جذابيت تجديد ارزيابي تنها براي سهامداران

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۰:۵۵:۰۵
کد خبر: ۳۰۲۹۷۴

احسان مدني كارشناس بازار سرمايه در خصوص جو به وجود آمده در بازار سرمايه بر اثر موضوع تجديد ارزيابي دارايي شركت‌ها گفت: افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها، پول جديدي را به شركت تزريق نمي‌كند و تنها از نظر حسابداري، در ترازنامه منجر به اصلاح ساختار صورت‌هاي مالي مي‌شود؛ بنابراين در عمليات شركت اين نوع افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها تاثيري ندارد.

بورس نيوز| احسان مدني كارشناس بازار سرمايه در خصوص جو به وجود آمده در بازار سرمايه بر اثر موضوع تجديد ارزيابي دارايي شركت‌ها گفت: افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها، پول جديدي را به شركت تزريق نمي‌كند و تنها از نظر حسابداري، در ترازنامه منجر به اصلاح ساختار صورت‌هاي مالي مي‌شود؛ بنابراين در عمليات شركت اين نوع افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها تاثيري ندارد.
وي ادامه داد: دليل جذاب بودن اين نوع افزايش سرمايه براي سهامداران را مي‌توان به تقسيم شدن قيمت سهام و چند برابر شدن متناسب با درصد افزايش سرمايه سهام به عنوان سهام جايزه است. طبيعتاً در بعضي از شركت‌ها كه درصد‌هاي بالاي را مي‌توانند تجديد ارزيابي بدهند، قيمت‌ها به زير قيمت اسمي هستند يعني به زير صد تومان مي‌رسند كه اصطلاحاً حالت پني استاك پيش مي‌آيد و صرف نظر از نوع شركت و سوددهي يا زيان شركت در بلندمدت براي معنادار شدن عدد قيمتي سهام رشد مي‌كند. براي سرمايه‌گذاري قطعا ملاك سودآوري عملياتي شركت‌ها هست اما؛ براي افرادي كه به دنبال نوسان‌گيري يا كسب سود‌هاي مقطعي هستند، به دليل تورم حاكم بر كشور، شركت‌ها با دارايي زياد جذابيت پيدا مي‌كنند و امكان چنين افزايش سرمايه‌هايي ناشي از تجديد ارزيابي است كه جذاب مي‌شوند.
احسان مدني در خصوص مولفه‌هاي مهم ارزش منصفانه بيان كرد: ارزش منصفانه حسابداري مبلغي است كه خريدار مطلع و مايل، فروشنده‌اي مطلع و مايل مي‌توانند در معامله‌اي حقيقي و در شرايط عادي، يك دارايي را در ازاي يك مبلغ مزبور با يك‌ديگر مبادله كنند. به صورت مستقيم و بعضاً غيرمستقيم محصولات خلاقانه و توان كاركنان شركت‌ها، ارزيابي زمين‌هاي باير شركت‌ها در ارزش منصفانه تاثيرگذار خواهد بود پس دو كاملا مقوله جدا از هم نيستند.
اين كارشناس بازار سرمايه در رابطه با موضوع بيشترين ميزان فروش در روز‌هاي اخير با سهامداران عمده بوده بيان كرد: بنده اعتقادي به رفتار منطقي اكثريت سهامداران عمده ندارم. كما اينكه ورود پول نيز در بازار ايران با فروش حقوقي و خريد حقيقي تعريف شده است و امكان رفتار غيرمنطقي نيز در اين باره وجود دارد اما؛ معمولا سهامداران حقوقي عمده در خريد باحوصله و در طي زمان بيشترين منفعت را به همراه دارند و ميانگين خريد بسيار پاييني را مي‌توانند به ثبت برسانند و در فروش‌ها نيز امكان فروش‌هاي غيربهينه بسيار زياد است.

ارسال نظر