روزهاي خوش ايران و اوراسيا

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۰:۱۳:۳۶
کد خبر: ۳۰۲۴۰۷

منطقه اوراسيا در سال‌هاي گذشته يكي از مناطق رو به رشد اقتصادي كشور بوده و البته به‌طور همزمان با عضويت ايران در اين اتحاديه شرايط براي رشد صادرات ميان دو طرف افزايش پيدا كرده است، موضوعي كه نگاهي به آمارها نيز به خوبي آن را اثبات مي‌كند. در هشت ماهه امسال، تجارت ايران و اوراسيا به ۵.۲ ميليون تن كالا، به ارزش دو ميليارد و ۳۴۴ ميليون دلار رسيد.

روح الله لطیفی

منطقه اوراسيا در سال‌هاي گذشته يكي از مناطق رو به رشد اقتصادي كشور بوده و البته به‌طور همزمان با عضويت ايران در اين اتحاديه شرايط براي رشد صادرات ميان دو طرف افزايش پيدا كرده است، موضوعي كه نگاهي به آمارها نيز به خوبي آن را اثبات مي‌كند. در هشت ماهه امسال، تجارت ايران و اوراسيا به ۵.۲ ميليون تن كالا، به ارزش دو ميليارد و ۳۴۴ ميليون دلار رسيد. از ابتداي امسال تا پايان آبان ماه، پنج ميليون و ۱۶۸ هزار تن كالا به ارزش دو ميليارد و ۳۴۴ ميليون و ۱۰۰ هزار دلار بين ايران و پنج كشور عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا تبادل شد كه نسبت به مدت مشابه با رشد ۳۳.۵ درصدي در وزن و ۱۴ درصدي در ارزش همراه بوده است. از اين ميزان دو ميليون و ۷۷۸ هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و ۷۴ ميليون دلار از ايران به كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا كالا صادر شده كه نسبت به مدت مشابه، ۴۵ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش  افزايش داشته است. 
دو ميليون و ۳۹۰ هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و ۲۷۰ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار نيز از اين ميزان تجارت مربوط به واردات ايران از كشورهاي اتحاديه اقتصادي اوراسيا است كه نسبت به هشت ماه نخست سال گذشته با رشد ۲۲ درصدي در وزن و ۱۰ درصدي در ارزش همراه بوده است. روسيه با خريد يك ميليون و ۴۹۵ هزار تن كالاي ايراني به ارزش ۶۱۶ ميليون و ۲۴۶ هزار و ۲۱۰ دلار و رشد ۳۲ درصدي، ارمنستان با ۹۲۹.۵ هزار تن كالا به ارزش ۲۷۱ ميليون و ۵۳۵ هزار و ۲۸۲ دلار و رشد سه درصدي، قزاقستان با ۳۰۵ هزار تن به ارزش ۱۲۳ ميليون و ۸۵۴ هزار و ۳۲ دلار با رشد ۱۰ درصدي، قرقيزستان با ۳۶ هزار تن به ارزش ۴۹.۷ ميليون دلار و با رشد ۱۲ درصدي و بلاروس با ۱۲.۳ هزار تن كالا به ارزش ۱۲ ميليون و ۳۵۵ ميليون و ۲۶۱ دلار به ترتيب مقاصد صادراتي كالاهاي ايراني در بين اعضاي اتحاديه اقتصادي اوراسيا در هشت ماهه امسال بودند. روسيه با فروش دو ميليون و ۲۳۵ هزار و ۶۵۵ تن كالا به ارزش يك ميليارد و ۱۳۹ ميليون و ۸۴۴ هزار و ۷۵ دلار و رشد ۱۲ درصدي نسبت به مدت مشابه، قزاقستان با ۱۰۶ هزار و ۳۷۱ تن به ارزش ۴۷  ميليون و ۶۱۶ هزار دلار (كاهش ۳۹ درصدي)، بلاروس با ۱۹ هزار و ۴۱۶ تن به ارزش ۴۳ ميليون و ۹۹۲ هزار دلار (رشد ۶۶ درصدي)، ارمنستان با هشت هزار و ۶۵۷ تن كالا به ارزش ۳۴ ميليون و ۵۰۶ هزار و ۲۸۹ دلار (رشد ۲۸۳ درصدي) و قرقيزستان با هزار و ۹۴۳ تن كالا به ارزش چهار ميليون و ۴۴۲ هزار و ۴۶۴ دلار (رشد ۴ درصدي)، به ترتيب فروشندگان كالا به ايران در بين اعضاي اتحاديه اقتصادي اوراسيا بودند كه ۹۰ درصد از كل واردات ايران از بين اعضاي اين اتحاديه از كشور روسيه بوده است.

ارسال نظر