ايجاد ارزش افزوده با استفاده از هوشمند‌سازي ميادين نفت و گاز

۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ۰۰:۵۹:۱۲
کد خبر: ۳۰۲۲۹۲

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران بر اهتمام اين شركت به حل چالش‌ها با استفاده از فناوري‌هاي ديجيتال و هوشمند‌سازي ميادين تاكيد كرد و گفت: با استفاده از اين فناوري‌ها ارزش افزوده چشمگيري ايجاد مي‌شود.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران بر اهتمام اين شركت به حل چالش‌ها با استفاده از فناوري‌هاي ديجيتال و هوشمند‌سازي ميادين تاكيد كرد و گفت: با استفاده از اين فناوري‌ها ارزش افزوده چشمگيري ايجاد مي‌شود.
به گزارش ايلنا از شركت ملي نفت، سيدمهدي مطهري با اشاره به نشست انتقال تجربه و دانش شركت‌هاي چيني در زمينه طراحي، پياده‌سازي و راه‌اندازي ميدان‌هاي نفتي و گازي ديجيتال كه هفته گذشته برگزار شد، گفت: از شركت‌هاي تابعه درخواست شده است چالش‌هاي مرتبط با اكتشاف، حفاري، توسعه و توليد كه با استفاده از اين فناوري‌ها قابليت مرتفع شدن دارند را شناسايي كنند.
وي با بيان اينكه استفاده از اين فناوري‌ها، ارزش افزوده چشمگيري به همراه دارد، تصريح كرد: اميدواريم نشست مشترك با شركت‌هاي چيني سرآغازي باشد براي تغييرات بزرگ كه قرار است در حوزه تحول ديجيتال و ميدان‌هاي نفتي و گازي هوشمند در مجموعه نفت رقم بخورد كه البته در اين مسير نيازمند همكاري شركت‌هاي تابعه، متخصصان اين حوزه و همچنين خبرگان دانشگاهي هستيم. مطهري تاكيد كرد: كاهش هزينه‌ها، مديريت دارايي، بهبود تصميم‌گيري، بهبود كارايي، مديريت ريسك و به حداكثر رساندن توليد از ذخاير نفت و گاز را مي‌توان از مزاياي ديجيتال شدن ميدان‌هاي نفتي و گازي برشمرد.
بر اساس اين گزارش، تفاهم‌نامه تأسيس مركز راهبردي هوش مصنوعي و ميدان‌هاي نفت و گاز ديجيتال، شامگاه سه‌شنبه؛ ۲۳ آبان‌ماه با حضور روح‌الله دهقاني فيروزآبادي؛ معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان رييس‌جمهوري و محسن خجسته‌مهر، مديرعامل شركت ملي نفت ايران امضا شد. گفتني است، محسن خجسته‌مهر؛ مديرعامل شركت ملي نفت ايران نيز چندي پيش بر ضرورت ايجاد ميدان‌هاي نفت و گاز ديجيتال تاكيد كرده و گفته بود: در پرتو تحول ديجيتال و هوشمندسازي، مركز راهبري هوش مصنوعي و ميادين هيدروكربوري ديجيتال را ايجاد خواهيم كرد. در اين مسير بايد ۱۵ ميدان نفت و گاز ديجيتال را عملياتي كنيم كه هزينه‌هاي سرمايه‌اي و عملياتي را كاهش خواهد داد و نظارت لحظه‌اي در همه مراحل را براي پايداري توليد نفت و گاز و بررسي مشكلات عملياتي به شكل هوشمند امكان‌پذير مي‌كند.
به گفته وي در اين مسير سه اقدام مهم بايد انجام شود، نخستين اقدام اين است كه كارگروه‌هاي ميادين نفتي و گازي ديجيتال در سطح شركت‌هاي تابعه كه توليد نفت و گاز را به‌عهده دارند ايجاد شود و با حضور متخصصان شركت ملي نفت، متخصصين حوزه فناوري اطلاعات و نخبگان دانشگاهي مديريت هوشمند تقاضا انجام شود. اقدام دوم با راهبري و مسووليت معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري انجام مي‌شود، به‌طوري كه پيمانكاران عمومي فناورانه بزرگ تشكيل شوند كه مي‌توانند كنسرسيوم‌هاي بزرگ براي طراحي و پياده‌سازي سامانه‌هاي ديجيتال ايجاد كنند. گام سوم ايجاد نهاد تنظيم‌گري، آزمايشگاه‌هاي مرجع و توليد استانداردهاي لازم است تا تجهيزاتي كه ساخته مي‌شود كاربري مناسب داشته باشد.

ارسال نظر