مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران خبر داد

كمبود 2 هزار خودروي آتش‌نشاني در كشور

۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۱:۴۵
کد خبر: ۳۱۵۶۷۵

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: ۲ هزار خودروي آتش‌نشاني در كشور كمبود داريم كه لازم است يك بودجه ملي از سمت رييس‌جمهور به مجلس ارايه شود.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: ۲ هزار خودروي آتش‌نشاني در كشور كمبود داريم كه لازم است يك بودجه ملي از سمت رييس‌جمهور به مجلس ارايه شود.

قدرت‌اله محمدي، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در آيين آغاز نمايشگاه بين‌المللي آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهري اظهار كرد: جامعه آتش‌نشاني صحبت‌هاي زيادي دارد و متأسفانه دچار بي‌مهري شده است.

وي افزود: ۲ هزار خودروي آتش‌نشاني در كشور كمبود داريم كه نياز به عزم ملي براي تهيه آن است. زيرا خريد آن از عهده شهرداري‌ها خارج است. اميدواريم يك بودجه ملي از سمت رييس‌جمهور به مجلس ارايه شود.

به گزارش مهر، مديرعامل آتش نشاني با بيان اينكه بعضي از شركت‌هاي بيمه در حوزه آتش‌نشاني كم‌توجهي مي‌كنند، ادامه داد: درصدي از درآمدهاي شركت‌هاي بيمه به سازمان آتش‌نشاني بايد اختصاص پيدا كند، چون هر چقدر حوادث كاهش پيدا كند به نفع شركت‌هاي بيمه است.

محمدي با پرداختن به موضوع شهادت آتش‌نشانان تصريح كرد: افرادي كه در حوادث به شهادت مي‌رسند، به عنوان شهيد ثبت نمي‌شوند.

وي با اشاره به شغل آتش‌نشاني در ميان ۳۰ شغل سخت گفت: آتش‌نشاني جزو محبوب‌ترين مشاغل است.

محمدي ادامه داد: در حوزه‌هاي ايمني آتش‌نشاني، شهروندي و پيشگيري خوب كار نكرديم. متأسفانه در دانشگاه سر فصلي به عنوان حريق نداريم، در صورتي ظرفيت كار براي آن وجود دارد. لازم است تا موضوع ايمني و حريق به مجموعه دانشگاهي و دروس اضافه شود. در كشورهاي خارجي افراد از چهار سالگي با موضوع ايمني آشنا مي‌شوند.

 

انجام سالانه ۲۵۰ هزار عمليات در كشور

مسعود احمدي، مدير محيط زيست و خدمات شهري سازمان شهرداري و دهياري‌ها هم در اين نشست با بيان اينكه در حال حاضر ۱۴۳۰ شهرداري و ۳۷ هزار دهياري داريم، گفت: حدود ۱۸۵۰ ايستگاه آتش‌نشاني در كشور داريم و ۱۲۰ شهرداري واحد سازمان تخصصي آتش‌نشاني هستند. سالانه ۲۵۰ هزار عمليات در حوزه آتش‌نشاني در كشور انجام مي‌شود.

در ادامه عليرضا فخاري، استاندار تهران اظهار كرد: آتش نشانان براي نجات جان ديگران، جان خود را كف دست مي‌گيرند و اين نقطه عطف شغل آتش‌نشانان است. فارغ از مباحث وظايف آتش‌نشانان، نقش آتش‌نشانان در حوزه پيشگيري بر كسي پوشيده نيست كه اين نقش قابل طرح در مدارس ابتدايي است و بايد شروع شود. همچنين موضوع آموزش و پيشگيري در خانواده هم بايد انجام شود. اولين نياز بشر امنيت است، از طريق آگاه‌سازي و آموزشي عمومي، پيشگيري بايد صورت گيرد.

وي با اشاره به اينكه نجات يك عنصر حيات‌بخش است، گفت: حيات‌بخشي آتش‌نشانان فراتر از حريق است، شما جان، مال و... را نجات مي‌دهيد. بارزترين و مهم‌ترين ساختمان خدماتي يك شهر شهرداري‌ها، دهياري‌ها و... هستند و هيچ‌كدام مبرا از تأمين تجهيزات ايمني نيستند.

وي با بيان اينكه از خدمات بي‌منت و در خفاي آتش‌نشانان تشكر مي‌كنم، ادامه داد: بايد روي قوانين و مقررات متمركز شويم. همه آتش‌نشانان عزيز از همه وجود خود مي‌گذرند و تجلي آن را در حوادثي مثلي پلاسكو ديديم كه نشان از روحيه قوي. ذهني، جسمي آنها دارد.

 

برخورد قضايي با دستگاه‌هايي

كه مشاركت نمي‌كنند

ولي‌اله مهبودي، معاون پيشگيري و حقوق عامه دادستاني هم در اين نشست گفت: ارزش و اهميت شغل آتش‌نشاني بسيار بالاست. يكپارچگي در مديريت واحد از مولفه‌هاي شهر ايمن است. حفظ جان و مال از حقوق اساسي است كه در قانون اساسي به آن اشاره شده است. تعداد زيادي ساختمان ناايمن در كشور وجود دارد، اين ساختمان‌ها به مثابه بمب ساعتي هستند.

وي افزود: تمام مسوولان ايمني شهر بايد تحت مديريت واحد قرار گيرند تا اين هدف محقق شود. حفظ جان و مال مردم در قانون اساسي نيز آمده است و همه دستگاه‌ها در آن نقش دارند. ايمن‌سازي ساختمان‌هاي ناايمن در دستور كار قوه قضاييه است. كسي نمي‌تواند ادعا كند ملك من است اگر آتش بگيرد و من بميرم به كسي ارتباطي ندارد زيرا اين مساله روي همسايگان نيز اثر گذار است.

مهبودي ادامه داد: دستگاه قضايي متولي صيانت از حقوق عامه و جان و مال مردم است و دادستاني تهران نيز در اين حوزه عزم جدي براي برخورد دارد. يكي از موضوعات؛ نظارت بر ساخت و سازهاست كه مورد توجه قرار نگرفته و بايد اقدامات مناسب در اين حوزه انجام شود. همه بايد تلاش كنند تا لايحه خدمات عمومي آتش نشاني و ايمني تصويب شود و مديران عامل بايد در استان‌ها با نمايندگان خود رايزني كنند تا اين لايحه تصويب شده و مشكلات رفع شود.

معاون پيشگيري و حقوق عامه دادستاني با بيان اينكه شناسايي و فهرست‌بندي ساختمان‌هاي ناايمن از جمله اقداماتي است كه در تهران انجام شده است، تاكيد كرد: در اين زمينه به مالكان اخطار ايمن‌سازي صادر مي‌شود و اگر مالك اقدام نكند دادسراي ويژه ناحيه ۳۷ در اين باره اقدام مي‌كند. دستگاه قضا صاحبان، سازندگان و متوليان را مورد پرسش قرار مي‌دهد.

مهبودي با بيان اينكه بهترين راهكار كاهش بلاياي طبيعي، پيشگيري است، خاطرنشان كرد: بايد با انجام اقداماتي مثل فرهنگ‌سازي، بازرسي مستمر اماكن مختلف و تدوين اجراي ايين نامه ايمني انجام شود. ما معاونت پيگيري و حمايت از توليدكنندگان در دادستاني داريم كه توليدكنندگان مي‌توانند درخواست خود را ارايه كنند تا آتش نشاني‌هاي كشور تجهيزات كامل را در اختيار داشته باشند. اگر دستگاهي در زمينه تأمين تجهيزات مشاركت نمي‌كند از سازمان آتش نشاني مي‌خواهيم آنها را به دادستاني معرفي كند تا برخورد قضايي انجام شود.

ارسال نظر