رهبر انقلاب در ديدار با اعضاي هيات دولت سيزدهم:

شهيد رييسي، الگوي مديريتي براي دولت‌ها و مسوولان است

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۰۰:۵۱:۱۴
کد خبر: ۳۱۶۱۰۰
شهيد رييسي، الگوي مديريتي براي دولت‌ها و مسوولان است

رهبر انقلاب در ديدار با اعضاي هيات دولت سيزدهم تاكيد كردند كه شهيد رييسي، الگوي مديريتي براي دولت‌ها و مسوولان است.

رهبر انقلاب در ديدار با اعضاي هيات دولت سيزدهم تاكيد كردند كه شهيد رييسي، الگوي مديريتي براي دولت‌ها و مسوولان است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار آقاي مخبر سرپرست رياست‌جمهوري و اعضاي هيات دولت سيزدهم، تلاش بي‌وقفه براي حل مشكلات توده‌هاي مردم (نه خواص و ويژه‌خواران)، اعتقاد عميق به توانايي‌هاي داخلي، صراحت در اعلام مواضع ديني و انقلابي، خستگي‌ناپذيري، مأيوس نشدن، رعايت تعامل و عزت‌مندي در سياست خارجي، اهتمام به اجراي طرح‌هاي بزرگ، تواضع و بردباري و معنويت و ذكر و توسل را از ويژگي‌هاي برجسته فردي و كاري شهيد رييسي خواندند و تأكيد كردند: رييسي عزيز به عنوان يك الگو نشان داد مي‌توان به عنوان رييس‌جمهور يك كشور از مجموعه اين خصوصيات فكري، قلبي و عملي برخوردار بود و آن را در عمل دنبال كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار كه آخرين ديدار اعضاي دولت سيزدهم بود، دولت سيزدهم را دولت «كار و اميد و حركت» برشمردند و گفتند: شهيد رييسي واقعاً اميدوار و بحق، به آينده خوش‌بين بود و تصميم قاطع داشت كه به اهداف ترسيم شده برسد.
ايشان در تبيين ويژگي‌هاي برجسته آقاي رييسي، مردمي بودن او را خصوصيتي بسيار مهم و الگويي حقيقي براي همه مسوولان خواندند و گفتند: رييسي عزيز به مردم احترام مي‌گذاشت و با حضور در ميان مردم، حقايق و نيازها را لمس مي‌كرد و حل مشكلات و تامين نيازهاي توده‌هاي مردم را محور برنامه‌ها و اقدامات خود قرار مي‌داد.

رهبر انقلاب ويژگي «با مردم بودن» را خواست اسلام از مقامات و مسوولان خواندند و با استناد به فرمان اميرمومنان (ع) به مالك اشتر افزودند: حضرت امير (ع) به مالك تاكيد مي‌كند محبوب‌ترين كارها در چشم تو بايد كاري باشد كه رضايت و خشنودي توده‌هاي مردم را جلب كند؛ چرا كه در همه عرصه‌ها از جمله مقابله با دشمني و ايجاد وحدت، همين توده‌هاي مردم يار تو هستند نه خواص و ويژه‌خواراني كه توقع‌شان بالاست و فقط براي منافع خود كار مي‌كنند و به همين علت با آنها وحدتي در جامعه ايجاد نمي‌شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: همين حقايق و ويژگي‌ها را از توده‌هاي مردم در دفاع مقدس و ديگر عرصه‌ها ديده‌ايم و شهيد رييسي همين خط و روش اميرمومنان (ع) را دنبال مي‌كرد كه اين نيز بايد براي همه الگو باشد.

ايشان اعتقاد عميق به توانايي‌هاي داخلي را ديگر خصوصيات برجسته شهيد رييسي خواندند و گفتند: در دوره‌هاي مختلف با مسوولان در اين باره صحبت كرده‌ايم، كسي هم مخالف نبود؛ اما انسان مي‌فهمد كه رييسي از بُن دندان به ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي داخلي براي حل مشكلات كشور اعتقاد داشت.

صراحت در اعلام مواضع ديني و انقلابي و «پرهيز از بيان حرف‌هاي دوپهلو يا ملاحظه خوشامد ديگران»، ويژگي ديگر رييس‌جمهور شهيد بود كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: رييسي به آنچه با صراحت مي‌گفت، در عمل نيز پايبند بود؛ مثلاً در اولين مصاحبه از او سوال كردند با فلان كشور ارتباط برقرار مي‌كنيد، پاسخ داد «خير» و تا آخر هم به همين خط صريح و روشن پايبند بود.

خستگي ناپذيري از كار، يكي ديگر از ويژگي‌هاي شهيد رييسي بود كه رهبر انقلاب از آن تمجيد كردند. ايشان گفتند: من مكرر به رييسي توصيه مي‌كردم براي ادامه بدون مشكل فعاليت‌ها قدري استراحت كند اما او مي‌گفت «از كار خسته نمي‌شوم» و واقعا هم خسته نمي‌شد و اين ويژگي عملي، حقيقتا تعجب‌آور بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مأيوس نشدن شهيد رييسي از مشكلات و زخم ‌زبان‌ها افزودند: انسان غالباً از ناسپاسي يا انتقاد ديگران بدش مي‌آيد و دلسرد مي‌شود اما رييسي با وجودي كه رنج مي‌برد و گاهي هم به من شكايت مي‌كرد، هيچگاه از اين مسائل مأيوس و از پيگيري كارها دلسرد نمي‌شد.

رعايت همزمان تعامل و عزت‌مندي نيز از جمله خصوصيات برجسته آقاي رييسي بود كه رهبرانقلاب به تبيين آن پرداختند.
ايشان گفتند: رييسي به اصل ارتباط عقيده داشت و اهل تعامل بود اما از موضع عزت، نه آنچنان تند و دوركننده بحث مي‌كرد كه ارتباط قطع شود و نه بيهوده خود را دست پايين مي‌گرفت و امتياز مي‌داد.
رهبر انقلاب افزودند: تعامل رييس‌جمهور شهيدمان از موضع عزت با همه كشورهايي كه امكان داشت و با اولويت همسايگان، باعث شد پس از شهادت او، چند نفر از سران برجسته جهان در پيام‌هاي تسليت از رييسي به عنوان يك چهره برجسته ياد كنند نه یک سياستمدار عادي.
«اهتمام به اجراي طرح‌هاي بزرگ» از جمله انتقال آب دريا به شهرهاي تشنه آب و «بردباري و صبوري و مدارا»، دو ويژگي عملي ديگر شهيد رييسي از ديدگاه رهبر انقلاب بود.
ايشان افزودند: رييسي از اختلافات، اوقاتش تلخ مي‌شد اما با همه مدارا مي‌كرد. در يك مورد هم كه اختلافي جدي وجود داشت و ممكن بود دعواي بزرگي در كشور راه بيفتد، به ايشان گفتم مطلقا عكس‌العمل نشان ندهد؛ برايش سخت بود اما عكس‌العملي نشان نداد و مدارا كرد.

آخرين ويژگي برجسته شهيد رييسي كه مورد تمجيد رهبر انقلاب قرار گرفت، «معنويت و ذكر و دعا و توسل» رييس‌جمهور سيزدهم بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان‌شان گفتند: اين ويژگي‌ها براي تبيين يك الگو و ثبت در تاريخ بيان شد تا معلوم شود رييس قوه مجريه مي‌تواند مجموعه‌اي از فضائل فكري، قلبي و عملي داشته باشد و آنها را در عملكرد حاكميتي و فردي خود دنبال كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تشكر از اعضاي هيات دولت در همراهي و همكاري با آقاي رييسي، گفتند: اگر همكاري شما نبود، طبعاً اين فعاليت‌ها امكان پذير نمي‌شد.
رهبر انقلاب با تشكر ويژه از آقاي مخبر –هم به خاطر همراهي با دولت سه‌ساله شهيد رييسي و هم به علت اداره «انصافاً خوب» امور اجرايي كشور بعد از شهادت رييس‌جمهور- گفتند: تا آخرين لحظه كاري به اين فعاليت‌ها ادامه دهيد كه اين نيز يك الگوست؛ البته طبعاً تشكيلات دولت تغييراتي خواهد كرد اما خدمات شما نه تنها در چارچوب عناوين و مديريت‌هاي خاص بلكه در همه شرايط مي‌تواند ادامه يابد.

رهبر انقلاب در پايان سخنان‌شان بار ديگر از مردم و كار و تلاش مسوولان دولتي، وزارت كشور، رسانه ملي و نيروهاي انتظامي و امنيتي براي برگزاري خوب و بدون حادثه انتخابات صميمانه تشكر كردند و گفتند: در برخي كشورهاي دنيا، انتخابات با دعوا و يقه‌گيري همراه است؛ در حالي كه در كشور ما انتخابات به بهترين وجه برگزار شد.
در ابتداي اين ديدار آقاي مخبر سرپرست رياست‌جمهوري، درهم تنيدگي مديريت و معنويت را از بزرگ‌ترين ويژگي‌هاي شهيد رييسي دانست و با اشاره به نگاه جامع و اولويت‌دار او در حل مسائل كشور، تكيه به توان داخلي، عدم احساس بن‌بست و يأس، تعامل كم‌نظير با همه مسوولان و آحاد مردم و پرهيز جدي از حواشي را از ديگر خصوصيات برجسته رييس‌جمهور شهيد برشمرد.

آقاي مخبر با اشاره به شرايط كشور در تابستان سال ۱۴۰۰، اقدام براي رفع «تورم بجامانده از دهه نود، بدهي سنگين دولت دوازدهم، كاهش سرمايه‌گذاري و ركود و شرطي‌شدن اقتصاد» را اولين برنامه دولت سيزدهم در آغاز كار خواند و با ارايه آمار مقايسه‌اي از عملكرد دولت شهيد رييسي با دولت پيش از خود در زمينه‌هاي چون « تورم توليدكننده و مصرف‌كننده، نرخ رشد نقدينگي، نرخ رشد پايه پولي، رشد اقتصادي، نرخ بيكاري، آبرساني و توليد برق، رشد صنعت، احياي كارخانه‌ها، سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي، ترانزيت، يارانه نقدي، طرح‌هاي معيشتي و بيمه سلامت»، به فراهم شدن تمام ملزومات براي رشد اقتصادي در سال جاري اشاره كرد و گفت: پيش‌بيني دولت سيزدهم براي رشد اقتصادي در سال جاري، ۸ درصد است كه اگر همين روند ادامه يابد، ترديدي براي تحقق آن وجود ندارد.
سرپرست رياست‌جمهوري در انتهاي سخنانش با بيان اينكه كابينه شهيد رييسي تا روز آخر به خدمت به مردم ادامه مي‌دهد، افزود: در اين ايام نرخ ارز و بازار نيز ثبات داشت و با وجود فرصت كم براي برگزاري انتخابات، اين كارزار سياسي بدون هيچگونه مشكل يا اعتراضي با موفقيت به پايان رسيد.

ارسال نظر