نايب‌رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران:

سكه و طلاي داخل به سازِ بازار جهاني چرخيد

۱۴۰۲/۰۹/۱۸ - ۰۱:۱۸:۴۴
کد خبر: ۳۰۲۴۹۴

نايب‌رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران، ضمن اشاره به ثبات نسبي نرخ ارز در بازار داخل، تغييرات قيمت سكه و طلا در بازار داخل را تنها تحت تاثير نوسان قابل توجه اونس جهاني طلا عنوان كرد و گفت: به‌طور معمول با افزايش قيمت اونس طلا، قيمت‌ سكه و طلا در بازار هم صعودي مي‌شود، اما پس از بازگشت طلا به كانال نزولي شدن، كمي سكه مقاومت در برابر كاهش خواهد داشت.

نايب‌رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران، ضمن اشاره به ثبات نسبي نرخ ارز در بازار داخل، تغييرات قيمت سكه و طلا در بازار داخل را تنها تحت تاثير نوسان قابل توجه اونس جهاني طلا عنوان كرد و گفت: به‌طور معمول با افزايش قيمت اونس طلا، قيمت‌ سكه و طلا در بازار هم صعودي مي‌شود، اما پس از بازگشت طلا به كانال نزولي شدن، كمي سكه مقاومت در برابر كاهش خواهد داشت. محمد كشتي‌آراي در رابطه با وضعيت يك هفته اخير سكه و طلا در بازار اظهار كرد: در هفته‌اي كه گذشت، قيمت جهاني طلا نوسان زيادي داشت؛ قيمت طلا در يك هفته اخير ركورد زد و حتي به بالاي ٢١٠٠ دلار هم براي ساعاتي افزايش پيدا كرد، اما در مجموع در محدوده‌ ٢٠٧٢ دلار قيمت ابتداي هفته هر اونس طلا بود. نايب‌رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران، ادامه داد: در طول هفته اما باتوجه به فرسايشي شدن اتفاقات خاورميانه، قيمت جهاني طلا با كاهش همراه شد و روز گذشته‌ (پنجشنبه) در آخرين معاملات هفته، قيمت هر اونس طلا با ۴۶ دلار كاهش به نسبت ابتداي هفته، به محدوده ٢٠٢۵ دلار رسيد؛ طبيعتاً در حالي كه اول هفته قيمت جهاني طلا در محدوده ٢١٠٠ دلار بود، قيمت‌ها در بازار داخل نيز با افزايش همراه بود، اما در طول هفته مجدد با كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني، قيمت سكه و طلا در بازار داخل هم روند نزولي به خود گرفت. اين كارشناس بازار سكه و طلاي داخلي تصريح كرد: اين درحالي بود كه در يك هفته‌ گذشته، ثبات كامل در بازار ارز در داخل وجود داشت و حتي نوسانات كاهشي نرخ ارز هم در بازار ديده مي‌شد؛ بنابراين تنها عامل نوسان قيمت سكه و طلا در يك هفته اخير، تغييرات در قيمت جهاني طلا بود. فلزات ديگر نظير نقره، پلاتين و پالاديوم نيز در اين هفته پس از كاهش اونس طلا، با كاهش همراه شد.

 

از بهاي سكه ١۵٠ هزار تومان  و طلا ۴٨ هزار تومان ريخت 

كشتي‌آراي در رابطه با آخرين قيمت سكه و طلا در بازار كشور و تغييرات آن نسبت به ابتداي هفته، گفت: قيمت سكه تمام طرح قديم با ٣٠٠ هزار تومان كاهش در آخرين معاملات روز گذشته ٢۵ ميليون و ٧٠٠ هزار تومان بود. سكه تمام طرح جديد با ١۵٠ هزار تومان كاهش هفتگي به ٢٩ ميليون و ٣۵٠ هزار تومان رسيد. نيم سكه و ربع سكه هريك كاهش ٢٠٠ هزار توماني را نسبت به ابتداي هفته در آخرين معاملات پاياني هفته تجربه كرده‌اند. در آخرين معاملات روز گذشته، نيم سكه ١۵ ميليون و ٣٠٠ هزار تومان و ربع سكه ١٠ ميليون و ٣٠٠ هزار تومان قيمت داشتند. سكه‌هاي يك گرمي بانك مركزي نيز به ١۵٠ هزار تومان كاهش بها نسبت به ابتداي هفته، پنج ميليون و ٧۵٠ هزار تومان در پايان هفته، معامله شد. نايب‌رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران افزود: طبيعتاً زماني كه قيمت جهاني طلا كاهش پيدا كند، بيشترين تاثير كاهشي را در قيمت طلا خواهيم داشت. هر مثقال طلاي آب شده با ٢١٠ هزار تومان كاهش هفتگي، روز گذشته (پنجشنبه) در آخرين معاملات، ١٠ ميليون و ٧٢٠ هزار تومان بود و هر گرم طلاي ١٨ عيار نيز با ۴٨ هزار توماني كاهش بها نسبت به ابتداي هفته، دو ميليون و ۴٧۵ هزار تومان به ازاي هر گرم، مبناي معاملات مصنوعات طلا قرار گرفت. اين كارشناس بازار سكه و طلاي كشور خاطرنشان كرد: معمولاً نوسانات قيمت طلا بر روي قيمت سكه تاثيرگذار است؛ در مواقعي كه قيمت طلا افزايش پيدا مي‌كند، بلافاصله قيمت سكه هم رو به افزايش خواهد گذاشت؛ اما در مواقعي كه قيمت جهاني طلا كاهش پيدا مي‌كند، معمولاً قيمت سكه با مقاومت همراه است و با مقداري تأخير، كاهش پيدا مي‌كند. يكي از علت‌هايي كه هم‌پا و به نسبت كاهش قيمت جهاني طلا، در قيمت سكه‌ها كاهش قيمت نداشته‌ايم، همين مقاومت سكه است.

 

مقاومت و تاخير سكه در كاهش

اجازه نداد حباب سكه تخليه شود 

وي در رابطه با آخرين وضعيت حباب سكه، گفت: حباب سكه نيز در حالي كه در ابتداي هفته چهار ميليون و ٨٠٠ هزار تومان بود، در طول هفته مجدد بزرگ‌تر شد و با ٣٠٠ هزار تومان افزايش در پايان هفته به پنج ميليون و ١٠٠ هزار تومان رسيد كه علت آن، همان مقاومت كاهش قيمت سكه بود. كشتي‌آراي براي هفته پيش‌رو پيش‌بيني كرد: باتوجه به ثباتي كه طي روزهاي اخير در بازار داخل و همچنين در بازارهاي جهاني ايجاد شده، به نظر مي‌رسد كه قيمت‌ها فعلأ تغييرات خاصي نداشته باشد؛ مگر آنكه اتفاق خاصي در حوزه بين‌المللي در حوزه سياسي-اقتصادي رخ دهد؛ اما در حال حاضر شرايط بازار عادي است. اين درحالي است كه دادوستدها در بازار كشور، روال عادي خود را دارد و بازار كمي ركود همراه است و از هيجانات كاذب و جاذبه‌هايي كه براي سرمايه‌گذاري و خريد و فروش سكه و طلا، پيش مي‌آمد، خوشبختانه خبري نيست. قيمت جهاني طلا امروز، پنجشنبه ثابت بود زيرا سرمايه‌گذاران از انجام شرط‌بندي‌هاي بزرگ در آستانه انتشار داده‌هاي مهم حقوق و دستمزد ايالات‌متحده در اواخر اين هفته كه مي‌تواند سرنخ‌هاي بيشتري در مورد مسير نرخ بهره فدرال رزرو ارايه دهد، اجتناب كردند.بهاي هر اونس طلا تا ساعت ۹ و ۵۰ دقيقه صبح به وقت شرقي با ۱.۳ درصد افزايش به ۲۰۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسيد و قيمت طلاي امريكا نيز با ۰.۰۶ درصد افزايش به ۲۰۲۷ دلار و ۴۰ سنت رسيد. داده‌هاي ايالات‌متحده در اين هفته نشانه‌هاي تدريجي از سرد شدن بازار كار در ايالات‌متحده را نشان داد، به‌طوري كه فرصت‌هاي شغلي در ماه اكتبر به كمترين ميزان در ۲.۵ سال گذشته رسيد، در حالي كه حقوق و دستمزد خصوصي در ماه گذشته كمتر از حد انتظار افزايش يافت. تمركز سرمايه‌گذاران اكنون روي داده‌هاي حقوق و دستمزد غيركشاورزي ايالات‌متحده در روز جمعه قبل از پيش‌بيني‌هاي به روز شده اقتصادي و نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سياست‌گذاري ۱۲ تا ۱۳ دسامبر آنها متمركز شده است. اظهارات اخير مقامات فدرال رزرو و مجموعه‌اي از داده‌هاي اقتصادي ضعيف‌تر از حد توقع، اين انتظار را افزايش داد كه نرخ بهره امريكا به اوج خود رسيده است و فدرال رزرو ممكن است در اوايل سال آينده شروع به كاهش نرخ كند.

ابزار CME FedWatch نشان مي‌دهد كه معامله گران با احتمال ۶۰ درصدي كاهش نرخ تا مارس سال آينده قيمت‌گذاري مي‌كنند. نرخ‌هاي بهره پايين‌تر تمايل به حمايت از شمش‌هاي بدون بهره‌ دارند. طبق گزارش رويترز، در بازار ساير فلزات ارزشمند، بهاي هر اونس نقره با ۰.۴ درصد كاهش به ۲۳.۷۹ دلار رسيد، پلاتين ۰.۳ درصد كاهش يافت و به ۸۸۷.۰۸ دلار رسيد و پالاديوم با ۰.۳ درصد كاهش به ۹۴۰ دلار و ۶۸ سنت در هر اونس رسيد.

ارسال نظر