«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس به دنبال شروع فصل جديد

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۰:۴۳:۲۴
کد خبر: ۳۰۲۹۷۲
بورس به دنبال شروع فصل جديد

شاخص كل بورس در اولين روز كاري پس از تعطيلات توانست سبزپوش باشد و شرايط نسبتا خوبي را تجربه كند. بازار سرمايه در آخرين روزهاي پاييز به دنبال اخبار مثبت است تا با افزايش شاخص و قيمت سهام بازدهي خوبي براي اين فصل برجاي بگذارد.

شاخص كل بورس در اولين روز كاري پس از تعطيلات توانست سبزپوش باشد و شرايط نسبتا خوبي را تجربه كند. بازار سرمايه در آخرين روزهاي پاييز به دنبال اخبار مثبت است تا با افزايش شاخص و قيمت سهام بازدهي خوبي براي اين فصل برجاي بگذارد.

طي هفته‌هاي اخير بازار سهام با استفاده از انرژي تجديد ارزيابي دارايي‌ها، گزارش‌هاي 9 ماهه، سهام عدالت و... خود را با انرژي نگاه داشت تا پاييز خوبي را تجربه كند. همچنين قيمت دلار نيز روندي جديد را تجربه مي‌كند قيمت دلار روز گذشته يعني دوشنبه هم مانند يك ماه گذشته در كف كانال 50 هزار تومان قرار داشت و حتي يك قدم به كانال 49 هزار تومان نزديك‌تر شد. در روزهاي گذشته قيمت دلار از محدوده 50 هزار و 300 تومان پايين‌‌تر نيامده بود اما امروز اين مرز شكست و قيمت دلار كمي در بازار كاهشي شد. كاهشي‌هاي بازار معتقدند كه دست بازارساز پر است و با اين دست پر مي‌تواند قيمت دلار را به كانال 40 هزار تومان هم وارد كند و آن را تا محدوده 47 هزار تومان هم برساند. توجيه اين گروه اين است كه با افزايش فروش نفت درآمد دولت بيشتر شده و چپ بازارساز پر است. بنابراين مي‌تواند قيمت دلار را كاملا تحت كنترل خود نگه دارد و آن را كاهش دهد. كارشناسان اقتصادي هم همين نگاه كاهشي را به بازار دارند و معتقدند اگر قيمت دلار به كانال 49 هزار تومان وارد شود، احتمال ريزش بيشتر قيمت وجود دارد و دلار تا 47 هزار تومان هم پايين مي‌آيد. اما اين كاهش قيمت موقتي است و دلار از اين محدوده به سمت بالا حركت مي‌كند و رشد آن شروع مي‌شود. اما نكته‌اي كه اين گروه تاكيد مي‌كنند اين است كه قيمت دلار رشد شارپي و هيجاني نخواهد داشت. اما افزايشي‌هاي بازار اميدوارند كه با رسيدن به ماه دي، قيمت دلار افزايشي شود. اگرچه دست آنها براي افزايش قيمت دلار باز نيست. چون اين گروه هم مي‌دانند كه فعلا دست بازارساز پر است و توانسته قيمت دلار را تا جاي ممكن كاهشي كند. اما اين گروه معتقدند كه دولت از ابتداي تير ماه تاكنون فنر ارز را فشرده كرده و در نهايت اين فنر ارزي بايد باز شود و اين مساله به معناي افزايش قيمت دلار است. اين تغيير قيمت دلار در بلندمدت و ميان مدت وضعيت بازار سرمايه را تغيير مي‌دهد و باعث مي‌شود بازار با كاهش نرخ دلار كاهشي و با افزايش آن نيز به صورت جزئي افزايشي شود. اگر بخواهيم مسائل و مشكلات بازار سهام را به صورت كلي نگاه كنيم، بايد گفت كه اين بازار بيش از هر چيز نيازمند تزريق اعتماد و نقدينگي است. چراكه اكنون تنها با پمپاژ خبري مثبت به جلو مي‌رود و اگر نقدينگي سنگين وارد چرخه معاملات شود آن زمان همه‌چيز تغيير خواهد كرد. پس از اتفاقات تابستان سال 99 نقدينگي سنگين يا قابل توجهي وارد بورس نشده و برعكس شاهد خروج نقدينگي سنگين از دايره معاملات بازار بوديم. حال اگر مسوولان بدون دخالت اجازه دهند بازار سرمايه مسير خود را پيش برود و خود بازار به آرام آرام جذب اعتماد و نقدينگي را انجام دهد آن زمان فصل جديد بورس آغاز خواهد شد.

 

بورس از دريچه معاملات

در معاملات دومين روزكاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 35 هزار و 823 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 207 هزار و 655 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 8 هزار و 459 واحد در رقم 764 هزار و 620 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 246 واحدي به رقم 26 هزار و 640 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 518 واحد به سطح 138 هزار و 512 واحد رسيد. روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت شد و 37 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در اين روز نماد شتران بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 83 ميليارد تومان بود. پس از شتران، نمادهاي كهمدا، وسپهر، وخارزم و پترول بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي وسالت، بپاس، وآيند، خودرو و وتجارت تعلق داشت. طي روز معاملاتي اخير فولاد، فملي و فارس نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل كگل، واتي و پاكشو از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي وسپهر، آريا و زاگرس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي كگل، واتي و پاكشو بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد پترول بيشترين تراكنش را داشت و شستا و فولاد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز وسپهر، فصبا و گدنا بيشترين تراكنش را داشتند. در دومين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 273 هزار و 612 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 246 هزار و 332 ميليارد تومان بود كه 90 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 51 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 8 هزار و 161 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد فولاد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 120 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، شتران بيشترين ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد پترول و وتجارت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام پترول با تعداد 436 ميليون و 413 هزار و 9 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد وپارس و شتران نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 73 نماد صف خريد داشتند و 32 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 57 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 341 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 101 درصدي به 427 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر