ناترازي گاز؛ از محدوديت بخش خانگي تا توقف صادرات

۱۴۰۲/۰۹/۲۱ - ۰۱:۰۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۲۶۶۴
ناترازي گاز؛ از محدوديت بخش خانگي  تا توقف صادرات

يك كارشناس انرژي گفت: ممكن است به قطع گاز منازل برسيم، همه اينها تبعات و ضررهاي اقتصادي در پي دارد و دود آن نيز در نهايت به چشم مردم مي‌رود و سطح رفاه‌شان تحت‌الشعاع قرار گيرد.

يك كارشناس انرژي گفت: ممكن است به قطع گاز منازل برسيم، همه اينها تبعات و ضررهاي اقتصادي در پي دارد و دود آن نيز در نهايت به چشم مردم مي‌رود و سطح رفاه‌شان تحت‌الشعاع قرار گيرد.
مهران اميرمعيني در گفت‌وگو با ايلنا، درباره ناترازي گاز در كشور اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترين عامل ناترازي و افت توليد گاز در كشور فني و عدم سرمايه‌گذاري لازم است. اما در مورد اينكه چرا ما به اين سرعت به افت توليد رسيديم قبلا مباحثي مطرح بود و آن اينكه نوع تقسيم‌بندي فازهاي پارس‌جنوبي منجر به اين افت توليد شده، اما در مورد تاييد اين مدعا بايد بيشتر بررسي شود. به هرحال معمولا در مخازن نفت و گاز افت توليد داريم و بايد با فعاليت‌ها و اقدامات صيانتي و برداشت از مخازن تاحدي زمان افت توليد را به تاخير بيندازيم تا زمان را طولاني‌تري برداشت بيشتري داشته باشيم. وي افزود: نكته مهم اينكه بايد سرمايه‌گذاري انجام مي‌شده و باتوجه به ذخاير گازي كه داريم ديگر ميادين جايگزين مي‌شد و اين افت توليد با استفاده از توسعه ميادين جديد جبران مي‌شد، هر سال كه سرمايه‌گذاري براي توسعه ميادين جديد گازي به تاخير بيفتد وضع بدتر مي‌شود، اين موضوع قابل پيش‌بيني بود و حداقل در ۴ سال گذشته آن را تجربه كرديم ولي عملا توليد جديدي كه بتواند افت توليد را جبران و افزايش تقاضا را پوشش دهد وجود نداشته است، اكنون اگر برنامه مدوني تنظيم نشود اين داستان ادامه‌دار خواهد بود.
اين كارشناس حوزه انرژي در ادامه گفت: مهم‌ترين راهكار سرمايه‌گذاري در بخش توسعه و بخشي نيز سرمايه‌گذاري روي پروژه‌هاي صرفه‌جويي انرژي است كه تقاضا را كنترل كند يا به نوعي تقاضا را كاهش دهيم تا منجر به تراز در توليد و مصرف گاز شود، بنابراين دوپروژه صرفه‌جويي و توسعه ميادين جديد بايد در دستور كار قرار گيرد، همچنين به لحاظ فني توليد ميادين موجود را با نصب پمپ‌هاي درون‌چاهي افزايش دهيم و جلوي افت توليد را بگيريم، اين اقدامات هرچند زمان‌بر بوده و هزينه زيادي نياز دارد اما براي به تعادل كشاندن عرضه و تقاضاي گاز كشور نياز است.
وي بر لزوم احداث سكوي فشارافزايي در تمامي فازهاي پارس‌جنوبي تاكيد كرد و گفت: سكوي فشارافزايي و اقدامات فني براي جلوگيري از افت بيشتر توليد بايد انجام شود اما اكنون تحريم باعث شده به تكنولوژي مورد نياز و سرمايه و تجهيزات دسترسي نداشته باشيم، به عبارت ديگر يكي از تبعات تحريم عقب‌ماندگي در توسعه ميادين و اقدامات مربوط به افزايش توليد است.
اميرمعيني خاطرنشان كرد: اكنون سناريوي خوشبينانه و سرانجام روشني براي گاز كشور پيش‌رو نيست، چراكه با روند كنوني برخي مواقع مجبوريم تعهدات صادراتي و بين‌المللي را انجام ندهيم كه نتيجه آن جرايم سنگين است، همچنين برخي مواقع گاز صنايع و نيروگاه را قطع كنيم و در نهايت اينكه حتي ممكن است به قطع گاز منازل نيز برسيم همه اينها تبعات و ضررهاي اقتصادي در پي دارد و دود آن نيز در نهايت به چشم مردم مي‌رود و سطح رفاه‌شان تحت‌الشعاع قرار گيرد.

ارسال نظر