در همايش اقتصاد دريا محور تشريح شد

تحكيم جايگاه روسيه و چين در زيرساخت‌هاي ايران

۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۰۱:۴۲:۰۵
کد خبر: ۳۰۶۴۱۷

همايش اقتصاد دريامحور ديروز به فرصتي تبديل شد تا تازه‌ترين خبرها درباره اين حوزه از سوي مقام‌هاي دولتي اعلام شود. سفير ايران در روسيه در پيامي تصويري به اين همايش، آخرين وضعيت كريدور شمال- جنوب ايران را تشريح كرد. رييس مناطق آزاد ايران از رايزني با چيني‌ها براي ساخت پل از ساخت سرزمين مادر به جزيره قشم خبر داد.

گروه راه و شهرسازي|

همايش اقتصاد دريامحور ديروز به فرصتي تبديل شد تا تازه‌ترين خبرها درباره اين حوزه از سوي مقام‌هاي دولتي اعلام شود. سفير ايران در روسيه در پيامي تصويري به اين همايش، آخرين وضعيت كريدور شمال- جنوب ايران را تشريح كرد. رييس مناطق آزاد ايران از رايزني با چيني‌ها براي ساخت پل از ساخت سرزمين مادر به جزيره قشم خبر داد. رييس گروه اقتصادي دفتر مقام معظم رهبري نيز از يك فرصت سوزي در حوزه ساخت قطار سريع‌السير پرده برداشت. علي اكبر صفايي مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي نيز در همايش اقتصاد دريا محور و كريدور، گفت: سالانه ۱۴۰ هزار فروند كشتي در بنادر كشور تردد مي‌كنند و ناوگان ايران در بين ۲۰ كشور كشتيراني بزرگ دنيا قرار دارد و بنادر كشور با ظرفيت بيش‌از ۲۹۵ تن، ظرفيت مناسبي را دارا هستند؛ در حالي كه در برخي از مناطق دنيا رشد صفر يا منفي مشاهده مي‌شود. همچنين در كانتينر شاهد رشد ۹ درصدي هستيم.

شاخه شرقي كريدور شمال-جنوب راه افتاد

سفير ايران در روسيه اظهار كرد: در سال ٢٠٢٣ بخش شرقي كريدور شمال -جنوب راه افتاد و امسال در اين شاخه از كريدور ۶٠٠ هزار تن بار وارد ايران شده كه در سال جاري ميلادي ظرفيت عبور ٢ ميليون تن بار از اين مسير وجود دارد. البته ظرفيت اين مسير ١۵ ميليون تن بار است.

به گزارش ايلنا، كاظم جلالي با ارسال پيام تصويري به همايش اقتصاد دريامحور ايران با بيان اينكه كريدور شمال جنوب سه شاخه شرقي، غربي و تركيبي دارد، اظهار كرد: شاخه غربي اين كريدور بين روسيه-جمهوري آذربايجان -ايران است كه در سال ٢٠٢٣ اتفاق خوبي كه رقم خورد اين بود كه در حضور روساي جمهور دو كشور قطعه ريلي باقي مانده بود در اين مسير كليد خورد و در تهران موافقت نامه آن بين دو كشور ايران و روسيه امضا شد. سفير ايران در روسيه گفت: اميدواريم در روزهاي آينده در جلسه بزرگي در تهران موافقتنامه اجرايي اين پروژه‌ را با روس‌ها امضا كنيم و عمليات اجرايي راه‌آهن رشت آستارا شروع شود. جلالي افزود: شاخه سوم اين كريدور شمال جنوب و كريدور تركيبي روسيه و ايران از مسير درياي خزر است و كريدور تركيبي اهميت بسيار بالا دارد و بهترين كريدور مي‌تواند باشد چراكه بدون كشورهاي واسط به روسيه متصل مي‌شويم. البته در كريدور تركيبي در بخش روسي نقاط ضعفي وجود دارد كه آن هم وجود يك بندر در ماخاچ قلعه است و بقيه بنادر در ولگا قرار دارند و ولگا هم هر سال بايد لايروبي انجام شود. در غير اين صورت ظرفيت انتقال بار از طريق كشتي‌ها كاهش پيدا مي‌كند به‌طوريكه در طي سال‌هاي گذشته ظرفيت كشتي‌ها به ٣۵٠٠ تن كاهش پيدا كرده در حالي كه ظرفيت ٨٠٠٠ تن بوده‌ است. وي ادامه داد: مشكل ديگر ولگا اين است كه ۶ ماه از سال يخبندان و توفاني است و نقل و انتقالات با سرعت انجام نمي‌شود. سفير ايران در روسيه با بيان اينكه در بخش ناوگان دريايي در خزر مشكل داريم و در اين منطقه بايد كشتي‌‌هاي بيشتري داشته باشيم و هنوز كشتي رو رو نداريم، گفت: هر چند، چند فروند كشتي در خزر خريداري شد اما كافي نيست و بايد ناوگان خزر را تقويت كنيم.

 

چيني‌ها پل خليج فارس در قشم را مي‌سازند

در رويدادي ديگر، دبير شوراي عالي مناطق آزاد درباره منابع لازم براي اجراي پل خليج فارس گفت: رييس‌جمهوري دستور تامين منابع از بودجه عمومي و از محل تهاتر نفت را داده است و تلاش داريم ظرف ٣ سال آينده اين پروژه را به بهره‌برداري برسانيم. مذاكراتي هم با پيمانكاران چيني داشتيم و قرار بر اين است كه اين پروژه جزو پروژه‌هاي فاينانس و خط اعتباري ايران و چين باشد. حجت عبدالملكي در جمع خبرنگاران درباره اهميت اجراي پروژه پل خليج فارس اظهار كرد: همه مطالعات براي ساخت پل خليج فارس كه منطقه آزاد قشم را به سرزمين اصلي متصل مي‌كند، انجام شده است. وي درباره اينكه گفته مي‌شود منابع براي اجراي پل خليج فارس وجود ندارد و از اين رو ساخت اين پروژه صرفه اقتصادي ندارد و آيا طرح جديد براي تامين منابع ساخت اين پروژه در نظر گرفته شده است، گفت: بايد منابع براي اين پروژه تامين شود و بخشي از منابع را منطقه آزاد قشم تامين مي‌كند و رييس‌جمهوري دستور تامين منابع از بودجه عمومي و از محل تهاتر نفت را داده است و تلاش داريم ظرف ٣ سال آينده اين پروژه را به بهره‌برداري برسانيم. مذاكراتي هم با پيمانكاران چيني داشتيم و قرار بر اين است كه اين پروژه جزو پروژه‌هاي فاينانس و خط اعتباري ايران و چين باشد. دبير شوراي عالي مناطق آزاد با بيان اينكه اين پروژه حتما بايد به اجرا برسد، ادامه داد: هر كسي كه در اصل پروژه ترديد ايجاد مي‌كند يا منافع ملي را نمي‌شناسد يا اينكه نيات ديگري دارد، بايد توجه داشته باشيم كه تمام پروژه‌هاي حمل و نقل در جنوب كشور به ويژه در خليج فارس به دليل اينكه برخي از بنادر جنوبي درياي جنوب خليج فارس را از رونق خارج مي‌كند، احتمال كارشكني در اين پروژه‌ها وجود دارد از اين رو بايد مراقب باشيم.