گلناز پرتوي مهر|
شواهد نشان ميدهد عليرغم اينكه در سال 1401 به صادرات بنزين ميپرداختيم و ارزآوري 1 ميليارد دلاري براي كشور داشتيم. حالا نه تنها اين مزيت را از دست دادهايم، بلكه مجبوريم براي واردات بنزين نيز هزينه كنيم. به گزارش خبرنگار «تعادل»، طي سال جاري حدود 6 دهم ميليارد دلار براي واردات بنزين به انحاي مختلف از جمله تهاتر هزينه كرديم. در لايحه بودجه 1403 پيش بيني شده است كه به چيزي بالغ بر 3 ميليارد دلار براي واردات بنزين نياز داريم. اين به معناي تحميل كسري بودجه 200 همتي به بودجه سال آتي است. يكي از دلايل مهم رد كليات بودجه مربوط به بندهاي مربوط به هدفمندي يارانهها بود. موضوع ناترازي بنزين به طرز عجيبي اقتصاد كشور را رنج ميدهد. از شواهد اين طور برميآيد كه اين مشكل در حال بزرگتر شدن است و نياز به چارهانديشيهاي اساسي براي جلوگيري از وخيمتر شدن موضوع داريم.
به نظر ميرسد، حمايت همهجانبه و بيقيد و شرط از خودروسازان داخلي به ايجاد فضاي غيررقابتي منجر شده است كه نتيجهاش توليد خودروهاي پرمصرف و بيكيفيتي است. اين خودروها عامل اصلي بروز ناترازي بنزين و مشكلات سلامتي و زيست محيطي در كشور محسوب ميشوند.
به زعم بسياري از كارشناسان، اصلاح صنعت خودروسازي كشور بايد با فوريت در دستور كار قرار بگيرد. نظرات محمدعلي قديري، كارشناس انرژي را در ادامه ميخوانيد. قديري ضمن تأييد اين موضوع كه كيفيت خودروهاي داخلي و مصرف بالاي بنزين توسط آنها در بروز ناترازي فعلي موثر بوده است، در گفتوگو با خبرنگار «تعادل»، تصريح كرد: واردات خودرو ميتواند به ما در حل مشكل ناترازي بنزين كمك كند. اما نبايد تصور كنيم كه واردات هر نوع خودرويي اثرگذار است. وي ادامه داد: برخي خودروهاي وارداتي و به ويژه خودروهاي مونتاژي مصرف بالايي دارند و بر شدت مصرف بيرويه بنزين در كشور ميافزايند. بنابراين، نميتوانيم به صورت عام بگوييم كه خودروهاي وارداتي به حل مشكل ناترازي بنزين در كشور كمك ميكنند. بايد حساسيت بالايي نسبت به ميزان مصرف بنزين در خودروهاي وارداتي داشته باشيم. اين كارشناس انرژي توضيح داد: نياز است سياستهاي دقيقي را در زمينه واردات خودروهاي خارجي با كيفيت و كم مصرف در دستور كار قرار دهيم. واردات عام خودروها كمكي به حل مشكل نخواهد كرد.
قديري گفت: واردات خودروهاي برقي اقدام بسيار خوبي است كه در دستور كار قرار دادهايم. كاهش تعرفه واردات اين نوع خودروها تصميم عاقلانهاي است كه به حل مشكل ناترازي بنزين قطعاً كمك خواهد كرد.
وي ادامه داد: خودروهاي هيبريدي به ازاي 100 كيلومتر پيمايش، 3 الي 4 ليتر مصرف بنزين دارند كه بسيار به صرفه است. واردات اين نوع خودروها نيز ميتواند در كاهش مصرف بنزين در كشور بسيار كمككننده باشد. بايد تعرفه واردات خودروهايي كه ميزان مصرف غيراستانداردي دارند را همچنان بالا نگه داريم. اسقاط خودروهاي فرسوده نيز بايد در دستور كار باشد. قديري گفت: نياز به سياستهاي همهجانبه در خصوص اصلاح كيفيت خودروهاي ساخت داخل داريم. بهطور مثال، الان سازمان استاندارد به اعمال فشار به خودروسازها پرداخته است كه ميزان مصرف بنزين را پايين بياورند كه شاهد هستيم كه پايين آوردن مصرف بنزين در خودروهايي مانند رانا به كاهش شتاب و قدرت آنها منجر شده است. به همين دليل، خريداران خودشان نسبت به حل اين مشكل اقدام ميكنند كه دوباره افزايش مصرف بنزين را شاهد هستيم. وي ادامه داد: نياز به سياستهاي همهجانبه در خصوص اصلاح كيفيت خودروهاي ساخت داخل براي حل معضل ناترازي بنزين داريم. نياز است اصلاح كيفيت خودروها را با برنامههاي سنجيده به اجرا بگذاريم. بهطور مثال، بايد مهلتي به خودروسازان بدهيم تا به سمت توليد خودروهاي هيبريدي حركت كنند و تكنولوژي خود را تغيير دهند. نميتوانيم با موتورهاي فعلي به كاهش مصرف بنزين بپردازيم. در اين صورت مشكلاتي بروز ميكند كه در بالا توضيح داده شد. بايد استفاده از تكنولوژيهاي روز دنيا در دستور كار قرار بگيرد.