انتظار مي‌رود اندازه بازار AI هر ساله حداقل ۱۲۰ درصد رشد كند

كمك هوش مصنوعي به مشاغل و استارت‌آپ‌ها

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۱:۴۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۹۶۹۹
كمك هوش مصنوعي به مشاغل و استارت‌آپ‌ها

آمارها نشان از رشد سريع‌تر اين فناوري و ايجاد تغييرات بيشتري است. انتظار مي‌رود اندازه بازار هوش مصنوعي هر ساله حداقل ۱۲۰ درصد رشد كند. در حالي‌كه نگراني‌هايي در مورد از دست دادن شغل وجود دارد، داده‌هايي يافت‌شده نشان مي‌دهد اين فناوري بيش از آنكه مشاغل را نابود كند، استارت‌آپ‌ها و مشاغل بيشتري ايجاد مي‌كند.

آمارها نشان از رشد سريع‌تر اين فناوري و ايجاد تغييرات بيشتري است. انتظار مي‌رود اندازه بازار هوش مصنوعي هر ساله حداقل ۱۲۰ درصد رشد كند. در حالي‌كه نگراني‌هايي در مورد از دست دادن شغل وجود دارد، داده‌هايي يافت‌شده نشان مي‌دهد اين فناوري بيش از آنكه مشاغل را نابود كند، استارت‌آپ‌ها و مشاغل بيشتري ايجاد مي‌كند.

هوش مصنوعي عنوان پرحاشيه امروزي موجب ايجاد تغييرات قابل‌توجهي در زمينه‌هاي مختلف كاري و به‌طور كلي ابعاد زندگي شده است. بررسي‌ها حاكي از آن است كه تا سال ۲۰۲۵، ۹۷ ميليون نفر در فضاي AI كار خواهند كرد. با وجود خطراتي كه از سمت هوش مصنوعي متوجه برخي از مشاغل است اما ۴۲ درصد از بازاريابان موافق هستند كه استفاده از هوش مصنوعي براي ايميل ماركتينگ و به‌طور كلي برند آنها درآمد بيشتري در بازار ايجاد مي‌كند. بر اساس گزارشGrandViewResearch تا پايان سال ۲۰۲۳ ارزش بازار هوش مصنوعي حدود ۱۹۶.۶۳ ميليارد دلار برآورد شده است. اين عدد افزايشي حدود ۶۰ ميليارد دلاري از سال ۲۰۲۲ را نشان مي‌دهد. اين رشد در درجه اول به لطف افزايش موارد استفاده عملي از فناوري هوش مصنوعي، از توليد محتوا تا خودروهاي خودران اتفاق افتاده است. همچنين GrandViewResearch تخمين زده است كه ارزش اين بازار تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۱.۸۱ تريليون دلار برسد. در حالي كه بازار فعلي هوش مصنوعي قابل توجه است، قرار است در يك دهه آينده بيش از ۱۳ برابر رشد كند. پيش‌بيني مي‌شود كه در طول اين دوره بازار هوش مصنوعي با ۳۸ درصد CAGR افزايش يابد. طبق آمار Omdia درآمد سالانه جهاني بازار نرم‌افزار هوش مصنوعي در حال حاضر بيش از ۵۰ ميليارد دلار است. چت جي‌پي‌تي طي ۵ روز به ۱ ميليون كاربر رسيد. در اواخر سال ۲۰۲۲، ChatGPT ركوردها را شكست. زيرا اين پلتفرم هوش مصنوعي در كمتر از يك هفته به ۱ ميليون كاربر رسيد. تا اوايل سال ۲۰۲۳، ChatGPT بيش از ۱۰۰ ميليون كاربر ماهانه جمع‌آوري كرده بود. بر اساس آمار MIT Sloan Management از هر ۱۰ سازمان، ۹ سازمان از هوش مصنوعي حمايت مي‌كنند تا به برتري رقابتي نسبت به رقبا دست پيدا كنند. يك نظرسنجي نشان داد كه ۸۷ درصد از سازمان‌هاي جهاني معتقدند كه فناوري‌هاي هوش مصنوعي به آنها مزيت رقابتي مي‌دهد. اين عدد نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزايش داشته است.

 

پذيرش AI، رشد هوش مصنوعي

گارتنر مي‌گويد بين سال‌هاي ۲۰۱۵ الي ۲۰۱۹، تعداد كسب‌و‌كارهايي كه از خدمات هوش مصنوعي استفاده مي‌كنند، ۲۷۰ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۱۵، تنها ۱۰ درصد از سازمان‌ها از هوش مصنوعي استفاده كردند و بخش بزرگي نيز براي استفاده از اين فناوري در آينده نزديك برنامه‌ريزي كردند. اين عدد تا سال ۲۰۱۹ به ۳۷ درصد افزايش يافت. به گزارش Adobe تقريباً از هر ۱۰ سازمان، ۴ سازمان برنامه‌هايي براي استفاده از هوش مصنوعي دارد. بر اساس نظرسنجي انجام شده توسط Adobe، نزديك به ۴۰ درصد از شركت‌هاي بزرگ براي سرمايه‌گذاري در خدمات هوش مصنوعي برنامه‌ريزي كرده‌اند.Grand View Research مي‌گويد هوش مصنوعي جهاني با CAGR تقريبا ۴۰ درصد در حال رشد است. رشد سريع اخير هوش مصنوعي بعيد است در آينده نزديك كند شود. در واقع، پذيرش جهاني هوش مصنوعي توسط سازمان‌ها قرار است بين سال‌هاي ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با CAGR ۳۸.۱ درصد افزايش يابد، Omdia مي‌گويد درآمد خدمات هوش مصنوعي در مدت ۵ سال بيش از ۶ برابر افزايش مي‌يابد. در سال ۲۰۲۰، خدمات هوش مصنوعي تقريبا ۲۰ ميليارد دلار درآمد ايجاد كرد. در سال ۲۰۲۲، تخمين زده شد كه بازار به ميزان ۶۲.۵ميليارد دلار رشد كند. تا سال ۲۰۲۵، پيش‌بيني مي‌شود كه فضاي هوش مصنوعي به ۱۲۶ ميليارد دلار درآمد سالانه برسد. Global Market Insights پيش‌بيني كرده است بازار هوش مصنوعي پوشيدني تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۱۸۰ ميليارد دلار برسد. موفقيت محصولاتي مانند اپل واچ (Apple Watch) و بيتس فيت (Fitbits) ارزش بازار جهاني هوش مصنوعي پوشيدني را افزايش مي‌دهد. پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۵ ارزش اين بازار به ۱۸۰ ميليارد دلار برسد. بر اساس گزارش PwC فناوري هوش مصنوعي مي‌تواند در دهه آينده درآمد را بيش از ۱۵ تريليون دلار افزايش دهد. برخي برآوردها نشان مي‌دهد كه فناوري هوش مصنوعي مي‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به ميزان ۱۵.۷ تريليون دلار درآمد ايجاد كند. همچنين AI توليد ناخالص داخلي اقتصادهاي محلي را تا ۲۶ درصد بيشتر افزايش مي‌دهد. گزارش‌هاي Tractica حاكي از آن است كه بازار هوش مصنوعي در سال ۲۰۲۵ به ميزان ۲۶ درصد رشد خواهد كرد. آخرين داده‌هاي موجود آينده‌اي نزديك و سودآور را براي بازار هوش مصنوعي پيش بيني مي‌كند. بين سال‌هاي ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، بازار هوش مصنوعي ۴۷درصد رشد خواهد كرد. پيش‌بيني مي‌شود كه اين سير صعودي سال به سال ادامه داشته باشد، به‌طوري كه تا سال ۲۰۲۵ هر سال حداقل ۲۶ درصد افزايش يابد.

 

رشد بازار نرم‌افزار هوش مصنوعي

بين سال‌هاي ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵

The Insight Partners مي‌گويد درآمد جهاني تراشه يا چيپ هوش مصنوعي در پنج سال آينده از ۸۰ ميليارد دلار فراتر خواهد رفت. آخرين داده‌ها نشان مي‌دهد كه درآمد جهاني تراشه‌هاي هوش مصنوعي قرار است تا سال ۲۰۲۷ به ۸۳.۲۵ ميليارد دلار برسد. گمانه‌زني‌هاي We Forum نشان از اشتغال تقريبا ۱۰۰ ميليون نفر در فضاي كاري هوش مصنوعي تا سال ۲۰۲۵ دارد. اگر پيش‌بيني‌ها در مورد رشد در فضاي هوش مصنوعي محقق شود، نيروي انساني بيشتري مورد نياز خواهد بود. تا سال ۲۰۲۵، تقريبا ۹۷ ميليون نفر براي برآوردن نيازهاي كاري اين صنعت رو به رشد ضروري خواهد بود. تحليلگران كسب‌وكار (PR Newswire) تخمين زده‌اند كه تا سال ۲۰۲۶، اندازه بازار هوش مصنوعي ايالات متحده به عددي نزديك به ۳۰۰ ميليارد دلار خواهد رسيد. با كاهش وابستگي به هوش انساني، قرار است اين رقم در نيم دهه تقريبا ۱۵ برابر افزايش يابد. GlobeNewsWire مي‌گويد چين تا پايان اين دهه بيش از يك چهارم بازار جهاني هوش مصنوعي را به خود اختصاص خواهد داد. دومين اقتصاد بزرگ جهان يعني چين، تا سال ۲۰۲۶ داراي صنعت هوش مصنوعي به ارزش ۴۰ ميليارد دلار خواهد بود. اين عدد رشد ۳۹ درصدي CAGR را شامل مي‌شود. تا سال ۲۰۳۰، چين ۲۶ درصد از سهم بازار جهاني AI را به خود اختصاص خواهد داد.

 

چگونه كسب‌وكارها هوش مصنوعي

را مي‌پذيرند؟

به گزارش Forbes حدود ۴ شركت از هر ۵ شركت، هوش مصنوعي را اولويت اصلي در استراتژي كسب‌وكار خود در نظر مي‌گيرند. ۸۳ درصد از شركت‌ها ادعا مي‌كنند كه استفاده از هوش مصنوعي در استراتژي‌هاي كسب‌وكارشان در اولويت اصلي است. ايميل‌هاي خودكار و چت‌بات‌ها ۲ مورد از رايج‌ترين كاربردهاي هوش مصنوعي در ارتباطات كسب‌وكار روزمره است. منظور از اثبات مفهوم يا proofs of concepts نمايش محصول براي تعيين اين است كه آيا يك ايده صرف نظر از تقاضاي بازار يا روش توليد مي‌تواند به واقعيت تبديل شود يا خير. گزارش‌هاي Analytics Insight نشان مي‌دهد كه ۸۰ درصد از مديران خرده‌فروشي انتظار دارند كه كسب‌وكارهايشان تا سال ۲۰۲۵ از اتوماسيون هوش مصنوعي استفاده كنند. بيشتر مديران خرده‌فروشي مورد بررسي بر اين باورند كه شركت آنها ظرف ۳ سال آينده از اتوماسيون هوش مصنوعي استفاده خواهد كرد. PWC مي‌گويد حدود ۱۷ مديرعامل از هر ۲۰ مديرعامل ادعا كردند كه هوش مصنوعي در سال ۲۰۲۱ «فناوري اصلي» در شركت آنها خواهد بود. ۸۶ درصد از مديران اجرايي موافق هستند كه هوش مصنوعي و كسب‌وكار دست به دست هم مي‌دهند، زيرا هوش مصنوعي در دفاتر آنها فناوري اصلي است. همچنين انتظار مي‌رود هوش مصنوعي بهره‌وري كاركنان را تا ۴۰ درصد بهبود بخشد. داده‌ها نشان مي‌دهد كه هوش مصنوعي اين قابليت را داردكه تا سال ۲۰۳۵ بهره‌وري كارمندان را تقريبا ۴۰ درصد افزايش دهد. به گزارش Business Insider درآمد سالانه فناوري توصيه‌هاي نتفليكس ۱ ميليارد دلار است. بسياري از مشتريان احتمالا موافق هستند كه استفاده نتفليكس از هوش مصنوعي يكي از بزرگ‌ترين نقاط فروش آن است. اين پلتفرم استريم از هوش مصنوعي براي شخصي‌سازي توصيه‌ها و متناسب كردن آنها با علايق بينندگان استفاده مي‌كند. شركت‌هاي فناوري كه روي هوش مصنوعي سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اغلب درآمد خود را به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهند. زيرا الگوريتم‌ها مي‌تواند مشتريان را به‌صورت مستمر براي خريد بيشتر بازگرداند.

سهم افزوده هوش مصنوعي در صنايع مختلف

ماركت‌واچ بازار خودروهاي خودران با كسب ۱۷۳ ميليارد دلار درآمد جهاني بيش از يك بازار يا niche جديد به شمار مي‌رود، Accenture مي‌گويد فقط ۷ درصد از مردم هنگام نوشتن ادعانامه يا مطالبات حقوقي به ربات‌هاي چت اعتماد مي‌كنند. رواج چت‌بات‌ها ممكن است در حال افزايش باشد، اما اين ابزارها هنوز راه زيادي در پيش دارد. كمتر از ۱ نفر از هر ۱۰ نفر هنگام ارايه نوشتن ادعانامه به ربات‌هاي چت اعتماد مي‌كنند. اين ميزان تفاوت فاحش اعتماد ۴۹ درصدي به مشاوران انساني را نشان مي‌دهد. به احتمال زياد تا سال ۲۰۳۵، فناوري هوش مصنوعي يك ميليارد دلار به صنعت بانكداري اضافه خواهد كرد. بر اساس آخرين داده‌هاي Markets and Markets ارزش بازار ارتباطات هوش مصنوعي ۲.۵ ميليارد دلار است. اين بازار با ۴۶.۸ درصد CAGR در طول دوره پيش‌بيني يعني ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ رشد مي‌كند. به گزارشGartner، حدود ۳۸ درصد از ارايه‌دهندگان خدمات پزشكي از سيستم‌هاي كامپيوتري به عنوان دستيار تشخيص خود استفاده مي‌كنند. تا سال ۲۰۲۵ از هر ۲۰ تعامل با مشتري ۱۹ مورد با كمك و دستياري هوش مصنوعي خواهد بود. طبق نمونه‌هاي آزمايش شده توسط Microsoft كسب‌وكارهاي توليدي كه از AI استفاده مي‌كنند، ۱۲ درصد بهتر از كسب‌وكارهايي كه همچنان به استفاده از روش‌هاي سنتي ادامه مي‌دهند، عمل مي‌كنند. در چند سال آينده، صنعت خرده ‌فروشي مي‌تواند بسياري از ارتباطات خود را به هوش مصنوعي واگذار كند. در واقع، بيش از ۹۵ درصد از ارتباطات آنلاين و تلفني از فناوري هوش مصنوعي استفاده مي‌كنند. Demandbase مي‌گويد ۸۰ درصد بازاريابان پيش‌بيني كردند كه هوش مصنوعي تا سال ۲۰۲۰ بازاريابي را متحول خواهد كرد. به استناد Forbes بخش‌هاي بازاريابي و فروش براي موفقيت در كسب درآمد بازار، AI و ML را ۴۰ درصد بيشتر از ساير بخش‌هاي صنعتي در اولويت قرار مي‌دهد. در واقع هوش مصنوعي راه‌حلي براي نقش‌هاي پركار ارتباط با مشتري است. الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي همچنين داده‌هايي را آشكار مي‌كند كه كدام محصولات بالاترين حاشيه سود را به وجود مي‌آورند. به‌علاوه بينش ارزشمندي را در مورد عادات خريد مشتريان ارايه مي‌دهد. داده‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه استفاده از هوش مصنوعي براي فروش، سرنخ‌ها را تا ۵۰ درصد افزايش، زمان تماس را تا ۶۰ درصد كاهش مي‌دهد. به‌طور كلي استفاده از اين فناوري در زمينه فروش منجر به كاهش هزينه كلي تا ۶۰ درصد مي‌شود.

 

چالش‌ها و پيش‌بيني‌هاي هوش مصنوعي

Tractica مي‌گويد از دست دادن شغل يك نگراني اصلي براي بدبينان به هوش مصنوعي است. پيشرفت هوش مصنوعي با مجموعه‌‌اي از نگراني‌هاي اخلاقي، كسب‌وكاري و عمليات‌هاي مختلف همراه است. اين نگراني‌ها شامل از دست دادن شغل و پيامدهاي اخلاقي ادغام كامپيوتر با تفكر آگاهانه است. ايلان ماسك هشدار مي‌دهد كه خدمات هوش مصنوعي مي‌تواند تا سال ۲۰۲۵ از انسان پيشي بگيرد. يك نظرسنجي در سال ۲۰۱۷ نشان داد كه ۷۶ درصد از مديران اجرايي نگران شفاف نبودن و سوگيري هوش مصنوعي در بازار جهاني هستند. با اين حال، ۴۰ درصد از مديران با اين موضوع موافق‌اند كه فناوري‌هاي پيشرفته هوش مصنوعي و كارشناساني كه آنها را اداره مي‌كنند در حال حاضر براي پياده‌سازي بسيار گران‌قيمت هستند.بازار هوش مصنوعي به وضوح آينده‌اي اميدواركننده و سودآور دارد. به هر طريق، هوش مصنوعي قطعا بخشي از زمان حال و آينده است.