بورس تحت تاثير ريسك‌هاي جديد

۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ۲۳:۵۳:۵۸
کد خبر: ۳۰۹۵۸۴
بورس تحت تاثير ريسك‌هاي جديد

بازار سرمايه ايران در سال گذشته تحت تاثير فاكتورهاي متعددي نوسانات شديدي را تجربه كرد كه در اين بين نقش ريسك‌هاي سيستماتيك بيشتر جلوه مي‌كرد .

حسن حسين نيا

بازار سرمايه ايران در سال گذشته تحت تاثير فاكتورهاي متعددي نوسانات شديدي را تجربه كرد كه در اين بين نقش ريسك‌هاي سيستماتيك بيشتر جلوه مي‌كرد .
تنش‌هاي نظامي منطقه‌اي و تصميم‌هاي دولت در كنار نقش سياست‌گذار پولي را مي‌توان در راستاي ريسك‌هاي سيستماتيك در سال گذشته عنوان كرد، كه هر كدام در مقطع چند ماهه بورس را دچار چالش كرد، نقش دولت در تغيير نرخ خوراك پتروشيمي و گاز صنايع در ۶ ماهه ابتدايي سال و تنش‌هاي نظامي در پاييز و نهايتا افزايش نرخ سود سپرده بانكي به محدوده30 درصد در زمستان منجر به افت قابل توجه ارزش بازار سرمايه و البته رشد بازدهي در بازارهاي رقيب شد .
سال جديد تحت عنوان جهش توليد با مشاركت مردم مجددا توانسته توجه سرمايه‌گذاران را به سوي بورس فراهم سازد به گونه‌اي كه اولين روز كاري با رشد قابل توجه شاخص‌هاي بورس همراه شد اما نگاه واقع‌بينانه مستلزم شفاف‌سازي نهادهاي تصميم‌گير در چگونگي عمل به شعار سال و نحوه فراهم‌سازي بسترها خواهد بود و تقابل يا تعامل بازار پول و سرمايه در اين مسير مهم خواهد بود.
از ديگر سو بروز و تداوم تنش‌هاي منطقه‌اي از همان روزهاي ابتدايي سال جديد مويد تداوم اين ريسك و سايه تهديد بر اكوسيستم سرمايه‌گذاري خواهد بود كه ‌سرمايه‌گذاران جهت پوشش آن بايد تنوع دارايي را در نظر داشته باشند .
نگاه خاص دولت در سال‌هاي گذشته و جو بي‌اعتمادي موجود در سنوات اخير نيز همچنان هرگونه احتمال را پيش روي سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهد. هرگونه كسري بودجه احتمالي و نگاه تامين مالي به بورس بدون توجه به وضعيت ساختاري و بنيادي بازار سرمايه كه در سال‌هاي اخير قابل مشاهده بود مي‌تواند به چالش‌هاي موجود دامن بزند. تعميق اوراق بدهي در بورس با وجود مشكلات جذب نقدينگي در بازار ثانويه و خروج ادامه‌دار نقدينگي از بورس مواردي بوده كه سياست‌گذار به آن توجه كافي نداشته و اصل سودآوري بازارهاي مالي براي سرمايه‌گذاران را تهديد و محدود كرده است كه قطعا بررسي و مقايسه بازده بازارهاي مختلف مي‌تواند نماي دقيق‌تر را در برابر ديدگان قرار دهد .
از اين رو با وجود شرايط مساعد و ارزندگي بازار سرمايه توجه به نقش ريسك‌هاي مذكور مي‌تواند در تصميم‌گيري مناسب سرمايه‌گذاران موثر باشد.

ارسال نظر