پذيرش شركت‌هاي جديد در راه بورس و فرابورس

۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۰۱:۱۸:۱۱
کد خبر: ۳۱۲۶۴۹
پذيرش شركت‌هاي جديد در راه بورس و فرابورس

مجيد عشقي، در آيين افتتاحيه دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان «كرمان آيدكس ۲۰۲۴» گفت: هدف از برگزاري چنين رويدادهايي، آشنايي بيشتر سرمايه‌گذاران با بنگاه‌هاي اقتصادي و ابزارهاي بازار سرمايه و تامين مالي است.

مجيد عشقي، در آيين افتتاحيه دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان «كرمان آيدكس ۲۰۲۴» گفت: هدف از برگزاري چنين رويدادهايي، آشنايي بيشتر سرمايه‌گذاران با بنگاه‌هاي اقتصادي و ابزارهاي بازار سرمايه و تامين مالي است. در سفرهاي قبلي به استان كرمان، به صورت ويژه چند مورد هدف‌گذاري شد كه اميدواريم به نتايج خوبي دست يابيم. وي با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در جهت ارتقاي سواد مالي در استان كرمان افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگي دارد، ظرفيت‌هاي بازار سرمايه را در راستاي گسترش ارتقاي سواد مالي دانشگاه‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي در استان كرمان به كار گيرد. عشقي، بازار سرمايه را يكي از مسيرهاي تحقق شعار سال «جهش توليد با مشاركت مردم» ذكر كرد و بيان داشت: با وجود چالش‌هاي موجود در بازار سرمايه اما اقدامات قابل توجهي دربخش‌هاي مختلف از جمله تامين مالي صورت گرفت. به عنوان مثال؛ در زمينه سود آوري صنايع سال گذشته قريب به ۸۰۰ هزار ميليارد تومان تامين مالي براي بخش خصوصي و دولتي، حدود ۴۰۰ همت افزايش سرمايه و ۳۱۲ همت تامين مالي دولت انجام شد. همچنين تامين مالي جمعي و تأسيس شركت سهامي عام پروژه از ديگر اقداماتي بود كه عملياتي شد.

وي، افزايش دو برابري تامين مالي را يكي از هدف‌گذاري‌هاي مهم سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاري ذكر كرد و افزود: در صورت بهبود وضعيت بازار سرمايه، رفع چالش‌هاي موجود و اعمال حمايت‌هاي دولتي، تامين مالي در سال جاري نسبت به سال ۱۴۰۲ افزايش خواهد يافت. عشقي، با بيان اينكه بازار سرمايه از ظرفيت‌هاي قابل توجهي برخوردار است، گفت: فضاي حاكم در بازار سرمايه زيبنده اين بازار نيست بنابراين، برگزاري چنين رويدادهايي با حضور مقامات و فعالان اقتصادي موجب مي‌شود، علاوه بر آشنايي با ظرفيت‌هاي بازار سرمايه، تصوير مناسبي از اين بازار ارايه دهيم. وي در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تشكيل شركت‌هاي سهامي عام پروژه در حوزه صنايع فلزي از ديگر اقداماتي است كه تمهيدات لازم براي پذيره‌نويسي‌ان‌انجام شده و در مراحل پاياني است.

همچنين، تا سال گذشته تامين مالي جمعي به صورت پايلوت صورت مي‌گرفت اما در سال جاري ميزان تامين مالي جمعي، با افزايش دو برابري روبه‌رو شده است. وي، تامين مالي شركت‌هاي كوچك و متوسط را يكي ديگر از رويكردهاي مهم سازمان بورس برشمرد واظهار داشت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده هدف ما اين است كه در صورت بهبود وضعيت بازار سرمايه و رفع چالش‌هاي موجود، دامنه تامين مالي اين شركت‌ها را در سال جاري به ۴ تا ۵ برابر افزايش دهيم.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در پايان از آمادگي اين سازمان براي صدور مجوز سكوي تامين مالي جمعي در استان كرمان خبر داد و تصريح كرد: براي پذيرش شركت‌هاي جديد نيز اقدامات قابل توجهي صورت گرفته كه اميد مي‌رود درآينده‌اي نزديك اين شركت‌ها در بورس و فرابورس پذيرش شوند.

 

مسووليت دولت  براي ايجاد فضاي مطمئن و آرام در بورس

جلسه مشترك سازمان بورس و اوراق بهادار و رييس سازمان برنامه و بودجه با حضور اعضاي شوراي عالي بورس، مديران اركان بازار سرمايه، فعالان بازار سرمايه و نمايندگاني از ناشران و نهادهاي مالي بازار در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. وي با اعلام اينكه در ۲ سال و نيم گذشته اتفاقات و مسائل مختلفي معاملات اين بازار را تحت تاثير قرار داد، اظهار داشت: فعالان بازار و سرمايه‌گذاران معتقدند كه تصميمات اتخاذ شده براي صنايع توسط اركان مختلف باعث شده تا حال بازار سرمايه چندان مساعد نباشد.

 

عقب‌ماندگي جدي بازار سهام

عشقي، ارزش فعلي بازار سرمايه را رقمي حدود ۱۱ هزار همت اعلام كرد و گفت: مسائل رخ داده در بازار سرمايه طي سال‌هاي ۹۸ و ۹۹ باعث شد تا با توجه به وجود تورم بالا در اقتصاد كشور قيمت فعلي سهام برخي از شركت‌ها ۲۰ درصد پايين‌تر از قيمت‌ها در سال ۹۹ باشد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار به عقب ماندگي جدي بازار سهام از ارزش ذاتي خود تاكيد كرد و ادامه داد: ارزيابي تحليلگران از سهام شركت‌ها نشان از آن دارد كه ارزش جايگزيني شركت‌هاي موجود نيازمند ۳۰ هزار همت نقدينگي است.

 

پتانسيل چشمگير بازار سرمايه در اقتصاد

وي با اشاره به وجود پتانسيل بالا در حوزه بازار سرمايه اظهار داشت: كل ابزارهاي بدهي منتشر شده در بازار توسط بخش خصوصي و دولت رقمي حدود ۷ درصد از كل ارزش بازار سهام يعني ۷۵۰ همت است.

عشقي، به شعار سال «جهش توليد با مشاركت مردم» اشاره و اعلام كرد: اثر مثبت حضور مردم در بازارهاي مختلف را نمي‌توان ناديده گرفت اما به‌طور حتم هدايت سرمايه‌هاي موجود در بازارهاي موازي و بازارهاي مصرفي به سمت بازار مولد با تاثير مثبتي در تامين مالي دولت و نيز شركت‌هاي توليدي همراه خواهد شد.

 

بخشي‌نگري دستگاه‌هاي مختلف

معضل جدي بازار سرمايه

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، مساله‌ مربوط به بخشي‌نگري دستگاه‌هاي مختلف را يكي از معضلات جدي بازار سرمايه در ۲ سال گذشته دانست و گفت: اين امر زمينه‌ساز ايجاد موانع مختلف در مسير فعاليت بازار سهام و نيز تجربه ضرر و زيان براي سرمايه‌گذاران شد. وي اظهار داشت: تصميمات اتخاذ شده در دستگاه‌هاي مختلف به راحتي مي‌تواند منجر به برداشته شدن اعداد و ارقام بسيار بزرگي از جيب صنايع مختلف ‌شود كه مضرات اين اتفاق بر مجموعه سرمايه‌گذاران، بيش از ۱۰ برابر آن نيز خواهد بود.

 

دولت، مهم‌ترين و بزرگ‌ترين  سرمايه‌گذار بازار سرمايه

عشقي، دولت را به عنوان مهم‌ترين و بزرگ‌ترين سرمايه‌گذار بازار سرمايه معرفي كرد و افزود: اكنون ۶۰ درصد از تركيب بازار سرمايه شامل دولت و نهاد عمومي، ۱۰ درصد سهام عدالت و ۳۰ درصد بخش خصوصي مي‌شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در خصوص پالايشگاه‌ها، تصميماتي اتخاذ و سبب شد كه رقمي معادل ۵۰ همت از جيب پالايشگاه‌ها برداشته شود اما اين اتفاق بيش از ۵۰۰ همت بر ارزش دارايي دولت، مردم و نهادهاي عمومي تاثير گذاشت، مشابه چنين موضوعي در رابطه با نرخ خوراك و سوخت گاز صنايع نيز به وجود آمد.

وي ادامه داد: روش اشتباه ابلاغ تصميمات اتخاذ شده فقط به ۲ نهاد زيان ۶۵۰ هزار ميليارد توماني را تحميل كرد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار به نحوه ابلاغ تصميمات اتخاذ شده و تاثير آن بر بورس تاكيد كرد و گفت: فعالان بازار نسبت به اتفاقات رخ داده در تاريخ ۱۶ و ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ آگاه هستند، در آن زمان بازار با افت شديدي همراه شد و فعالان اين بازار نسبت به علت آن بي‌اطلاع بودند، همچنين مسببان اين اتفاق، علت افت بازار را از سازمان بورس جويا شدند.

عشقي با بيان اينكه اين تصميم به بدترين شكل ممكن ابلاغ و باعث ايجاد يك بي‌اعتمادي وسيع در بازار شد، گفت: محاسبات انجام شده نشان داد كه در همان زمان اين اتفاق ضرر و زيان ۳۵۰ همتي را براي سازمان تامين اجتماعي و ۳۰۰ همتي را براي ساتا به همراه داشت.

 

ظرفيت موجود در بازار سرمايه

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اكنون چنين برداشتي در ميان فعالان بازار به وجود آمده كه دولت اعتقادي به بازار سرمايه ندارد، در حالي كه اينگونه نيست و ظرفيت موجود در بازار سرمايه مي‌تواند برطرف‌كننده مشكلات كشور و خود دولت نيز باشد. وي نقدينگي موجود در بين سرمايه‌گذاران و عموم ‌مردم را رفع‌كننده مشكلات موجود دانست و گفت: ابزارهاي لازم براي اين كار در حوزه ابزار بدهي و نهادسازي در حوزه صندوق‌ها فراهم شده كه سال گذشته نمونه آن اجرا شد. عشقي، به تصميمات اتخاذ شده از سوي دولت در حوزه نرخ عوارض اشاره كرد و گفت: اطلاع‌رساني اين تصميمات به شيوه نادرست باعث ترس سرمايه‌گذار براي ورود منابع به شركتي مي‌شود كه فعاليت آن با يك تصميم وزير يا معاون وزير نابود و منجر به افزايش ريسك صنعت مربوطه مي‌شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار به بند «س تبصره ۶ قانون بودجه» اشاره كرد و گفت: اين موضوع به شكل فعلي در لايحه بودجه وجود نداشت اما توسط كميسيون تلفيق به قانون بودجه اضافه شد و در اين تصميم‌گيري قوانين مربوط به صندوق سرمايه‌گذاري و سپرده‌هاي بانكي ناديده گرفته شد. عشقي با اشاره به برخي از معافيت‌هاي مالياتي گفت: اين بند از قانون بودجه زمينه‌ساز نابودي قوانين پايه مانند قانون بازار اوراق بهادار، قانون ماليات‌هاي مستقيم، قانون جهش توليد شركت دانش بنيان و قانون تامين مالي بود. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اينكه اين تصميمات غافلگيري سرمايه‌گذاران را به همراه داشت، گفت: اگر بتوان چنين مساله‌اي را براي تصميم‌گيران جا بيندازيم كه جلب مشاركت مردم از طريق ابزارهاي ساختار يافته بازار سرمايه به عنوان يكي از راهكارهاي جذب سرمايه‌گذاري تلقي مي‌شود، به‌طور حتم مي‌توان به موفقيت‌هايي در جذب منابع نامحدود براي پروژه‌هاي مختلف از طريق بازار سرمايه دست پيدا
كنيم.

ارسال نظر