پايش كنار جادهاي آلايندگي خودروها
مديرعامل ستاد معاينه خودروهاي تهران گفت: ناوگان خودروهاي سنگين به علت فرسودگي و عدم پايداري در حفظ شرايط مورد تاييد در مراكز معاينه فني، نياز به كنترل مضاعف در سطح شهر دارند.
مديرعامل ستاد معاينه خودروهاي تهران گفت: ناوگان خودروهاي سنگين به علت فرسودگي و عدم پايداري در حفظ شرايط مورد تاييد در مراكز معاينه فني، نياز به كنترل مضاعف در سطح شهر دارند. به گزارش ايلنا، شادي مالكي، مديرعامل ستاد معاينه فني با اشاره به اجراي طرح مشترك ستاد معاينه فني و پليس راهور تهران براي پايش آلايندگي خودروها گفت: بنا بر آخرين سياهه انتشار شهرداري تهران منابع متحرك در توليد آلايندههاي گازي سهم ۸۳ درصدي و در توليد ذرات معلق سهم ۶۱ درصدي دارند كه با توجه به سهم عمده اين منابع در ايجاد آلودگي شهر تهران اجراي طرحهايي براي پايش مستمر اين ناوگان مورد نياز است. در همين راستا اين ستاد در برنامهاي مشترك با پليس راهور تهران بزرگ نسبت به راهاندازي مجدد واحدهاي كنترل كنار جادهاي براي پايش وضعيت آلايندگي خودروهاي سنگين و سبك اقدام كرده است. مديرعامل ستاد معاينه فني در توضيح نحوه اجراي اين طرح مشترك اظهار داشت: در اين طرح خودروها كه در شهر تردد ميكنند، به صورت تصادفي متوقف و با استفاده از تجهيزات ميزان آلايندگي آن اندازهگيري ميشود. در اين بررسي، خودروهاي آلاينده و دودزا توسط پليس راهور جريمه و با كنترل آنلاين معاينه فني آنان، در صورت صحت معاينه فني و مردودي در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام ميشود. وي در توضيح اين مساله كه چه خودروهايي شامل اين طرح ميشوند، افزود: حسب هماهنگي انجامشده با پليس راهور تهران بزرگ در اين طرح، كليه خودروهاي سبك و سنگين مورد ارزيابي و كنترل قرار ميگيرند. درسنوات گذشته اين طرح تنها براي خودروهاي سنگين اجرا ميشد كه از امسال با توجه به طرح ابطال معاينه فني خودروهاي دودزا و داراي نقص فني توسط پليس خودروهاي سبك نيز كنترل ميشوند. البته ناوگان سنگين به علت فرسودگي و عدم پايداري در حفظ شرايط مورد تاييد در مراكز معاينه فني كه در بحث آلايندگي حدود آن توسط سازمان حفاظت محيطزيست تعيين ميشود نياز به كنترل مضاعف دارند.