صادرات نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ افزايش يافت

۱۴۰۲/۱۰/۱۶ - ۰۰:۵۳:۱۵
کد خبر: ۳۰۳۹۹۹

بر اساس داده‌ها و اسناد مشاهده شده توسط رويترز، صادرات نفت ونزوئلا در پي تعليق موقتي تحريم‌هاي امريكا، ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۳ افزايش يافت و به حدود ۷۰۰ هزار بشكه در روز رسيد. به گزارش ايسنا، اين افزايش صادرات، تاثير كاهش تحريم‌ها بر صادرات نفت اين كشور را نشان مي‌دهد و به دليل نياز به سياست‌ها و سرمايه باثبات براي بازسازي توليد نفت خام ونزوئلا كه با سرعت كمتري نسبت به صادرات در سال گذشته افزايش يافت، رشد بيشتر صادرات ممكن است امسال محدود بماند.

بر اساس داده‌ها و اسناد مشاهده شده توسط رويترز، صادرات نفت ونزوئلا در پي تعليق موقتي تحريم‌هاي امريكا، ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۳ افزايش يافت و به حدود ۷۰۰ هزار بشكه در روز رسيد. به گزارش ايسنا، اين افزايش صادرات، تاثير كاهش تحريم‌ها بر صادرات نفت اين كشور را نشان مي‌دهد و به دليل نياز به سياست‌ها و سرمايه باثبات براي بازسازي توليد نفت خام ونزوئلا كه با سرعت كمتري نسبت به صادرات در سال گذشته افزايش يافت، رشد بيشتر صادرات ممكن است امسال محدود بماند. واشنگتن در اواخر سال ۲۰۲۲ موافقت كرد سواپ نفت در برابر بدهي ميان شركت‌هاي نفتي خارجي و ونزوئلا به منظور تسويه بدهي و سود سهام معلق انجام شود. سپس در اكتبر، با هدف تشويق برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري آزاد ونزوئلا در سال ۲۰۲۴، مجوز شش ماهه‌اي صادر كرد تا صادرات نفت خام و گاز اين كشور امريكاي جنوبي به بازارهاي منتخب خود را تسهيل كند. تسهيل تحريم‌ها، به شركت نفتي دولتي PDVSA اجازه داد در سال ۲۰۲۳، صادرات نفت و سوخت خود را افزايش دهد. شركت‌هاي بازرگاني جهاني كه اجازه نداشتند با اين شركت تجارت كنند، نخستين خريداران اين محموله‌ها بودند و واردات محصولات را براي تامين تقاضاي داخلي براي سوخت، فراهم كردند. با تسهيل تحريم‌ها، بازار امريكا پس از گذشت چهار سال، به روي نفت ونزوئلا گشوده شد و امكان ازسرگيري صادرات نفت ونزوئلا به هند كه قبل از اعمال تحريم‌هاي واشنگتن، در ميان سه خريدار بزرگ نفت اين كشور امريكاي جنوبي بود، ميسر شد. بر اساس داده‌هاي نظارت بر كشتي‌هاي شركت LSEG و اسناد شركت PDVSA، چين كه هرگز واردات نفت خام ونزوئلا را به دليل تحريم‌هاي امريكا تعليق نكرد، در سال گذشته، همچنان بزرگ‌ترين مقصد نفت ونزوئلا باقي ماند و حدود ۶۵ درصد از صادرات اين كشور را كه به‌طور ميانگين، ۶۹۵ هزار و ۱۹۲ بشكه در روز بود، دريافت كرد.
امريكا ۱۹ درصد از محموله‌هاي نفت ونزوئلا معادل حدود ۱۳۵ هزار بشكه در روز را دريافت كرد، در حالي كه كشورهاي اروپايي چهار درصد و كوبا هشت درصد سهم از واردات نفت ونزوئلا داشتند. طبق اين داده‌ها، كشورهايي از جمله برزيل، كلمبيا و پاناما نيز سال گذشته محموله‌هاي نفت ونزوئلا را دريافت كردند. صادرات بالاتر تحت تاثير پايداري توليد نفت در طول سال و افزايش ارسال محموله‌ها در دسامبر، تقويت شد. در مجموع ۴۶ محموله از بنادر ونزوئلا حامل ۷۹۸ هزار بشكه در روز نفت خام و سوخت و ۳۷۶ هزار تن فرآورده‌هاي جانبي نفت و مواد پتروشيمي در دسامبر ارسال شدند بنا بر آمار گزارش شده به اوپك، توليد نفت خام ونزوئلا تا نوامبر، به‌طور متوسط ۷۹۴ هزار بشكه در روز بود كه نسبت به ۷۱۶ هزار بشكه در روز در سال ۲۰۲۲ و ۶۳۶ هزار بشكه در روز در سال ۲۰۲۱ افزايش داشت. ونزوئلا رساندن سطح توليد نفت به يك ميليون بشكه در روز در ماه‌هاي آينده را هدف‌گذاري كرده است. اما تحليلگران مي‌گويند اين هدف تنها در صورتي امكان پذير است كه مجوز شش ماهه امريكا براي تعليق تحريم‌ها كه در آوريل منقضي مي‌شود، تمديد شود. شركت PDVSA پيش از اين هدف توليد ۱.۱۷ ميليون بشكه در روز را براي سال ۲۰۲۳ تعيين كرده بود. بر اساس گزارش رويترز، ونزوئلا در سال ميلادي گذشته، ۵۹ هزار و ۵۹۵ بشكه در روز ميعانات و سوخت عمدتا از ايران و امريكا وارد كرد كه تحت سواپ نفت ميان شركت PDVSA و شركاي تجاري بود و در مقايسه با ۷۸ هزار و ۱۷۹ بشكه در روز در سال ۲۰۲۲، كاهش داشت زيرا پالايشگاه‌هاي شركت PDVSA توانستند واحدهاي كليدي را براي توليد سوخت راه‌اندازي كنند و نياز به واردات را در سال گذشته كاهش دادند.

ارسال نظر