كروكي آنلاين در تصادفات چطور عمل مي‌كند؟

۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۰۰:۱۶:۰۱
کد خبر: ۳۰۲۶۰۰

قائم‌مقام بيمه مركزي گفت: با اجراي طرح كروكي آنلاين، كاغذ از اين فرآيند حذف و ترسيم كروكي استاندارد مي‌شود و مي‌توان از هوش مصنوعي براي تخمين هزينه‌ها و خسارت وارده به خودروها و افت قيمت آنها استفاده كرد. مجيد مشعلچي درباره كروكي آنلاين توضيح داد: موضوع كروكي آنلاين پروژه‌اي بود بين بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، فراجا و يك شركت پيمان‌كار.

قائم‌مقام بيمه مركزي گفت: با اجراي طرح كروكي آنلاين، كاغذ از اين فرآيند حذف و ترسيم كروكي استاندارد مي‌شود و مي‌توان از هوش مصنوعي براي تخمين هزينه‌ها و خسارت وارده به خودروها و افت قيمت آنها استفاده كرد. مجيد مشعلچي درباره كروكي آنلاين توضيح داد: موضوع كروكي آنلاين پروژه‌اي بود بين بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، فراجا و يك شركت پيمان‌كار. قرار بود كروكي‌هاي كاغذي كه توسط پليس راهور تنظيم مي‌شود را حذف كرده و آن را به كروكي‌هاي برخط تبديل كنيم كه با يك سري نرم‌افزارهاي خاصي توسط راهبران فراجا ترسيم شود. وي ادامه داد: بيمه مركزي وظايفش را كامل انجام داده، بودجه‌اش را آورده، دستگاه‌هاي سخت‌افزاري را كه عمدتا وارداتي بودند از گمرك ترخيص كرده و در اختيار فراجا قرار داده است؛ آنها هم تست‌هاي مربوط به ايمن‌سازي اين دستگاه‌ها را انجام دادند، آموزش‌هاي لازم هم در پليس راهور به ماموران مربوط در بحث كروكي داده شده است؛ به‌صورت نمونه هم در قم يك تست‌هايي انجام شده است. قائم‌مقام بيمه مركزي با اشاره به تجميع داده‌هاي مربوط‌به كروكي‌هاي برخط بين مركز داده فراجا و بيمه مركزي، بيان كرد: زماني‌كه اين تبادل داده‌ها اتفاق بيفتد، عملا كروكي برخط آغاز مي‌شود. اين پروتكل‌ها در فاواي بيمه مركزي و فراجا نوشته شده و اطلاعات توسط مركزي داده فراجا به بيمه مركزي منتقل شده، اطلاعات بيمه هم به فاواي فراجا منتقل شده است. قرار بود كه در روز ملي بيمه اين سامانه افتتاح شود؛ اما مقداري به تعويق افتاد، البته كار نهايي شده است و به‌صورت رسمي با حضور مقامات اين پروژه آغاز به كار مي‌كند. مشعلچي درباره نحوه استفاده از سامانه كروكي آنلاين توسط فراجا توضيح داد: در هنگام حوادث راهنمايي و رانندگي، محور همه كارهايي كه انجام مي‌شود همه بر اساس كروكي پليس است. پليس راهور كه كروكي را رسم مي‌كند، مانند كدي است كه به خودرو داده مي‌شود و در همه قسمت‌ها از آن استفاده خواهد شد. بنابراين اولين نقطه‌اي كه فرآيند مربوط‌به رسيدگي بيمه‌اي در بيمه مركزي شروع مي‌شود، موارد موضوع مربوط به پرونده قضايي و حكم قاضي براي ديه، بستري شدن فرد در اورژانس و بيمارستان‌ها، موارد مربوط به فوتي و نقص عضو كه پزشكي قانوني بايد بررسي كند، تعيين يك نقطه به عنوان حادثه‌خيز توسط سازمان راهداري از طريق سيستم و كد فراجا به يك حادثه مي‌دهند، انجام مي‌شود. وي با بيان اينكه از اين پس دستگاه‌هايي كه با يك حادثه و تصادف فعال مي‌شوند، همه حول محور توليدشده از سوي فراجا عمل مي‌كنند، گفت: الان هركس براي خودش يك سيستم دارد و به‌صورت جزيره‌اي عمل مي‌شود. عمدتا هم به اين خاطر كه اطلاعات بين دستگاه‌ها تبادل نمي‌شود؛ زيرا ماده ۴۱ قانون بيمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ و قانون ابلاغ دولت به وزارت راه كه بايد همه اطلاعات مربوط‌به سوانح رانندگي در مركز داده‌اي در وزارت راه تجميع شود محقق نشده است و هركدام از دستگاه‌ها جداگانه عمل مي‌كنند. در قانون جديد، فراجا را به عنوان محور ايجاد يك كد همتا براي هر حادثه قرار داديم و دستگاه‌ها هم متناسب با آن ماموريت‌هاي خود را انجام مي‌دهند.
قائم‌مقام بيمه مركزي درباره علت تاخير دو ساله در راه‌اندازي اين طرح توضيح داد: اين طرح در يك سال و نيم گذشته مطرح شده، بيمه مركزي همان زمان مبلغي حدود ۳۰۰ ميليارد تومان هزينه كرد و اين دستگاه‌ها را خريداري كرد، هرچند كه در گمرك هم مقداري معطل شد اما در نهايت با حمايت وزير اقتصاد ترخيص شد؛ بعد از آن فراجا بايد تست‌هاي ايمني رويش انجام مي‌داد. اين موارد مقداري زمان برد. تبادل داده بين مركز داده فراجا و بيمه مركزي هم مقداري زمان گرفت و الان تقريبا آماده است كه مورد استفاده قرار گيرد.

ارسال نظر