ارسال مرحله‌اي اطلاعات خانه‌هاي خالي محاسبه ماليات را غيرممكن مي‌كند

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ۰۰:۵۱:۰۸
کد خبر: ۳۰۴۲۳۶

مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي كشور گفت: ارسال مرحله‌اي اطلاعات خانه‌هاي خالي توسط وزارت راه و شهرسازي به اين سازمان، محاسبه ماليات براي مالكان اين خانه‌ها را غيرممكن مي‌سازد.

مديركل دفتر حسابرسي سازمان امور مالياتي كشور گفت: ارسال مرحله‌اي اطلاعات خانه‌هاي خالي توسط وزارت راه و شهرسازي به اين سازمان، محاسبه ماليات براي مالكان اين خانه‌ها را غيرممكن مي‌سازد. شاهين مستوفي با اشاره به تكليف قانوني اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي در اجراي تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مكرر قانون ماليات‌هاي مستقيم، اظهار كرد: بر اساس اين ماده قانوني، وزارت راه و شهرسازي موظف بود حداكثر ظرف مدت شش ماه پس از تصويب قانون (خردادماه سال ۱۴۰۰) سامانه ملي املاك و اسكان كشور را ايجاد و امكان دسترسي برخط به سامانه مذكور را براي سازمان امور مالياتي كشور ايجاد كند. وي افزود: سازمان امور مالياتي كشور نيز مكلف است براساس اطلاعات دريافتي از سامانه فوق، تا پايان تيرماه هرسال ماليات متعلق به مالكان واحدهاي مشمول ماده (۵۴) مكرر قانون مذكور را به ايشان اعلام نمايد. مستوفي با بيان اينكه امكان دسترسي سازمان امور مالياتي كشور به اطلاعات سامانه ملي املاك و اسكان كشور در آذرماه سال ۱۴۰۲ از سوي وزارت راه و شهرسازي به اين سازمان ارايه شد، تصريح كرد: بر اين اساس در مرحله اول در آذرماه سال جاري، اطلاعات مربوط به ۱۹ هزار و ۲۹۹ واحد مسكوني خالي و در مرحله دوم در دي‌ماه سال جاري، اطلاعات مربوط به ۴۰ هزار و ۲۶۳ واحد مسكوني خالي در سال ۱۴۰۱ به سازمان امور مالياتي كشور از طريق سامانه ارتباطي ارسال شده است. مديركل دفتر حسابرسي مالياتي سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اينكه ارسال مرحله‌اي اطلاعات توسط وزارت راه و شهرسازي به اين سازمان عملاً محاسبه ماليات براي مالكان را براي اين سازمان غيرممكن مي‌كند افزود: محاسبه ماليات املاك مسكوني خالي براي هر فرد مستلزم در اختيار داشتن اطلاعات كامل خانه‌هاي خالي آن فرد در كل كشور است چراكه ماليات فردي كه داراي بيش از پنج واحد خانه خالي (۶ دانگ) است براي تمامي املاك وي معادل دو برابر حالتي است كه كمتر از پنج واحد خانه خالي دارد. 
مستوفي خاطرنشان كرد: سازمان امور مالياتي در حال مكاتبه با وزارت راه و شهرسازي است تا اطلاعات نهايي املاك مسكوني خالي مربوط به سال ۱۴۰۱ را صرفاً در يك مرحله از آن وزارتخانه دريافت كند تا نسبت به محاسبه ماليات و اعلام آن به مالكان در فرصت باقي‌مانده تا پايان سال ۱۴۰۲ اقدام كند.

ارسال نظر