آمارها حاكي از آن است كه طي سالهاي اخير از صادركننده بنزين به يك واردكننده بدل شدهايم. بهطوري كه امسال 2 ميليارد دلار براي واردات اين ماده هزينه كرديم و براي سال بعد بايد هزينه 3 ميليارد دلاري در اين حوزه داشته باشيم. كارشناسان پيشبيني ميكنند كه اگر براي حل مشكل ناترازي بنزين چارهانديشي نكنيم، هر سال به مبالغ بالاتري براي واردات بنزين نياز داريم. به نحوي كه كسري شديدي به بودجه تحميل ميشود.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، بر اساس برخي برآوردها، با فرض تراز بودن بنزين در سال گذشته، امسال ناترازي بنزين به ميزان 13.5 ميليون ليتر در روز ايجاد ميشود. اين ارقام نشاندهنده وخامت اوضاع ناترازي بنزين در كشور است.
دولت با انجام برخي راهكارها، بنزين مورد نياز كشور را از داخل و ساير ظرفيتهاي توليد بنزين تامين ميكند. اما نياز است سياستگذاريهاي صحيحي اعمال شود كه جلوي وخيمتر شدن مشكل را در آينده نزديك بگيريم.
به زعم كارشناسان، عوامل مختلفي در بروز ناترازي بنزين در كشور موثر هستند. به ويژه آنان اعتقاد دارند، بالا بودن ميزان مصرف خودروها و از رده خارج نكردن خودروهاي اسقاطي در بروز اين مشكل تأثير زيادي دارند.
نظرات رمضانعلي سنگدويني، عضو كميسيون انرژي مجلس را در خصوص مشكل ناترازي بنزين، عوامل موثر در اين مشكل و راههاي برون رفت از اين وضعيت جويا شديم كه در ادامه ميخوانيد.
سنگدويني در پاسخ به اين سوال كه چرا از صادركننده بنزين در سال 1401 به واردكننده آن تبديل شدهايم، در گفتوگو با خبرنگار «تعادل»، تصريح كرد: واقعيت اين است كه در كشور ما حساسيتي نسبت به مديريت مصرف وجود ندارد و حاملهاي انرژي با بيتوجهي مورد استفاده قرار ميگيرند. اين موضوع در بروز ناترازي در حوزههاي مختلف از جمله بنزين موثر است. وي ادامه داد: يك موضوع مهم اين است كه 50 درصد از جمعيت كشور خودرو ندارند. اما ناترازي بنزين و مشكلات مربوط به آلايندگي آنها را هم تحت تأثير قرار ميدهد. بنابراين، بايد به اتخاذ سياستهاي درست براي حل مشكل ناترازي بنزين روي بياوريم كه اقشار ضعيف جامعه از اين موضوع متضرر نشوند.
عضو كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان كرد: خودروسازان داخلي كشور دولتي هستند و انگيزهاي براي بهبود كيفيت خودروهاي توليدي ندارند. بايد مسير را هموار كنيم و در راستاي كاهش مصرف بنزين خودروها گامهاي اساسيبرداريم.
سنگدويني گفت: عدم اصلاح كيفيت خودروهاي داخلي به نحوي كه كاهش مصرف داشته باشند، باعث خروج ارز از كشور براي واردات بنزين ميشود. اين امر مشكلات جدي برايمان به وجود ميآورد و كل كشور را به دردسر مياندازد. تا زمانيكه در حوزه خودروسازي رقابت به وجود نياوريم، افزايش كيفيت اتفاق نخواهد افتاد. متاسفانه در شرايط فعلي علاوه بر اينكه از نظر كيفيت خودرو، وضعيت بسيار بدي داريم و مردم نيز از اين وضعيت خسته شدند؛ خروج ارز از كشور به ميزان بسيار بالاتر از واردات خودرو در حال وقوع است و اين وضعيت هر ساله نيز تشديد خواهد شد و خروج ارز از كشور روند افزايشي خواهد داشت.
وي ادامه داد: استفاده از خودروهاي برقي و سيانجي سوز نيز راهكار مناسبي است. به ويژه در حوزه حمل و نقل عمومي مانند تپسي، اسنپ و تاكسيها نيز استفاده از سي ان جي ميتواند در كاهش مصرف بنزين موثر باشد.