بازار ارزهاي ديجيتال در گردابه‌اي از ترديد و ابهام گرفتار شده است

سقوط بيت‌كوين به ۵۵ هزار دلار

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۵۱:۰۱
کد خبر: ۳۱۵۹۳۷
سقوط بيت‌كوين به ۵۵ هزار دلار

بازار ارزهاي ديجيتال در گردابه‌اي از ترديد و ابهام گرفتار شده است. عوامل متعددي از جمله بازپرداخت‌هاي‌Mt.Gox، احتمال فروش بيت‌كوين توسط ماينرها، شاخص‌هاي فني و نوسانات روحيه سرمايه‌گذاران، همگي در ريزش اخير قيمت اين ارز ديجيتال نقش داشته‌اند.

بازار ارزهاي ديجيتال در گردابه‌اي از ترديد و ابهام گرفتار شده است. عوامل متعددي از جمله بازپرداخت‌هاي‌Mt.Gox، احتمال فروش بيت‌كوين توسط ماينرها، شاخص‌هاي فني و نوسانات روحيه سرمايه‌گذاران، همگي در ريزش اخير قيمت اين ارز ديجيتال نقش داشته‌اند. بيت‌كوين، ارز ديجيتال پيشروي اين بازار، طي روزهاي اخير با افت شديدي روبرو شده و از قله ۶۱,۰۵۵ دلاري خود به سمت سطح قيمتي ۵۵ هزار دلار سقوط كرد.

بازار ارزهاي ديجيتال در چنگال روند نزولي افتاده و شاهد سقوط قيمت‌هاست. اين روند نزولي فقط بيت‌كوين را تحت تاثير قرار نداده و ساير ارزهاي ديجيتال قدرتمند مانند اتريوم و سولانا را نيز تحت تاثير قرار داده است. اين در حالي است كه در مارس ۲۰۲۴ در بالاترين سطح قيمتي خود در۷۳,۷۵۰ دلار قرار داشت. يكي از عوامل اصلي افت قيمت بيت‌كوين بازپرداخت‌هاي مربوط به صرافي Mt.Gox است. پس از سال‌ها تأخير، اين صرافي قرار است در ماه ژوئيه ۲۰۲۴ شروع به بازپرداخت وجوهي كند كه در سال ۲۰۱۴ از مشتريان به سرقت رفته بود. بازپرداخت‌ها به صورت بيت‌كوين و بيت‌كوين كش انجام خواهد شد كه مي‌تواند فشار فروش بر بازار وارد كند. تحليلگران معتقدند كه اين بازپرداخت‌ها ممكن است موجب افزايش عرضه و در نتيجه كاهش قيمت‌ها شود. علاوه بر بازپرداخت‌هاي Mt.Gox، فروش‌هاي احتمالي توسط ماينرها نيز به عنوان يك عامل ديگر در افت قيمت بيت‌كوين مطرح شده است. اين فروش‌ها مي‌تواند به افزايش فشار فروش و كاهش قيمت‌ها منجر شود. همچنين در اقدامي غيرمنتظره، دولت آلمان طي چند روز گذشته حجم قابل توجهي از بيت‌كوين‌هاي خود را به صرافي‌هاي ارز ديجيتال منتقل كرده است. اين موضوع كه به گفته برخي كارشناسان به بيش از ۳۰۰ ميليون دلار مي‌رسد، موجي از نگراني را در ميان فعالان بازار ايجاد كرده و به عنوان عاملي كليدي در ريزش قيمت بيت‌كوين تلقي مي‌شود.

 

شاخص‌هاي تكنيكالي

و تحليل احساسات بازار

از نظر تكنيكالي، بيت‌كوين به زير ميانگين متحرك ساده ۲۰۰ روزه (SMA) خود افت كرده است. اين ميانگين كه به عنوان يك شاخص بلندمدت براي روند قيمت‌ها در بازارهاي سنتي و ارزهاي ديجيتال استفاده مي‌شود، درحال‌حاضر در سطح ۵۸,۴۹۲ دلار قرار دارد. بازارهايي كه به‌طور مستمر زير اين ميانگين معامله مي‌شوند، به عنوان بازارهاي نزولي تلقي مي‌شوند. بيت‌كوين آخرين بار در اكتبر از اين ميانگين عبور كرد و موجب يك رالي به بالاترين قيمت‌هاي تاريخي بالاي ۷۰,۰۰۰ دلار شد. همچنين بر اساس داده‌هاي سنتيمنت، خريداران خرد به‌طور فعال بيت‌كوين را در زير قيمت ۶۰ هزار دلار خريداري مي‌كنند. اين داده‌ها نشان مي‌دهند كه بسياري از سرمايه‌گذاران اين افت قيمت را به عنوان يك فرصت خريد مي‌بينند. شاخص ترس و طمع ارزهاي ديجيتال كه نگرش سرمايه‌گذاران نسبت به بيت‌كوين و بازار كلي را اندازه‌گيري مي‌كند، درحال‌حاضر در منطقه ترس با امتياز ۴۴ از ۱۰۰ قرار دارد. اين شاخص در ۲۵ ژوئن به كمترين ميزان ۱۸ ماهه خود يعني ۳۱ رسيده بود و از آن زمان بين ۳۰ تا ۵۳ در نوسان بوده است. در عين حتا بازار معاملات فيوچرز ارزهاي ديجيتال شاهد افت قابل توجهي بوده است، چرا كه بيش از ۲۳۰ ميليون دلار در پوزيشن‌هاي فيوچرز ليكوييد شد. بر اساس داده‌هاي كوين‌گلس اين حمام خون عمدتاً بيت‌كوين و اتريوم را تحت تاثير قرار داده است، به‌طوري كه هر كدام با بيش از ۶۰ ميليون دلار سرمايه ليكوييد شده روبرو شدند اما اين غارت فقط به دو ارز ديجيتال برتر محدود نمي‌شود. معامله‌گران فيوچرز در ساير جبهه‌ها نيز متحمل ضرر شده‌اند، به‌طوري كه سولانا، دوج‌كوين، ريپل و پپه هر كدام شاهد ليكوييد شدن حداقل ۴ ميليون دلار از سرمايه خود بوده‌اند.

 

ديدگاه‌هاي مختلف و پيش‌بيني‌ها

بازار بيت‌كوين در تقابل دو جبهه قرار گرفته است: در يك سو، سرمايه‌گذاراني كه در مواجهه با افت قيمت، به سرعت اقدام به فروش دارايي خود مي‌كنند و در سوي ديگر، گروهي كه با انگيزه خريد در قيمت پايين، به انباشت بيت‌كوين ادامه مي‌دهند. تحليلگران بر اين باورند كه با توجه به ابهامات پيرامون عرضه بيت‌كوين توسط ‌Mt.Gox، روند محتاطانه‌اي بر بازار در سه‌ماهه پيش رو حاكم خواهد بود. اندرو كانگ، يكي از بنيان‌گذاران مكانيسم كپيتال، نگراني‌هاي زيادي درباره الگوي فعلي بازار بيت‌كوين ابراز كرده است كه به شرايط منتهي به سقوط شديد ماه مه ۲۰۲۱ شباهت دارد. او خاطرنشان كرد كه بسياري از شركت‌كنندگان در بازار اهميت از دست دادن محدوده چهار ماهه بيت‌كوين را درك نمي‌كنند و پيش‌بيني كرده كه بيت‌كوين ممكن است به محدوده ۴۰ هزار دلار سقوط كند.

با وجود اين شرايط، برخي از فعالان اين حوزه، اين افت قيمت را فرصتي براي خريد مي‌دانند و اميدوارند با التيام يافتن اوضاع و وضع قوانين و مقررات جديد، شاهد رشد دوباره قيمت‌ها باشند. در شرايط فعلي، نظارت دقيق بر تحولات بازار و عوامل تاثيرگذار بر قيمت بيت‌كوين، امري ضروري است. سرمايه‌گذاران بايد با در نظر گرفتن ريسك‌هاي موجود، اقدام به سرمايه‌گذاري كنند و از تصميمات احساسي و شتاب‌زده پرهيز نمايند. آينده بيت‌كوين به‌طور قطع مشخص نيست، اما صبر و حوصله، انجام تحقيقات دقيق و تحليل منطقي، مي‌تواند راهنماي سرمايه‌گذاران در اين نبرد با ابهامات باشد.

 

چرا تحليلگران به عملكرد بهتر قيمت اتريوم نسبت به بيت‌كوين اميدوارند؟

در اين ميان ورود سرمايه به صندوق‌هاي قابل معامله در بورس اتريوم در امريكا مي‌تواند موجب افزايش قيمت اين ارز ديجيتال شود، در حالي كه بيت‌كوين با چالش‌هاي ناشي از بازپرداخت طلبكاران صرافي Mt. Gox روبرو است. به گزارش كوين‌تلگراف تحليلگران كي۳۳ ريسرچ بر اين باورند كه راه‌اندازي صندوق‌هاي قابل معامله در بورس اسپات اتريوم در ايالات متحده مي‌تواند باعث شود كه عملكرد اين ارز ديجيتال در هفته‌هاي پس از عرضه، از بيت‌كوين پيشي بگيرد. وتله لونده و ديويد زيمرمن تحليلگران كي۳۳ در گزارشي اعلام كردند كه صندوق‌هاي قابل معامله در بورس اتريوم كه انتظار مي‌رود بزودي در تاريخ هشتم ژوئيه (۱۸ تير) راه‌اندازي شوند، براي قيمت اتريوم حكم طلا را دارند. اين در حالي است كه بيت‌كوين با فشار فروش مواجه است؛ زيرا ۸.۵ ميليارد دلار از اين هفته به طلبكاران صرافي سقوط كرده Mt. Gox بازگردانده مي‌شود. اتريوم در مقايسه با بيت‌كوين طي بيش از يك سال عملكرد ضعيف‌تري داشته است. بيت‌كوين با جذب بيش از ۱۴ ميليارد دلار به صندوق‌هاي قابل معامله در بورس خود در سال جاري، در بازار پيشرو بوده است. لونده و زيمرمن مي‌گويند انتظار مي‌رود قيمت اتريوم بلافاصله پس از راه‌اندازي صندوق‌هاي قابل معامله در بورس كاهش يابد، اما اشاره مي‌كنند كه مشابه اتفاقي كه بعداً براي بيت‌كوين افتاد، ورود سرمايه به اين صندوق‌ها احتمالاً باعث تقويت قيمت اتريوم خواهد شد. لونده نوشت: «صندوق‌هاي قابل معامله در بورس با نزديك شدن به تابستان و افزايش ورود سرمايه، محرك قوي براي تقويت نسبي اتريوم هستند و من قاطعانه قيمت‌هاي فعلي اتريوم و بيت‌كوين را براي معامله‌گران صبور يك فرصت عالي مي‌دانم. ما با پيش‌بيني ورود خالص سرمايه معادل ۰.۷۵ تا يك درصد از كل عرضه در گردش اتريوم در پنج ماه پس از راه‌اندازي، همچنان چشم‌انداز صعودي براي اتريوم داريم.» اين تحليلگران گفتند كه بازار همچنان به‌طور سرسختانه با موضع آنها مخالف است. آنها به عنوان نشانه به معاملات فيوچرز اتريوم با تخفيف نسبي نسبت به معاملات فيوچرز بيت‌كوين و همچنين قيمت اتريوم نسبت به قيمت بيت‌كوين كه با نرخ يك اتريوم به ۰.۰۵۵ بيت‌كوين معامله مي‌شود، اشاره مي‌كنند. در طول ۱۲ ماه گذشته، ارزش اتريوم در مقايسه با بيت‌كوين روند نزولي ثابتي را طي كرده و در تاريخ ۲۴ مه به پايين‌ترين حد سالانه خود يعني ۰.۰۴۵ رسيده است. پس از تصميم ناگهاني كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا براي تأييد صندوق‌هاي قابل معامله در بورس اتريوم كه باعث غافلگيري تحليلگران شد، قيمت اتريوم نسبت به بيت‌كوين به سرعت روند معكوس به خود گرفت. طبق داده‌هاي تريدينگ‌ويو، نسبت اتريوم به بيت‌كوين به مقدار فعلي ۰.۰۵۵ افزايش يافت.

ارسال نظر