ضرورت پرهيز از غذاهاي پرچرب در تابستان

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۰۱:۲۲:۰۵
کد خبر: ۳۱۵۳۰۲
ضرورت پرهيز از غذاهاي پرچرب در تابستان

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، تاكيد كرد: در فصل تابستان و گرما نبايد غذا‌هاي پر انرژي و پر چرب استفاده شود و مصرف غذا‌هاي فرآوري شده كه نمك پنهان دارند نيز بايد به حداقل برسد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، تاكيد كرد: در فصل تابستان و گرما نبايد غذا‌هاي پر انرژي و پر چرب استفاده شود و مصرف غذا‌هاي فرآوري شده كه نمك پنهان دارند نيز بايد به حداقل برسد. به گزارش وبدا، منصور رضايي با بيان اينكه در گرما تعريق افزايش يافته و احساس نياز به آب بيشتر مي‌شود، افزود: اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعريق جبران نشود، فرد دچار ضعف، سستي، بي‌حالي و كاهش آستانه تحمل و توجه مي‌‌شود. اين متخصص رژيم درماني بيمارستان مسيح دانشوري تاكيد كرد: در شرايط آب و هوايي گرم، نياز افراد به كالري كمتر و به آب، املاح و ويتامين‌‌ها بيشتر مي‌‌شود بنابراين بهتر است با گرم‌‌تر شدن هوا، افراد از لبنيات و گوشت‌‌هاي كم چرب استفاده كنند.

رضايي مصرف ميوه‌ و سبزي‌ تازه فصل را غني از آب، املاح، ويتامين‌ها و فيبر دانست و گفت: با مصرف كمپوت، آبميوه (اعم از صنعتي و خانگي) و ميوه و سبزي‌‌هاي خشك، نمي‌‌توان اين نياز را رفع كرد و بهتر است از ميوه و سبزي تازه استفاده شود. اين متخصص علوم تغذيه افزود: در كنار مصرف ميوه‌‌ها، مصرف غذا‌هاي پروتئيني گياهي (دانه‌ها، مغزها، حبوبات و آجيل ‌ها) و پروتيين‌هاي حيواني كم چرب مثل تخم مرغ و لبنيات باعث افزايش توان جسمي افراد مي‌‌شود. وي با بيان اينكه مصرف نمك، غذا‌هاي شور و تنقلاتي مانند چيپس شور و آجيل شور را بايد در فصل تابستان محدود و بيشتر از آجيل خام استفاده كرد، گفت: سرخ كردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذايي باعث كاهش ارزش غذايي آنها مي‌شود. همچنين توصيه مي‌شود كه در مصرف اين نوع اغذيه و غذا‌هاي آماده، مصنوعي و فست فود‌ها زياده روي نشود. رضايي با تاكيد بر اينكه نبايد در فصل تابستان در مصرف شيريني، شكلات، شيريني‌‌‌هاي طبيعي (عسل، كشمش و مويز) و ميوه‌هاي شيرين مانند انجير، نارگيل، موز، خربزه و آناناس زياده‌روي كرد، گفت: در فصل تابستان بايد از مصرف افراطي گوشت‌ قرمز به دليل داشتن انرژي، كلسترول و چربي زياد پرهيز كرد و گوشت پرندگاني مانند كبك و بلدرچين نيز با حداكثر تنوع و حداقل مقدار، مصرف شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خاطرنشان كرد: با گرم شدن هوا به تدريج نياز بدن به كالري كم مي‌شود و بايد از مصرف غذا‌هاي با چربي و انرژي بالا پرهيز كرد بنابراين بايد غذا‌هايي مانند فسنجان، گردو و كنجد در اين فصل كمتر مصرف شود.

وي توصيه كرد: در فصل تابستان بيشتر از غذاهايي نظير آب دوغ خيار، ماست، خيار و كمي نان، سبزيجات خنك مانند خيار، كاهو، كدو خورشتي (سبز)، گشنيز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده شود. همچنين غذاهاي پختني و آب‌ پز از جمله غذا‌هاي مناسب فصل گرماست البته توصيه بر اين است كه در فصول گرم سال، كمتر از كباب و يا غذاهاي سرخ شده استفاده شوند.

رضايي مصرف‌آش، سوپ، خورش سبزيجات حاوي سبزي سرخ نشده، سوپ جو و‌اش جو را به دليل خنك بودن در فصل گرما بسيار مفيد دانست و آنها را از بهترين غذا‌ها براي رفع عطش و حرارت بدن عنوان كرد.

ارسال نظر