بورس تحت تاثیر دلار

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۱:۰۲:۲۴
کد خبر: ۳۱۰۶۷۲
بورس  تحت تاثیر دلار

برای بورس اوراق بهادار تغییر نرخ در دلار نیمایی بسیار مهم است. تاثیر افزایش قیمت دلار نیمایی بر بازار سرمایه نیز چند وجهی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. 

سهیلا نقی‌پور

برای بورس اوراق بهادار تغییر نرخ در دلار نیمایی بسیار مهم است. تاثیر افزایش قیمت دلار نیمایی بر بازار سرمایه نیز چند وجهی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. 
عامل اولی که باید به آن توجه شود، نوع فعالیت شرکت‌هاست که نوع فعالیت شرکت‌های بورسی صادرات‌محور هستند یا نه؛ چراکه شرکت‌های صادرات‌محور به علت فروش دلاری محصولات خود با افزایش قیمت دلار نیمایی درآمد بیشتری از محل صادرات به دست می‌آورد که این امر می‌تواند باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها  در بورس شود.
همچنین ثبات و پیش‌بینی‌پذیری نرخ دلار چه در نرخ نیمایی و چه در نرخ آزاد چه برای بازار بورس و سرمایه‌گذاران می‌تواند گزینه مطلوبی به حساب بیاید؛ زیرا این ثبات باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری کنند و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند و یک فضای اطمینان و کاهش ریسک را در پی داشته باشد. البته سیاست‌های دولت در نرخ دلار نیمایی بسیار مهم است. 
دولت با سیاست‌های انقباضی سعی در کنترل نرخ دلار نیمایی داشته باشد و در مقابل ما شاهد افزایش روزانه قیمت دلار در بازار آزاد باشیم این می‌تواند کاملا به ضرر شرکت‌های صادراتی و بورس باشد و رانت حاصل از این اقدامات به جیب دلالان می‌رود تا شرکت‌های بورسی.
از سوی دیگر دامنه نوسان نیز چالش این روزهای بازار سرمایه است. محدودیت نوسان تا حد بسیاری باعث کاهش نوسانات قیمت سهام در بازار شده است، کاهش نوسانی که البته جذابیت معاملات را برای معامله‌گران گرفته و همین امر منجر به کاهش نقدینگی در بازار بورس می‌شود. 
در برخی موارد شاهد ایجاد صف‌های طولانی خرید و فروش هستیم که نشان‌دهنده عدم تعادل بین عرضه‌ و تقاضا در قیمت‌های سهام است، اما در کنار این موارد با توجه به شرایط ناپایدار بازار سرمایه و نوسانات شدید قیمت‌ها در ماه‌های اخیر اعمال محدودیت دامنه نوسان برای ایجاد ثبات در بازار به نظر ضروری است، همچنین محدودیت‌ها می‌تواند سرمایه سهامداران خرد بلندمدتی در بازار را در برابر نوسانات هیجانی بازار محافظت کند. باید بدانیم که ادامه‌دار بودن محدودیت دامن نوسان هم معایبی دارد و اولین عیب ادامه‌دار بودن این مساله آسیب به کشف قیمت سهام است.

ارسال نظر