اتحاد متا و مايكروسافت عليه اپل؛ لابي در اتحاديه اروپا

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۰۲:۱۵:۱۵
کد خبر: ۳۰۷۰۹۴

فايننشال تايمز مي‌گويد مايكروسافت رقيب ديرينه اپل و متا كه حالا در حوزه واقعيت تركيبي و تبليغات وارد جدال با كوپرتينويي‌ها شده است، تغييراتي كه غول امريكايي در اكوسيستم iOS اعمال كرده را براي پيروي از قوانين خدمات ديجيتال اتحاديه اروپا (DSA) ناكافي برآورد كرده‌اند و براي تغيير شرايط در اروپا تلاش مي‌كنند. به گفته مديران هردو شركت، پيروي اپل از مقررات به گونه‌اي است تا در عمل همه‌چيز به همان روال سابق باشد.

فايننشال تايمز مي‌گويد مايكروسافت رقيب ديرينه اپل و متا كه حالا در حوزه واقعيت تركيبي و تبليغات وارد جدال با كوپرتينويي‌ها شده است، تغييراتي كه غول امريكايي در اكوسيستم iOS اعمال كرده را براي پيروي از قوانين خدمات ديجيتال اتحاديه اروپا (DSA) ناكافي برآورد كرده‌اند و براي تغيير شرايط در اروپا تلاش مي‌كنند. به گفته مديران هردو شركت، پيروي اپل از مقررات به گونه‌اي است تا در عمل همه‌چيز به همان روال سابق باشد. به گزارش پيوست، اپل در پاسخ به قوانين بازارهاي ديجيتال اتحاديه اروپا كه ضرب‌الاجل ۷ مارس را براي غول‌هاي فناوري مشخص كرد، قوانين فروشگاه اپليكيشن خود را در قاره سبز تغيير داد. توسعه‌دهندگان حالا مي‌توانند اپليكيشن‌هاي خود را در گزينه‌هاي ديگري به جز اپ استور عرضه كنند. اما تقريبا هيچكس از اين تغييرات راضي نيست و حتي خود اپل هم استفاده از گزينه‌هاي شخص ثالث را مانع محافظت از كاربران مي‌داند. منتقدان هم مي‌گويند اين تغييرات با محدوديت‌هايي همراه است كه عملا آنها را بي‌ثمر مي‌كند. با اينكه اپليكيشن‌ها در فروشگاه‌هاي شخص‌ثالث ماليات كمتري به اپل مي‌پردازند و كميسيون اين شركت از ۳۰ به ۱۷ درصد كاهش مي‌يابد، اما توسعه‌دهندگان با يك دوراهي مهم روبرو هستند كه در يك سمت آن دسترسي به فروشگاه اپل است و در سمت ديگر رجوع به يك فروشگاه خارجي و ترك كامل اپ استور. علاوه بر اينكه فروشگاه‌هاي شخص ثالث مخاطبان كمتري را شامل مي‌شود و درنتيجه انگيزه براي مهاجرت به آنها كمتر است، توسعه‌دهندگاني كه بيش از يك ميليون دانلود در سال دارند بايد در ازاي هر دانلود يا بروزرساني به اپل ۵۰ سنت پرداخت كنند كه به گفته منتقدان عملا تخفيف كميسيون را بي‌اثر كرده و حتي برخي توسعه‌دهندگان بايد مبلغ بيشتري به اپل بپردازند. علاوه بر اين، توسعه‌دهندگان براي استفاده از سيستم پرداخت اپل نيز بايد يك ماليات ۳ درصدي بپردازند. مارك زاكربرگ، مديرعامل متا، پيشنهاد اپل را «دشوار» و «در تضاد» با مقصود قانون اتحاديه اروپا خوانده و مي‌گويد تعجب مي‌كند «اگر توسعه‌دهنده‌اي بخواهد به فروشگاه‌هاي شخص ثالث برود.» فيل اسپنسر، رييس بخش گيمينگ مايكروسافت، نيز به فايننشال تايمز گفت: «اولين گام‌هايي كه اپل [براي پيروي از DMA]  برداشته بيش از حد بازدارنده هستند كه بتوانند يك جايگزين معنادار براي فروشگاه فعلي بزرگ‌ترين پلتفرم‌هاي گيمينگ يا همان گوشي‌هاي هوشمند، فراهم كنند. درنتيجه ما براي باز كردن فضا به همكاري با رگولاتورها ادامه مي‌دهيم.» ديمين گرادين، يكي از وكلاي توسعه‌دهندگان منتقد اپل، توضيح مي‌دهد كه پس از بيانيه اپل «حدود يك ساعت زمان برد تا توسعه‌دهندگان بفهمند سرشان كلاه رفته است. تقريبا همه به همان شرايط قبلي پايبند مي‌مانند و DMA اساسا هيچ تاثيري نخواهد داشت.» به گفته گرادين: «كميسيون اروپا به مردم گفته است: كمك‌مان كنيد، از مواردي غيرعملي [تغييرات اپل] مثال‌هايي بدهيد.» ضرب‌الاجل هفت مارس احتمالا آغازگر يك تنش تازه و كشمكشي ميان اپل و اتحاديه اروپا خواهد بود. اپل اما در پاسخ مي‌گويد، «ماه‌ها صرف مكالمه با كميسيون اروپا» درمورد DMA كرده است و برنامه اين شركت ماحصل كار «صدها عضو تيم اپل است كه ده‌ها هزار ساعت» روي اين راه‌حل وقت گذاشته‌اند. كميسيون اروپا حالا در مواجهه با بازخورد‌هاي منفي در رابطه با بازدهي اين قانون، كه طرح آن سال‌ها زمان برده، دچار ترديد شده است. بايد ديد كه بازوي اجرايي اروپا به دنبال قانون جديد مي‌رود يا از ابزار جريمه و تحريمي كه براساس DSA در اختيار دارد استفاده مي‌كند.