بعد از تلاش بيت‌كوين براي شكستن مقاومت ۴۷ هزار دلاري، نگاه سرمايه‌گذاران به اين ارز ديجيتال منفي شده است

سقوط بيت‌كوين بعد از تأييد‌ETF ها

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۵۸:۴۲
کد خبر: ۳۰۴۶۷۳
سقوط بيت‌كوين بعد از تأييد‌ETF ها

قيمت بيت‌كوين اخيراً و پس از تأييد ETFهاي نقدي در امريكا كاهش نسبتاً شديدي را تجربه كرده است كه موردانتظار بسياري از تحليلگران بود. اما چه عواملي پشت ريزش اخير بيت‌كوين بوده و آيا ممكن است اين اصلاح در روزهاي آينده ادامه داشته باشد؟ قيمت بيت‌كوين بين ۱۱ و ۱۲ ژانويه (۲۱ و ۲۲ دي) ۶.۸درصد سقوط كرد و با اين اتفاق نظريه مشهور «با شايعه بخر و با خبر بفروش» درمورد تأييد ETFهاي نقدي بيت‌كوين درست از آب درآمد.

قيمت بيت‌كوين اخيراً و پس از تأييد ETFهاي نقدي در امريكا كاهش نسبتاً شديدي را تجربه كرده است كه موردانتظار بسياري از تحليلگران بود. اما چه عواملي پشت ريزش اخير بيت‌كوين بوده و آيا ممكن است اين اصلاح در روزهاي آينده ادامه داشته باشد؟ قيمت بيت‌كوين بين ۱۱ و ۱۲ ژانويه (۲۱ و ۲۲ دي) ۶.۸درصد سقوط كرد و با اين اتفاق نظريه مشهور «با شايعه بخر و با خبر بفروش» درمورد تأييد ETFهاي نقدي بيت‌كوين درست از آب درآمد. اين اتفاق بعد از يك دوره رشد ۹۰ روزه رخ داد كه با افزايش ۷۵درصدي ارزش بيت‌كوين همراه بود؛ روندي كه تا حدودي اصلاح ديروز قيمت تا كف 41.500 دلاري را توضيح مي‌دهد. اكنون اين سوال در ذهن معامله‌گران مطرح مي‌شود كه پس از چند مرتبه تلاش بيت‌كوين براي شكستن مقاومت 47.000 دلاري، نگاه سرمايه‌گذاران به اين ارز ديجيتال منفي شده است يا نه؟ از يك سو، دلايلي پشت ترس سرمايه‌گذاران است و اين يعني بخشي از بازارسازها و نهنگ‌ها كه منتظر فرصتي براي خريد بيت‌كوين بعد از قطعي‌شدن عرضهETFها بودند، ممكن است مجبور به فروش با ضرر شده باشند. علاوه‌بر اين، ممكن است بخشي از ماينرها به دليل نزديك‌بودن هاوينگ (كمتر از ۱۰۰ روز ديگر) براي فروش بخشي از دارايي‌هاي خود تهت‌فشار قرار گرفته باشند. فارغ از اين يك ماينر بيت‌كوين تا چه اندازه سود كسب مي‌كند، نصف‌شدن پاداش استخراج هر بلاك بعد از هاوينگ درآمد آنها را كمتر خواهد كرد. داده‌هاي درون‌زنجيره‌اي نيز نشان مي‌دهد جريان خروجي ماينرها به اوج ۶ سال گذشته خود رسيده و يك ميليارد دلار بيت‌كوين اخيراً روانه صرافي‌ها شده است. آن طور كه داده‌هاي كريپتو كوانت نشان مي‌دهد، در گذشته نيز چندين بار ديده شده كه با اوج‌گيري برداشت بيت‌كوين از آدرس ماينرها، قيمت به كف مقطعي خود رسيده است. اين آمار هم مي‌تواند باعث اميدوارترشدن خريداران شود و هم از طرفي مي‌تواند كاملاً اتفاقي باشد. اساساً دليل قانع‌كننده‌اي براي تأييد همبستگي بين خروجي آدرس ماينرها و نوسان‌هاي كوتاه‌مدت بيت‌كوين وجود ندارد و در همين نمودار بارها ديده شده است كه بعد از حجم قابل‌توجهي برداشت از آدرس ماينرها، قيمت واكنش معني‌داري از خود نشان نداده است. براي درك عميق‌تر اينكه آيا معامله‌گران نسبت به بيت‌كوين بدبين شده‌اند يا نه، بايد نگاهي به بازار مشتقات (Derivatives) انداخت. براي شروع بايد گفت حجم موقعيت‌هاي معاملاتي باز (Open Interest) در بازار فيوچرز از 392.130 بيت‌كوين در تاريخ ۵ ژانويه (۱۵ دي) با رشدي ۱۴درصدي به 446.500 واحد افزايش يافته است كه يعني علاقه سرمايه‌گذاران به استفاده از معاملات اهرم‌دار در اين مقطع كم نشده و ضمناً از حجم زياد موقعيت‌هاي ليكوييد‌شده طي روزهاي گذشته تأثير منفي نگرفته است. خوب است اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه بورس كالاي شيكاگو (CME) با 135.480 BTC رهبر بازار فيوچرز بيت‌كوين با سهمي ۳۰درصدي در موقعيت‌هاي معاملاتي باز است. در قدم بعدي بايد اين موضوع را هم بررسي كنيم كه آيا ميزان استفاده از اهرم‌هاي معاملاتي بين معامله‌گران خرد تحت‌تأثير نوسان‌هاي اخير قيمت قرار گرفته است يا نه. قرارداد‌هاي آتي دايمي (Perpetual) كارمزد مشخصي دارند كه معمولاً هر ۸ ساعت يك بار نرخ آن به‌روزرساني مي‌شود. هدف صرافي‌هاي از دريافت اين كارمزد كه از آن با عنوان نرخ تأمين مالي
(Funding Rate) ياد مي‌شود، اين است كه از نامتعادل‌شدن بازار پيش‌گيري كنند. نرخ تأمين مالي مثبت نيز افزايش تقاضا براي استفاده از اهرم‌هاي معاملاتي بين معامله‌گران لانگ يا همان خريداران را نشان مي‌دهد. همانطور كه از آمارها پيداست، نرخ تأمين مالي فيوچرز بيت‌كوين از ۴ ژانويه (۱۴ دي) در سطح ۰.۲درصد در هفته تثبيت شده است كه تعادل بين تقاضا براي استفاده از اهرم‌هاي معاملاتي ميان معامله‌گران شورت و لانگ را به نمايش مي‌گذارد. در نتيجه، مي‌توان گفت ريزش اخير به خاطر استفاده بيش از حد از اهرم‌هاي معاملاتي بين معامله‌گران خرد نبوده است و ضمناً شرط‌بندي سرمايه‌گذاران روي كاهش قيمت نيز دليل افت اخير بيت‌كوين نيست. روش بعدي براي سنجش احساسات بازار اين است كه ببينيم بيشتر فعاليت‌ها در بازار آپشنز (Options) بيت‌كوين از نوع قرارداد اختيار خريد (Call) است يا اختيار فروش (Put) . به‌طور كلي، نسبت ۰.۷۰ قراداد‌هاي اختيار فروش به خريد (Put-to-Call) يعني حجم قراردادهاي اختيار فروش باز از قراردادهاي اختيار خريد باز كمتر بوده و در مجموع نشانه‌اي صعودي ارزيابي مي‌شود. در مقابل نيز، نسبت ۱.۴۰ بين اين دو يعني حجم قراردادهاي اختيار فروش بيشتر است و نشانه‌اي نزولي در نظر گرفته مي‌شود. اين نسبت براي بيت‌كوين طي ۷ روز گذشته بين ۰.۳۵ و ۰.۶۵ باقي مانده است كه تقاضاي كمتر براي قراردادهاي اختيار فروش را نشان مي‌دهد. اگر سرمايه‌گذاران از ريزش احتمالي قيمت بيت‌كوين ترسيده بودند، اين نرخ بايد حركت به سطوحي متعادل‌تر (نزديك يك) را تجربه مي‌كرد. بخشي از ريزش روز ۱۲ ژانويه (۲۲ دي) بيت‌كوين به اين خاطر بود كه بخشي از بازار اطلاعات كافي درباره نحوه كار ETFهاي نقدي، بازخريد و شكل‌گيري قيمت در اين محصولات نداشتند. براي نمونه، تفاوت‌هايي جزئي بين عرضه‌كنندگان اين ETFها وجود دارد و به همين خاطر داده‌هاي مربوط به جريان ورود سرمايه به اين صندوق‌ها مي‌تواند چند روز ديرتر منتشر شود. علاوه‌بر اين، معامله‌گران بعد از چند بار انتشار اخبار نادرست درباره تأييد ETFهاي بيت‌كوين، تا حد زيادي نسبت به اين خبر در زمان تأييد رسمي مشكوك بودند كه در نهايت سبب شد برخي كارگزاري‌ها اجازه سرمايه‌گذاري روي اين محصولات را به مشتريان خود ندهند. اين را هم اضافه كنيم كه در حال حاضر هيچ كس نمي‌داند ETFهاي بيت‌كوين بعد از توقف معاملات در پايان هفته ميلادي و نوسان‌هاي قيمت در خارج از ساعات معاملاتي، قرار است چگونه بازگشايي شوند. اگر معامله‌گران به اندازه كافي اطلاعات نداشته باشند و تأثير ETFها از جمله ميزان ورود سرمايه‌هاي جديد به بازار بيت‌كوين از طريق اين محصولات را درك نكنند، طبيعي است كه براي جلوگيري از غافلگيري منفي، دست به فروش بزنند؛ مساله‌اي كه ترس نسبت به اصلاح روزهاي اخير بيت‌كوين را تقويت خواهد كرد.

 

تأييد ETFهاي بيت‌كوين به معناي تغيير

نگاه گنسلر در مورد ارزهاي ديجيتال نيست

با وجود اين بيانه تأييد ETFهاي اسپات بيت‌كوين به اين معنا نيست كه ديدگاه‌گري گنسلر، رييس كميسيون بورس و ارواق بهادار ايالات متحده، در مورد ارزهاي ديجيتال تغيير كرده است. به گزارش كوين‌تلگراف، ‌گري گنسلر، رييس كميسيون بورس و اوراق بهادار ايالات متحده، در بيانيه خود بار ديگر تأكيد كرد كه اين آژانس باوجود تأييد ۱۱ ETF اسپات، همچنان بيت‌كوين را تأييد نمي‌كند. او درست يك ساعت پس از اين تأييد تاريخي، در بيانيه خود نوشت: درحالي كه درخواست عرضه و معامله تعداد مشخصي از ETPهاي اسپات بيت‌كوين را تأييد كرديم، بيت‌كوين را تأييد نكرديم و نپذيرفتيم. گنسلر موضع آژانس خود در قبال ارزهاي ديجيتال را تكرار كرد؛ اين ادعا كه ماهيت سفته‌بازانه بيت‌كوين با كاربرد فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتين در تضاد است. او افزود كه كميسيون بورس و اوراق بهادار بي‌طرف باقي مانده است و در مورد شركت‌ها، سرمايه‌گذاري‌ها، يا دارايي‌هاي يك محصول قابل معامله در بورس (ETP) نظري ندارد. او به‌طور مشخص اشاره كرد كه بيت‌كوين هنوز در تسويه معاملات مرتبط با فعاليت‌هاي غيرقانوني استفاده مي‌شود. گرچه، شواهد زيادي بر خلاف اين ادعا وجود دارد. اگرچه بي‌طرفي هستيم، بايد توجه داشته باشيم كه دارايي‌هاي پايه در ETPهاي فلزات داراي مصارف مصرفي و صنعتي هستند، درحالي كه در مقابل بيت‌كوين در درجه اول يك دارايي سوداگرانه و پرنوسان است كه در فعاليت‌هاي غيرقانوني ازجمله باج‌افزار، پول‌شويي، فرار از تحريم و تأمين مالي تروريسم نيز استفاده مي‌شود. گنسلر افزود: «سرمايه‌گذاران بايد در مورد خطرات بي‌شمار مرتبط با بيت‌كوين و محصولاتي محتاط بمانند كه ارزش آنها به ارزهاي ديجيتال مرتبط است.» او با اشاره به ديدگاه آژانس خود خاطرنشان كرد كه اكثريت قريب‌به‌اتفاق ارزهاي ديجيتال، قراردادهاي سرمايه‌گذاري هستند و بايد تحت نظارت كميسيون بورس و اوراق بهادار قرار گيرند. اين رگولاتار در شكايت‌هاي جداگانه عليه بايننس و كوين بيس، در مجموع ۶۸ ارز ديجيتال را نام برده است كه ادعا مي‌كند به نظرش اوراق بهادار هستند. كميسيون بورس ايالات متحده در نهايت برنامه‌هاي 19b-4 شركت‌هاي آرك ۲۱شيرز، اينسكو گلكسي، ون‌اك، هش‌دكس، بيت‌وايز، گري‌اكسيل، بلك‌راك، والكري، فيدليتي، ويزدم‌تري و فرانكلين تمپلتون را تأييد كرد.

ارسال نظر