«تعادل» گزارش مي‌دهد

تقابل مثبت و منفي‌ها در بورس تهران

۱۴۰۳/۰۴/۰۴ - ۰۱:۳۱:۴۱
کد خبر: ۳۱۵۲۱۹
تقابل مثبت و منفي‌ها در بورس تهران

بازار سرمايه در دومين روز كاري هفته با روند نوساني بسته شد و در پايان معاملات شاخص كل مثبت و شاخص هم‌وزن منفي شد. اين درحالي است كه حدود 5 روز تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده و به نظر نمي‌رسد بازار سهام در اين مدت واكنش مثبت نشان دهد؛ در اين هفته تالار شيشه‌اي معاملات روند متعادل و گاهي مثبت خواهد داشت.

بازار سرمايه در دومين روز كاري هفته با روند نوساني بسته شد و در پايان معاملات شاخص كل مثبت و شاخص هم‌وزن منفي شد. اين درحالي است كه حدود 5 روز تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده و به نظر نمي‌رسد بازار سهام در اين مدت واكنش مثبت نشان دهد؛ در اين هفته تالار شيشه‌اي معاملات روند متعادل و گاهي مثبت خواهد داشت.

برخي از كارشناسان مي‌گويند كه درحال حاضر سهامداران به نوعي با بازار قهر كرده‌اند و در انتظار آينده و دولت جديد هستند كه آيا اين دولت از سهامداران و بازار سرمايه دفاع مي‌كند و شرايط را تغيير مي‌دهد يا خير؟ با توجه به صحبت‌هاي مطرح شده به نظر مي‌رسد كه تنها يك كانديداي رياست‌جمهوري از بورس حمايت كرده و بقيه كانديدها نيز صحبت‌هاي كلي در خصوص بازارهاي مالي خصوص بورس داشته‌اند. در اين چند روز باقي مانده بايد منتظر ماند و ديد كه نامزدهاي انتخاباتي چه سياستي در پيش مي‌گيرند تا در نهايت بازار سرمايه مسير معاملاتي خود را مشخص كند.

 

سقوط قيمت نفت

بازارهاي مالي مجددا روند نزولي به خود گرفتند و نسبتا شرايط بعدي را تجربه مي‌كنند و پيش‌بيني مي‌كنند كه قيمت نفت سقوط سنگيني را تجربه كند. بانك سيتي پيش‌بيني كرده است كه قيمت نفت تا سال ۲۰۲۵، تحت تاثير رشد ذخاير نفت، به محدوده ۶۰ دلار در هر بشكه نزول خواهد كرد كه منعكس‌كننده دورنماي منفي با وجود تقاضاي قوي و قيمت‌هاي بالاتر فعلي است.

نفت بخشي از كاهش قيمتي كه اوايل ژوئن پس از تصميم توليدكنندگان اوپك پلاس براي حذف تدريجي محدوديت عرضه اضافي از سه ماهه چهارم امسال، پيدا كرد را جبران كرده است.دنفت برنت در معاملات روز جمعه، بالاي ۸۵ دلار در هر بشكه معامله شد در حالي كه نفت وست تگزاس اينترمديت امريكا، بالاي ۸۲ دلار در هر بشكه بود كه نشانه محدودتر شدن عرضه در بازارهاي فيزيكي است.

بازار، تقاضاي تابستاني قوي در سه ماهه سوم را پيش‌بيني مي‌كند اما از اين واهمه دارد كه رشد مصرف سه ماهه، در سه ماهه چهارم ضعيف شود و قيمت نفت را تحت فشار نزولي قرار دهد.

اريك لي، استراتژيست انرژي جهاني سيتي، هفته گذشته به ياهو فاينانس گفت: ذخاير جهاني زيادي در سال آينده ايجاد خواهد شد. تصور مي‌كنيم كه در طول تابستان امسال، عرضه محدودتر مي‌شود، بنابراين، قيمت‌ها به مدت اندكي طولاني‌تر، در پايين تا ميانه كانال ۸۰ دلار خواهند ماند. اما با نگاه به نيمه دوم سال ۲۰۲۵، مي‌بينيم كه بازار، مازاد عرضه بيشتري پيدا مي‌كند. آژانس بين‌المللي انرژي اوايل ماه ميلادي جاري اعلام كرد تقاضاي جهاني براي نفت پيش از سال ۲۰۳۰ به اوج خواهد رسيد. اين پيش‌بيني باعث انتقاد اوپك شد و هيثم الغيص، دبيركل آن اظهار كرد: اوج تقاضا براي نفت در افق ديده نمي‌شود و پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، يك اظهارنظر خطرناك به خصوص براي مصرف‌كنندگان است و تنها باعث نوسان انرژي در ابعاد كم‌سابقه خواهد شد.

تحليلگران گلدمن ساكس به نوبه خود گفتند: هر چند برخي از پيش‌بيني‌كنندگان برجسته، پيش‌بيني كرده‌اند تقاضا براي نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود مي‌رسد اما محققان ما انتظار دارند مصرف نفت تا پايان سال ۲۰۳۴، افزايش پيدا كند.

براي كوتاه‌مدت، گلدمن ساكس انتظار دارد قيمت هر بشكه نفت برنت در تابستان امسال، به ۸۶ دلار برسد كه بازار را با كمبود قابل ملاحظه‌اي در سه ماهه سوم روبرو مي‌كند. اين بانك سرمايه‌گذاري همچنين انتظار دارد قيمت نفت برنت به دليل تقاضاي فيزيكي براي نفت كه با كاهش قيمت تقويت مي‌شود، در ۷۵ دلار در هر بشكه كف پيدا كند. اكثر بانك‌ها انتظار دارند قيمت نفت در تابستان امسال، بالاي ۸۰ دلار در هر بشكه باشد و در سه ماهه چهارم و ابتداي سال ميلادي آينده، به محدود ۷۰ دلار نزول كند

بانك جي‌پي مورگان انتظار دارد ميانگين قيمت نفت در سال آينده، ۷۵ دلار در هر بشكه باشد و از ۸۰ تا ۹۰ دلار در تابستان امسال، عقب‌نشيني كند.تحليلگران كالا، روندها در نرخ‌هاي بهره و رشد اقتصاد جهاني را رصد مي‌كنند تا از آنها براي پيش‌بيني‌هاي خود استفاده كنند و در عين حال، به دقت اقدامات بعدي توليدكنندگان اوپك پلاس را زيرنظر دارند.بر اساس گزارش اويل پرايس، در حالي كه اين گروه تمايل خود براي حذف بخشي از محدوديت عرضه اضافي را اعلام كرده است، بعيد است اجازه دهد قيمت نفت براي مدت طولاني در پايين كانال ۷۰ دلار بماند و به ۶۰ دلار سقوط كند زيرا هيچ كدام از توليدكنندگان اين گروه نمي‌توانند بودجه خود را در چنين قيمت پاييني متوازن كنند.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 4 هزار و 357 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 52 هزار و 8 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 170 واحدي در رقم 665 هزار و 808 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 14 واحدي به رقم 21 هزار و 959 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 169 واحد به سطح 115 هزار و 539 واحد رسيد.

روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي چهاردهمين روز متوالي منفي شد و 455 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 35 ميليارد تومان بود. پس از بانك ملت، نمادهاي خاور و خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي نوري، فزر و زكشت تعلق داشت.

در روزي كه گذشت نمادهاي فملي، كگل و نوري نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در هر سه نماد تقاضاي حقوقي بيش از حقيقي بود.ذ در سوي ديگر نمادهاي وبملت، مبين و فخوز از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي تجلي، فزر و سامان بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريا، شگويا و خاور نمادهايي هستند كه اثر كاهنده بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس در اين روز نماد وبملت بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و شستا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز خاور، شفام و كرمان بيشترين تراكنش را داشتند.

در روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 20 هزار و 963 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 14 هزار و 816 ميليارد تومان بود كه 71 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 5 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 534 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد خاور بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 77 ميليارد تومان بود. پس از خاور، فولاد بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثفارس رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خساپا و فملي در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات يكشنبه، 92 نماد صف خريد داشتند و 186 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 7 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 169 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 24 درصدي به 500 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر