مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران گفت: ساز و كاري لحاظ شده است تا هيدروژن به عنوان يك سوخت پاك در كنار بنزين و سيانجي قرار بگيرد، البته براي اين كار قيمتگذاري حاملهاي انرژي ميتواند تاثير زيادي داشته باشد. جليل سالاري در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به لزوم تنوع بخشي به سبد سوخت كشور، اظهار كرد: در شرايط فعلي كه با ناترازي سوخت و افزايش مصرف در اين بخش مواجهيم، لازم است كه به موضوع تنوعبخشي سبد سوخت توجه شود. وي افزود: در ۱۰ پالايشگاه كشور روزانه ۱۸ تا ۲۰ ميليون متر مكعب گاز مصرف ميشود، همچنين ۳۰ ميليون خودروي سبك و موتورسيكلت در چرخه حمل و نقل ايران فعال است كه روزانه ۱۱۵ ميليون ليتر بنزين مصرف ميكنند كه با استانداردهاي جهاني همخواني ندارد. او با بيان اينكه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروي سنگن پايه ديزلي در چرخه حمل و نقل حضور دارند كه روزانه ۶۳ ميليون ليتر نفتگاز مصرف ميكنند، اظهار كرد: در حوزه نيروگاهها نيز در روزهاي اخير ۷۰ ميليون ليتر نفتگاز مصرف شده است. سالاري با بيان اينكه ۱۶ پروژه براي توليد هيدروژن از سوخت فسيلي باCCUS عملياتي شده كه توليد سالانهاش ميزان كم ۷۰۰ هزار تن است، اظهار كرد: ۵۰ پروژه در دست توسعه است، عموماً در امريكا و كانادا هستند و تا سال ۲۰۳۰ به ظرفيت توليدي ۹ ميليون تن ميرسند. وي با بيان اينكه هزينه پيلهاي سوختي خودرو از سال ۲۰۰۸ بهدليل پيشرفت فناوري و فروش رو به رشد خودروهاي الكتريكي پيل سوختي حدود ۷۰ درصد كاهش يافته است، گفت: دستيابي به اهداف كربنصفر تا سال ۲۰۵۰ به سرمايهگذاري يك تريليون و ۲۰۰ ميليارد دلاري در بخش هيدروژن نياز دارد.او با اشاره به لزوم تكميل زنجيره ارزش و سود محوري، گفت: روزانه در ۱۰ پالايشگاه نفت، حدود ۳۰۰ ميليون فوت مكعب هيدروژن توليد شده و در كشور مصرف ميشود. وي با بيان اينكه با توجه به شرايط استانداردهاي زيست محيطي به دنبال واحدهاي شكست مولكولي در مجاورت هيدروژن هستيم، تاكيد كرد: توليد هيدروژن با توجه به منابع موجود هزينهبر است. با اين حال هيدروژن در سبد سوخت كشور ميتواند جايگاه داشته باشد، به شرط آنكه نسبت به حاملهاي انرژي نگاه ويژه داشته باشيم. وي با بيان اينكه با توجه به قيمتهاي فعلي گاز طبيعي در كشور، قيمت تمام شده يك تن هيدروژن معادل ۴۰۰ دلار است، اظهار كرد: بايد شرايطي فراهم شود كه ورود هيدروژن به سبد سوخت كشور پتانسيل اقتصادي داشته باشد. سالاري با تاكيد بر لزوم تنوع بخشي به سبد سوخت، اظهار كرد: در شرايط فعلي چارهاي جز تنوع بخشي به سبد سوخت وجود ندارد و بايد براي اين مهم ساز و كارهايي درنظر گرفته سود.