پيام رييس‌جمهور منتخب خطاب به ملت ايران

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۳:۴۵:۳۴
کد خبر: ۳۱۶۰۰۳
پيام رييس‌جمهور منتخب خطاب به ملت ايران

رييس‌جمهور منتخب با ارسال پيامي نسبت به ملت ايران از آنان به خاطر مشاركت در انتخابات تقدير و تشكر كرد.

رييس‌جمهور منتخب با ارسال پيامي نسبت به ملت ايران از آنان به خاطر مشاركت در انتخابات تقدير و تشكر كرد.

در اين پيام آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

ملت آگاه عزيز ايران

پيروزي‌تان مبارك باد؛ كار را تمام كرديد و گامي بلند در مرحله دوم انتخابات برداشتيد. فرصتي براي ايران آفريديد و اميد و نشاط را به فضاي نارضايتي و آزردگي و دلمردگي جامعه بازگردانديد.

سپاسگزار همه شما در خلق اين اميد و اين راي معنادار به تحول و اصلاح هستم. همه شمايي كه به راه و رويكرد من يا نامزد رقيب راي داديد يا در اين انتخابات نيامديد، براي من برابريد.

آزمون بزرگ‌تري پيش روي ماست؛ آزمون عبور ايران از تنگناها و چالش‌ها و بحران‌هاي پيش رو و آزمون كاستن از نگراني‌هاي متعدد و متفاوت مردم براي داشتن يك زندگي بهتر.

قدردان وسعت نظر و گره‌گشايي مقام معظم رهبري هستم كه در اين انتخابات عرصه را بر مشاركت و رقابت و سلامت نقش‌آفريني بيشتر شهروندان و جريان‌هاي سياسي گشودند.

در اين عرصه مراجع و عالمان دين، انديشمندان و دانشمندان، استادان و دانشجويان، معلمان و فرهنگيان، اصحاب فرهنگ و هنر و انديشه، پزشكان و پرستاران، زنان و جوانان، روستاييان و كارگران، كارمندان، ايثارگران و خانواده‌هاي معظم شهدا، اصناف و بازاريان و كارآفرينان، ايرانيان دور از وطن، اقوام و پيروان مذاهب و اديان، بازنشستگان و سالمندان بودند كه همه جا را ميدان گفت‌وگو، نقد و بازانديشي براي ايران كردند؛ حاصل همه اين تلاش‌ها، رسيدن به فصلي نو براي خدمت به ايران شد.

فصلي كه در آن نقش فعال شخصيت‌هاي دلسوز ملي و حضور جريان‌هاي سياسي و نهادها و تشكل‌هاي مدني تاثيرگذار شد. فصلي كه بدنه علمي كارشناسي و تخصصي كشور نيز به زبان آمد و نشان داد كه وضعيت خطير است ولي مي‌توان با تفاهم و اجماع و اميد بسياري از تهديدهاي پيش رو را دور كرد و فرصت‌هايي تازه را براي پاسخگويي به مطالبه‌هاي شما كشف يا ايجاد كرد.

امروز سرآغاز آن فصل نوست: فصل ماندن شما در صحنه، فصل التزام حكومت در بازگشت به مطالبات شما و فصل عمل كردن من به تعهدها.

من به دستور خداوند متعهدم كه «اوفوا بالعهد، ان العهد كان مسوولا- به عهد خويش وفا كنيد كه بازخواست خواهيد شد.» من راي شما را طوقي سنگين بر گردنم مي‌دانم اما تعهد مي‌‌دهم كه همچنان گوش شنوايي براي سخنان شما و صداي بي‌صدايان و طرد‌شدگان باشم پس به گفته علي (ع) بازهم «از گفتن حق يا راي زدن در عدالت باز نايستيد كه من نه برتر از آنم كه خطا كنم و نه در كار خويش از خطا ايمنم.»

كار دولت منتخب در اين شرايط خطير دشوار است، مگر آنكه باز لطف خداوند همت و حضور شما چاره‌ساز شود. من از اين پس به دنبال پيشبرد گفت‌وگو، همگرايي و وفاق ملي در حكومت براي بازگشت به مردم و اهتمام به مسائل جامعه در همه عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي خواهم بود؛ سخن امام خميني (ره) را باز راهنماي عمل خود مي‌كنم كه «ما همه با هم باشيم، مملكت از خودتان است. همه بچه اين مملكت هستيد. پس چرا‏‎ ‎‏يكي به آن طرف مي‌كشد، يكي به اين طرف مي‌كشد؟»

من در پي آن هستم كه با تفاهم و همكاري همه اركان حاكميت، مجلس و قوه قضاييه تنش و واگرايي را از نهاد سياست و حكمراني دور كنم؛ اميدوارم مجلس محترم در همراهي با راي اكثريت مردم خود را براي يك همكاري موثر با دولت در مسير عبور كشور از بحران‌ها آماده كند.

من به رقيب محترم، جناب آقاي دكتر سعيد جليلي و همه راي‌دهندگان به ايشان مي‌گويم رقابت به پايان رسيد، زمان رفاقت براي ايران آمد، بياييد دست در دست هم دهيم به مهر / ميهن خويش را كنيم آباد.

من به همه آنان كه در اين انتخابات نيامدند هم مي‌گويم موعد ديدن شما و حرف‌هاي شماست. زمان دغدغه‌ها و نگراني‌هاي يكديگر و زمان گفت‌وگو براي ايران است. دولت منتخب و حكومت بايد بدانند كه چه مي‌گوييد و چرا نيامديد. وقتي نهاد انتخابات صورت سالم و رقابتي موثر بيابد، قطعا راي زبان اصلي گفت‌وگو مي‌شود.

من نيامده‌ام كه خواست و اراده شما را در حد رفع رنج‌هاي امروز مردم محدود كنم، من آمده‌ام تا با بازگشت دولت منتخب به آرمان‌ها و وعده‌هاي فراموش شده در نظام جمهوري اسلامي ايران، با التزام حاكميت در عمل به آن، و با حمايت مستمر و نقد و نظارت شما، باهم به سوي تامين منافع و مصالح ملي كشور و گشودن افق توسعه پايدار و پيشرفت همه‌جانبه ايران قدم ‌برداريم.

من آمده‌ام تا با هم سايه تحريم و تهديد و جنگ را از ايران دور كنيم، به دنبال صلح پايدار و آرامش و همكاري در منطقه و گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان باشيم و همه اينها را در خدمت منافع ملي كشور و نيازهاي مردم قرار دهيم.

من و همراهان من، امروز آنچه را از دروغ و تهمت و جفا در ايام انتخابات ديديم، نه تنها مي‌بخشيم كه فراموش هم مي‌كنيم. زمان آن است كه براي ايران سينه‌ها را از كينه‌ها بشویيم، دست به دست هم دهيم و به آينده بهتر بينديشيم.

اكنون مسووليت تاريخي همه ما تلاش خردمندانه و بي‌وقفه براي اصلاح رويكردها، ساختارها و رفتارهاي نامناسب حكمراني است. رويكرد من، پاسخگو كردن دولت آينده در همين سو و انتخاب همكاران با همين منطق و ملاك خواهد بود. حق منطق و شايستگي به دور از هر تبعيضي ملاك من خواهد بود. خواهم كوشيد اشخاص را با حق بسنجم، نه حق را با اشخاص.

اصلاحات را بايد به پيش بريم، پس از حسين‌بن‌علي‌(ع) بياموزيم كه نهضتش را فراتر از اصلاح آمرانه يعني طلب و اراده اصلاح امور مي‌دانست، اين يعني ابراز خواست و حضور مستمر مردم براي اصلاح.

به روان پاك همه شهدا و شهيدان دولت از رجايي و باهنر تا رييس‌جمهور فقيد رييسي و سرباز افتخارآميز وطن، سردار قاسم سليماني درود مي‌فرستم.

يكشنبه آغاز ماه محرم است به انديشه و راه حسيني باز گرديم و حرمت اين ايام را پاس بداريم.

بازهم همه باهم براي ايران

خاك پاي ملت ايران

مسعود پزشكيان

16 تير 1403

ارسال نظر