سود یکساله آرامکوی عربستان ۴ برابر ارزش کل بورس ایران!

۱۴۰۳/۰۳/۱۹ - ۰۱:۱۶:۴۷
کد خبر: ۳۱۴۱۳۶

شرکت آرامکو بزرگ ترین پالایشگاه نفت جهان است که در عربستان سعودی مستقر می‌باشد و از لحاظ ارزش بازار و سودآوری نیز شرکت‌های بزرگی چون اپل و مایکروسافت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است0

بازار| شرکت آرامکو بزرگ ترین پالایشگاه نفت جهان است که در عربستان سعودی مستقر می‌باشد و از لحاظ ارزش بازار و سودآوری نیز شرکت‌های بزرگی چون اپل و مایکروسافت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. شرکت آرامکو قبل از عرضه اولیه در سال ۲۰۱۹ توجهات را به خود جلب کرد و ولیعهد عربستان (محمد بن سلمان) اعلام کرد قصد دارد ۵ درصد از سهام این شرکت را به مبلغ ۲ تریلیون دلار عرضه کند که بزرگ‌ترین عرضه اولیه (IPO) خواهد بود. آرامکو بزرگ ترین و سودآور ترین پالایشگاه نفت جهان است که در سال ۱۹۳۳ به دنبال قرارداد امتیازی بین دولت عربستان و شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا تاسیس شد و حفاری نفت را در سال ۱۹۳۸ آغاز کرد.
آرامکو عربستان سعودی طی دهه بعد به سرعت در سراسر عربستان سعودی گسترش یافت و در سال ۱۹۴۹ به تولید ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز رسید. برای همگام شدن با تولید، این شرکت خط لوله توزیع خود را با عنوان طولانی ترین خط لوله در جهان ساخت! در سال ۱۹۷۳، دولت عربستان سعودی ۲۵درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد و به تدریج سهام خود را در طول دهه افزایش داد که تا سال ۱۹۸۰ توانست ۱۰۰ درصد سهام شرکت را در اختیار داشته باشد.
بزرگ ترین شرکت های نفت و گاز جهان از لحاظ ارزش بازار دلاری کدام ها هستند؟ شرکت آرامکو عربستان با ارزش بازار ۶.۹ تریلیون دلار در جایگاه اول، شرکت اکسون موبیل با ارزش بازار ۵۲۶ میلیارد دلار در جایگاه دوم و شرکت چورون با ارزش بازار ۲۹۹ میلیارد دلار در جایگاه سومین پالایشگاه بزرگ نفت و گاز جهان است.
جمع کل درآمدهای شرکت در یک سال ۲۰۲۳ به مبلغ ۱ هزار و ۸۵۶ میلیارد دلار (تریلیون) بوده که ۹۸۸ میلیارد دلار آن صرف هزینه‌ها و ۴۳۳ میلیارد دلار نیز صرف مالیات به دولت شده است و در نهایت سود خالص ۴۵۳ میلیارد دلاری به ثبت رسید. جمع درآمد ها در ۳ ماهه به مبلغ ۴۳۸ میلیارد دلار می‌باشد که ۲۱۰ میلیارد دلار آن صرف بهای تمام شده، ۲۶ میلیارد دلار صرف هزینه‌های اداری و ۱۰۲.۷ میلیارد دلار نیز صرف مالیات به دولت می‌شود. از نظر تحلیلگر و نویسنده مقاله، سود خالص شرکت از طریق مدل پوشش سود سالانه به مبلغ ۴۱۲ میلیارد دلار، از طریق مدل شاخص‌سازی سود به مبلغ ۶۶۴ میلیارد دلار و از طریق شاخص سازی و مقایسه اقلام درآمد-هزینه مبلغ ۶۱۴ میلیارد دلار سود خالص برای یکسال ۲۰۲۴ برآورد می‌شود که به صورت میانگین رقمی معادل ۵۶۳ میلیارد دلار محاسبه شده است.
از نظر تحلیلگر و نویسنده مقاله، سود خالص شرکت از طریق مدل پوشش سود سالانه به مبلغ ۴۱۲ میلیارد دلار، از طریق مدل شاخص‌سازی سود به مبلغ ۶۶۴ میلیارد دلار و از طریق شاخص سازی و مقایسه اقلام درآمد-هزینه مبلغ ۶۱۴ میلیارد دلار سود خالص برای یک سال ۲۰۲۴ برآورد می‌شود که به صورت میانگین رقمی معادل ۵۶۳ میلیارد دلار محاسبه شده است. قیمت سهام نیز روی حمایت معتبر ۲۸ دلار قرار دارد که با حفظ آن می‌تواند تا اهداف ۳۰.۵ و ۳۸ دلار رشد داشته باشد.
شاخص کل بورس ایران با تورم اسمی ۴۰.۷ درصد و نرخ واقعی بیش از ۸۰درصد در کشور بازدهی مثبت ۲۰درصد از کف به سقف را طی یک سال اخیر به همراه داشته است که اکثر سهم‌های بازار نیز با افزایش بیش از ۳۰ درصدی روبه‌رو شدند؛ اما قیمت سهام شرکت پالایشگاه آرامکوی عربستان با نرخ تورم نهایتا يك درصدی در کشور با افزایش ۲۵ درصدی و سودسازی ۴۵۳ میلیارد دلاری به استقبال سهامدارانش رفت! نکته دردناک این است که ظرفیت تولید و پتانسیل رشد شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی ایران فراتر از تصورات است ولی متاسفانه به دلیل عدم حمایت‌ها، بی‌ارزشی پول و تحریم ارزش بازاری بسیار کمتری نسبت به سایر شرکت‌های رقیب در جهان دارند. شرکت پالایش نفت آرامکو با سود خالص سال ۲۰۲۳ خود به مبلغ ۴۵۳ میلیارد دلار (۲۸ هزار و ۸۴ همت) می‌تواند تقریبا ۴ برابر کل بازار بورس ایران را با تمامی شرکت‌هایش بخرد!!

ارسال نظر