني نقش حياتي را در مناطق شهري ايفا مي‌كنند كه هدف اصلي آن بهبود روشنايي خيابان‌ها در طول دوره‌هاي تاريك شبانه‌روز است. در گذشته، تعداد خيابانها در شهرها بسيار كمتر بود، اما با رشد مناطق شهري روشنايي خيابان‌ها به سرعت افزايش يافت. يك سيستم روشنايي خياباني هوشمند مبتني بر اينترنت اشياء مي‌تواند مصرف زياد سيستم روشنايي معابر را تعديل كند، به طور كلي استفاده از چراغ‌هاي LED براي روشنايي خيابان‌ها به انرژي كمتري نياز دارد. به غير از عمر طولاني، يكي ديگر از مزاياي LEDها
 براي روشنايي خيابان‌ها نور مستقيم آنهاست؛ آنها نور را دقيقاً در جايي كه مورد نياز است ساطع مي‌كنند، بنابراين، نور كمتري به طور غير ضروري پراكنده مي‌شود و سطح آلودگي نوري كاهش مي‌يابد. نتايج تحقيقات صورت گرفته نشان مي‌دهد سيستم كنترل هوشمند چراغ‌هاي خياباني مبتني بر منطق فازي تحت شبكه WSN مي‌تواند كنترل هوشمند روشنايي را به اندازه مورد نياز براي يك خيابان تحقق بخشد و مصرف برق را تا حد زيادي كاهش داده و مديريت و كارايي تعمير و نگهداري چراغ‌هاي خياباني را بهبود دهد. در همين راستا طرح متعادل‌سازي روشنايي معابر از ابتداي دوره اوج مصرف برق در سال جاري، به‌عنوان يكي از تكاليف ابلاغي از سوي شركت توانير در دستور كار قرار گرفت و در برخي استان‌ها اجرايي شد. همچنين به تازگي طرح بهينه‌سازي و تعويض چراغ‌هاي پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌هاي فوق كم مصرف ال‌اي دي در معابر شهري استان‌هاي ايلام، گيلان، البرز و چهارمحال و بختياري با سرمايه‌گذاري 7930 ميليارد ريالي بخش خصوصي به تصويب نهايي اعضاي كميسيون صرفه جويي شوراي عالي انرژي رسيد. با اجراي كامل طرح بهينه‌سازي و تعويض چراغ‌هاي پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌هاي فوق كم‌مصرف ال‌اي دي در معابر شهري استان‌هاي ايلام، گيلان، البرز و چهارمحال و بختياري، مجموعا 55 مگاوات از توان مصرفي برق كشور كاسته و سالانه ۲۴۰ ميليون كيلووات ساعت صرفه‌جويي انرژي حاصل مي‌شود كه اين ميزان معادل رفع نياز براي احداث ۸۰ مگاوات ظرفيت نيروگاهي خواهد بود. احداث اين ميزان نيروگاه به انضمام شبكه انتقال به بيش از پنجاه هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري اوليه نياز داشت كه علاوه بر هزينه سرمايه‌گذاري اوليه، هزينه‌هاي سنگين تامين سوخت و آلودگي هوا نيز بر آن اضافه مي‌شد، اما با اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي فوق، صرفه‌جويي در مصرف برق محقق مي‌شود و نيز در هزينه‌هاي گزاف احداث نيروگاه و سوخت مصرف نشده، صرفه جويي و نيز سبب جلوگيري از آلودگي هوا مي‌شود. علاوه بر طرح‌هاي فوق، طرح‌هاي بهينه‌سازي روشنايي معابر استان‌هاي يزد و كردستان نيز در حال اجرا و طرح‌هاي استان‌هاي تهران بزرگ و آذربايجان غربي نيز در شرف انعقاد قرارداد است. برنامه‌ريزي براي اجراي كامل طرح‌هاي فوق تا سال 1404 صورت گرفته و سرمايه‌گذاران در ازاي اجراي طرح‌ها و تاييد و صحت سنجي آن، اوراق صرفه‌جويي انرژي از شركت توانير دريافت خواهند كرد كه قابل معامله در بورس انرژي خواهد بود. تعديل استاندارد روشنايي معابر و كيفي سازي آنها مي‌تواند در ميزان مصرف برق تاثير گذار و راهي براي دور زدن خاموشي‌ها باشد.

ارسال نظر