«تعادل» آخرين تحولات بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

روي ديگر بورس در انتخابات

۱۴۰۳/۰۳/۱۵ - ۲۳:۳۵:۵۵
کد خبر: ۳۱۳۹۵۲
روي ديگر بورس در انتخابات

شاخص كل بورس در اواسط اين هفته با تعطيلات مواجه شد و به عقيده كارشناسان همين موضوع باعث مي‌شود كه نقدينگي از دايره معاملات بورس خارج شود. بازار سرمايه نياز به نقدينگي و افزايش اعتماد دارد تا دوباره جان بگيرد و بتواند از سد قرمزي‌ها عبور كند. درحال حاضر بروس تهران از كمبود اعتماد و نقدينگي رنج مي‌برد و اگر هر دوی اين مولفه‌ها در كنار يكديگر روند صعودي به خود بگيرند آن زمان شاهد تغييرات عمده‌اي در نحوه سرمايه‌گذاري و سهامداري خواهيم بود.

گروه بازار سرمايه| شاخص كل بورس در اواسط اين هفته با تعطيلات مواجه شد و به عقيده كارشناسان همين موضوع باعث مي‌شود كه نقدينگي از دايره معاملات بورس خارج شود. بازار سرمايه نياز به نقدينگي و افزايش اعتماد دارد تا دوباره جان بگيرد و بتواند از سد قرمزي‌ها عبور كند. درحال حاضر بروس تهران از كمبود اعتماد و نقدينگي رنج مي‌برد و اگر هر دوی اين مولفه‌ها در كنار يكديگر روند صعودي به خود بگيرند آن زمان شاهد تغييرات عمده‌اي در نحوه سرمايه‌گذاري و سهامداري خواهيم بود.

تنها چند هفته به انتخابات باقي مانده و پس از تاييد صلاحيت‌ها شاهد رقابت سنگين ميان كانديداها خواهيم بود. مساله اينجاست كه همانند انتخابات گذشته شاهد يك رقابت شديد درحوزه بورس ميان كانديدها خواهيم بود و احتمالا همين موضوع تاثير مستقيم و بسزايي روي معاملات بورسي بگذارد. البته با توجه به سابقه گذشته بازار سرمايه احتمالا راي دهي به كانديداهايي كه درخصوص بورس صحبت مي‌كنند كمي با چالش مواجه شود؛ چراكه بازار سرمايه اكنون شرايط وخيمي دارد و بيش از گذشته نيازمند اعتماد و نقدينگي است و اين اعتماد و حتي نقدينگي با صحبت‌هاي پيش از انتخابات رخ نمي‌دهد و بلكه رييس‌جمهور آينده بايد با عملكردي مثبت خود و جايگاهش را اثبات كند تا بتواند اعتماد كافي و لازم را از تمامي اركان جامعه جذب كند. به عقيده بسياري از كارشناسان، بورس مي‌تواند كليد موفقيت و پيروزي رييس‌جمهور آينده كشور باشد؛ زيرا اين بازار از سال 99 تا به امروز با مشكلات بسيار زيادي روبه رو بوده و اكنون تغيير سكاندار كشور مي‌تواند مشكلات اين بازار را آرام آرام كند؛ به شرطي كه بازار سهام يكي از اولويت‌هاي سكاندار جديد كشور باشد وتنها به وعده اتكا نكند. تاييد صلاحيت افرادي كه در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند آغاز شده و احتمالا تا چند روز اين روند به پايان برسد و پس از آن كانديدا هاي تاييد صلاحيت شده به ترتيب برنامه‌هاي خود درخصوص بازارها خصوصا بورس بيان كنند كه در نهايت با توجه به مهم بودن اين بازار مي‌توان پيش بيني هرچند خرد در خصوص آينده اقتصادي كشور خصوصا بورس داشت.

 

واكنش نفت به تصميمات

بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در آگوست، ۰.۴ درصد كاهش يافت و به ۷۸ دلار و پنج سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۰.۴ درصد كاهش، به ۷۳ دلار و ۸۰ سنت در هر بشكه رسيد. هر دو شاخص روز دوشنبه، حدود ۳.۳ درصد سقوط كردند و به پايينترين حد خود از اوايل فوريه رسيدند. اوپك پلاس در نشست روز يكشنبه وزيران خود، توافق كرد محدوديت عرضه ۳.۶ ميليون بشكه در روز را تا پايان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد. اما اين گروه كاهش اضافي ۲.۲ ميليون بشكه در روز را از پايان سپتامبر ۲۰۲۴ تا اكتبر ۲۰۲۵، به بازار برخواهد گرداند. اين اقدام يك سيگنال منفي براي بازارهاست، به خصوص اگر تقاضا آن طور كه اوپك پلاس براي سال آينده پيش بيني كرده است، محقق نشود. همچنين نشان مي‌دهد كه اين گروه فضاي محدودتري براي پشتيباني از قيمت نفت دارد. تحليلگران گروه ANZ در يادداشتي نوشتند: بازار انتظار داشت محدوديت عرضه اضافي اوپك پلاس تا پايان سال ادامه داشته باشد. در نتيجه، نفت برنت دچار ريزش قيمت شد زيرا سرمايه‌گذاران رشد عرضه را در برابر فضاي اقتصادي نامعلوم، سبك و سنگين كردند. بازارهاي نفت همچنين از آمار شاخص مديران خريد امريكا كه نشان داد فعاليت توليدي اين كشور در ماه مه، براي دومين ماه متوالي، رشد منفي داشته است، به وحشت افتادند. آمار مذكور، اين نگرانيها را برانگيخت كه تورم چسبنده و نرخهاي بهره بالا، به فعاليت اقتصادي در بزرگ‌ترين مصرف‌كننده نفت در جهان، آسيب زده است و ممكن است باعث ضعيف‌تر شدن تقاضاي امريكا براي سوخت شود. بر اساس گزارش اينوستينگ، بازار نفت منتظر آمار بازار كار امريكا است كه در دورنماي نرخهاي بهره، تاثيرگذار خواهد بود. بازارها خود را براي كاهش نرخهاي بهره توسط فدرال رزرو در سپتامبر، آماده كرده‌اند.

 

بورس از پنجره معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني روز يكشنبه 13 خرداد ماه، شاخص كل بورس تهران 6 هزار و 807 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 87 هزار و 272 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 3 هزار و 179 واحدي در رقم 681 هزار و 562 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 139 واحدي به رقم 22 هزار و 562 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش هزار و 213 واحد به سطح 120 هزار و 553 واحد رسيد. روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 252 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد.نماد بوعلي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 30 ميليارد تومان بود.

پس از بوعلي، نمادهاي ثفارس، شستا، شپنا و خساپا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي خديزل، حسينا، خاور، وتوكا و فزر تعلق داشت. براساس آمار اكوايران، در دومين روز كاري هفته نمادهاي شپنا، شبندر و بوعلي نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فارس، سيدكو و تجارت از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي شگويا، هرمز و زاگرس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي تجلي، خديزل و خاور نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد شستا بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و ذوب در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خاور و فزر بيشترين تراكنش را داشتند. روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 198 هزار و 768 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 191 هزار و 833 ميليارد تومان بود كه 97 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 29 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 593 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد خودرو بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 52 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، وبملت بيشترين ارزش معاملات را داشت و حسينا رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خديزل و خساپا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات يكشنبه، 57 نماد صف خريد داشتند و 232 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 25 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 169 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 10 درصدي به 414 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر