كاهش برداشت ۸۰ ميليون متر مكعبي از آب‌هاي سطحي تهران

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۲۸:۱۱
کد خبر: ۳۰۲۱۰۶

مديرعامل شركت تامين و تصفيه آب و فاضلاب تهران از رشد 9 برابري حجم ريالي اعتبار عمراني طرح‌هاي اين شركت در سال جاري خبر داد. به گزارش ايلنا از آبفاي استان تهران، عليرضا اصغري گفت: تمامي تلاش‌هاي شركت تامين و تصفيه از ابتداي سال گذشته كه برنامه مديريت تنش آبي كليد خورد تاكنون به ايجاد ظرفيت‌هاي جايگزين به ميزان پنج مترمكعب آب در ثانيه منجر شده است كه اين ظرفيت موجب كاهش برداشت 80 ميليون مترمكعب آب از منابع سطحي شده است. 

مديرعامل شركت تامين و تصفيه آب و فاضلاب تهران از رشد 9 برابري حجم ريالي اعتبار عمراني طرح‌هاي اين شركت در سال جاري خبر داد.
به گزارش ايلنا از آبفاي استان تهران، عليرضا اصغري گفت: تمامي تلاش‌هاي شركت تامين و تصفيه از ابتداي سال گذشته كه برنامه مديريت تنش آبي كليد خورد تاكنون به ايجاد ظرفيت‌هاي جايگزين به ميزان پنج مترمكعب آب در ثانيه منجر شده است كه اين ظرفيت موجب كاهش برداشت 80 ميليون مترمكعب آب از منابع سطحي شده است. 
اصغري ازجمله پروژه‌هاي تعريف شده در زمينه مديريت تنش آبي را حفر و تجهيز 100 حلقه چاه در تهران نام برد و افزود: اجراي اين پروژه از مهرماه سال 1401 آغاز و در فاز نخست 50 حلقه چاه با همكاري شركت‌هاي زيرمجموعه آب و فاضلاب استان تهران تا پايان نيمه نخست سال جاري حفر و تجهيز شد. 
وي يكي از فعاليت‌هاي شاخص براي انتقال آب اين چاه‌ها به مبادي مصرف را اجراي هفت كيلومتر لوله‌گذاري به اقطار 500 و 700 ميلي‌متر در اطراف درياچه چيتگر خواند كه امكان انتقال آب چاه‌هاي جديد را به سمت غرب تهران فراهم مي‌كند. 
به‌گفته وي، با توجه به ميانگين آبدهي 25 ليتر در ثانيه به ازاي هر حلقه چاه، برآورد مي‌شود درمجموع 675 ليتر بر ثانيه امكان تامين آب از 27 چاه جديد حفر و تجهيز شده توسط شركت تامين و تصفيه فراهم شود و با در نظر گرفتن سرانه مصرف 200 ليتر در شبانه‌روز به ازاي هر شهروند تهراني، اين چاه‌ها مي‌توانند ظرفيت مازادي را براي تامين آب مورد نياز 200 هزار تا 300 هزار نفر جمعيت فراهم كنند و در مواقع لزوم، جايگزين برداشت از آبهاي سطحي شوند. 
وي هدف از حفر و تجهيز چاه‌هاي جديد را ايجاد و افزايش ظرفيت‌هاي جايگزين به منظور كاهش استفاده از منابع سطحي در مواقع لازم و اضطراري دانست و افزود: منابع آبهاي سطحي در تهران محدود هستند و با توجه به وضعيت بارش‌ها و تداوم خشكسالي، ضروري است با ايجاد ظرفيت‌هاي جايگزين، تا حد ممكن از اضافه برداشت از سدها خودداري و ذخيره حداقلي را در پشت سدها به‌ويژه در سمت شرق تهران حفظ كرد.  اصغري خاطرنشان كرد: البته با توجه به محدوديت منابع آبهاي زيرزميني در مناطق شرق تهران، بخش عمدهاي از چاه‌هاي جديد در مناطق جنوب و غرب تهران حفر و تجهيز و آب اين چاه‌ها به سمت شرق تهران منتقل مي‌شود تا متناسب با آب انتقال يافته، برداشت كمتري از سدهاي شرق تهران صورت گيرد.

ارسال نظر