چمران: اينكه امضا جمع كنند، دليل بر بركناري نيست

واكنش به كارزار بركناري شهردار تهران

۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۰۱:۱۵:۴۹
کد خبر: ۳۱۶۱۱۶

مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران تاكيد كرد فقط اين شورا است كه نسبت به انتخاب يا عزل شهردار تهران اقدام مي‌كند. چمران ديروز در حاشيه نشست علني شوراي شهر تهران در پاسخ به سوالي درباره راه‌اندازي كارزار براي عزل شهردار تهران، با بيان اينكه به حواشي كه مطرح شده نبايد توجه كرد، گفت: البته اين اتفاقات پيش از اين هم رخ داده و نمي‌توان آن را كارزار دانست.

گروه راه و شهرسازي|

مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران تاكيد كرد فقط اين شورا است كه نسبت به انتخاب يا عزل شهردار تهران اقدام مي‌كند. چمران ديروز در حاشيه نشست علني شوراي شهر تهران در پاسخ به سوالي درباره راه‌اندازي كارزار براي عزل شهردار تهران، با بيان اينكه به حواشي كه مطرح شده نبايد توجه كرد، گفت: البته اين اتفاقات پيش از اين هم رخ داده و نمي‌توان آن را كارزار دانست. اينكه امضا جمع كنند، دليل بر بركناري نيست و شورا تعيين مي‌كند چه اتفاقي بيفتد و تغيير مديريت‌ها به نوعي نتيجه‌اي جز متوقف شدن كار ندارد.‌ او افزود: ممكن است عده‌اي ۳۰۰ هزار امضا بياورند تا كسي ديگر انتخاب شود. اگر قرار بر كارزار باشد بايد براي رييس‌جمهور هم انجام شود.براي رييس‌جمهور امريكا بارها كارزار ايجاد كردند اما چه اتفاقي افتاد؟ همچنان در حال كار است. رييس شوراي شهر با بيان اينكه هنوز شهردار را نديده‌ام اما گزارشاتي از سفري كه به تازگي تيم شهرداري به چين داشتند دريافت كردم، اظهار كرد: شهردار به شورا دعوت خواهد شد تا گزارشي ارايه شود. وي با بيان اينكه قطارهاي توليدي در چين تاييد شده و اگر مشكلي ايجاد نشود بهمن ماه اولين رام وارد كشور مي‌شود، تصريح كرد: بيش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقي تا چند ماه آينده وارد خواهد شد. ديگر اقدامات مكاتبات و طي فرآيندهاي اداري بود كه صورت گرفت. چمران با تاكيد بر اينكه هنوز تراموا براي ما جدي نيست، يادآور شد: البته ترامواي مورد بحث با ترامواي ريلي متفاوت است. تأكيد ما اين بوده كه ترامواي آزمايشي حتما چرخ لاستيكي باشد و در واقع اتوبوس دو كابين به شكل سه كابين طراحي شده و با توجه به اينكه طول زيادي دارد و بايد مستقيم حركت كند در خطوط بي آرتي فعاليت خواهد كرد. وي همچنين تصريح كرد: اين تراموا با توجه به خط كشي‌هايي كه صورت گرفته مي‌تواند تردد كند؛ حتي بدون راننده هم قابليت تردد دارد اما با توجه به شرايط با راننده تردد خواهد كرد.‌

 

قراردادهاي چين هنوز به اعضا  ارايه نشده است

در همين حال، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران گفت: جزئيات قراداد چين كماكان مبهم است. سيد جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران در حاشيه دويست و چهل و هفتمين جلسه شوراي شهر تهران و در جمع خبرنگاران با اشاره به ابهامات قرارداد حمل و نقلي با چين اظهار كرد: آن چه كه شهرداري تهران با تاخير تحت عنوان قرارداد در جلسه هم انديشي با اعضاي شوراي شهر ارايه داد، آن قراردادي بود كه با تامين كننده مالي 2.1 ميليارد يورويي براي خريد اتوبوس، تاكسي، موتور سيكلت و سيستم‌هاي حمل و نقل هوشمند منعقد كرده است.

تشكري هاشمي با بيان اينكه طبيعتا اين يك قرارداد كلي بوده است، گفت‌: اين قرارداد كلي نشان‌دهنده آن است كه طرف چيني براي تامين مدل مالي كه شهرداري تهران در بستر آن بتواند از توليدكننده خارجي اقلام را خريداري كند آمادگي دارد. رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران افزود: اما اين موضوعات مقدمه‌اي براي اجراي قرارداد است و ما نيازمند به اين هستيم تا از مفاد قراردادهايي كه براي خريد اتوبوس‌هاي برقي، موتورسيكلت، تاكسي و سيستم‌هاي حمل و نقل هوشمند منعقد شده است نيز مطلع باشيم.

 

تكذيب ارايه قراردادها در جلسه هم انديشي

تشكري هاشمي با اشاره به برگزاري جلسه هم‌انديشي درخصوص قرارداد حمل و نقلي چين اظهار كرد:‌گر چه اين جلسه برگزار شد اما هيچ‌كدام از قراردادها نه در جلسه ارايه و نه به اعضا ارسال شده و همچنان اين قرارداد براي ما واجد ابهامات بسيار است.

رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر تهران ادامه داد: مادامي كه قراردادهاي مربوط به اتوبوس، تاكسي، سيستم‌هاي هوشمند و موتورسيكلت‌ها را دريافت نكنيم و مستندات مربوط به چگونگي كشف برند، قيمت، مشخصات فني، تامين مالي، پرداخت، مشاركت صنعتگران در داخل كشور با طرف خارجي و چگونگي اجراي مقررات و نظام‌نامه‌هايي كه در ارتباط با خريد خارجي وجود دارد ارايه نشوند، اين قرارداد همچنان واجد ابهام خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه اعلام واجد ابهام بودن قرارداد به معناي مخالفت شوراي شهر با انجام كار نيست تصريح كرد: شورا كاملا موافق با تامين اقلام براي حل مشكلات حمل و نقلي تهران است؛ اما چگونگي انجام اين كار همچنان مورد تاكيد ما است و ضمن آنكه تامين اين اقلام را يك ضرورت و اولويت اجتناب ناپذير مي‌دانيم و از آن به عنوان برند دوره ششم شهري تهران صحبت مي‌كنيم، به همان اندازه نيز ضرورت دارد درخصوص جزئيات آن نيز مطلع باشيم.

تشكري هاشمي اظهار كرد: در خصوص اين ابهامات به صورت كتبي، شفاهي، حضوري و همچنين در صحن شورا تذكرات لازم داده شده است و گفته‌ايم بايد مستندات لازم جهت رفع هر ابهامي كه احتمال آن وجود دارد ارايه شود.

او با بيان اينكه شهرداري بايد از اينكه شوراي شهر را در كنار خود دارد اسقبال كند، گفت: همكاري شهرداري تهران و شوراي شهر مي‌تواند منجر به رفع ابهامات و همفكري شود، اما متأسفانه تا اين لحظه هيچ يك از مستندات را دريافت نكرده‌ايم و برهمين اساس نامه‌هاي پيگيري مجدد را براي شهرداري تهران ارسال كرده‌ايم و منتظر پاسخ هستيم.

وي با اشاره به ايرادات قرارداد چين كه توسط نهادهاي نظارتي گرفته شده است بيان كرد: سازمان بازرسي كل كشور نامه‌اي را به فرمانداري تهران زده و ايراداتي را به قراداد چين وارد كرده است، به استناد اين ايرادات، مكاتبه‌اي نيز از سمت فرمانداري با شهرداري و شوراي شهر انجام و مستنداتي براي فرمانداري ارسال شده است. تشكري هاشمي با بيان اينكه در حال پيگيري براي دريافت نامه سازمان بازرسي، نامه فرمانداري و پاسخ رييس شوراي شهر هستيم تا بتوانيم از جزئيات ابهامات مطلع شويم گفت: فرمانداري تهران شروطي را براي اجراي قرارداد قائل شده و تاييد مصوبه و لايحه شوراي شهر را منوط به چند موضوع كرده است. رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر تهران با اشاره به شروط فرمانداري تهران گفت: از جمله اين شروط رعايت آيين‌نامه مالي و معاملاتي شهرداري تهران، قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي كشور و حمايت از كالاي ايراني، مصوبه هيئت وزيران براي اين موضوع و چند بند ديگر است.

تشكري هاشمي گفت: شهرداري تهران بايد به سرعت به دنبال پاسخ به اين ابهامات باشد ما نيز در شوراي شهر اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم و اگر پاسخ‌هاي لازم به شروط فرمانداري تهران داده شود، در آن صورت اين لايحه قابليت اجرايي پيدا خواهد كرد و در غير اين صورت قابليت اجرايي نخواهد داشت. وي تصريح كرد: اميدواريم شهرداري تهران براي رفع ابهامات شروط لازم را محقق كرده و مستندات لازم را براي رفع ابهامات پيگيري كند شوراي شهر نيز در كنار شهرداري تهران اين موضوعات را پيگيري خواهد كرد تا مصوبه خوب شورا براي تامين اقلام حمل و نقل عمومي منتج به نتيجه شود.

افزايش ۳۰ درصدي اجاره‌بهاي كيوسك‌ها

ديروز همچنين با آراي موافق اعضاي شوراي شهر تهران افزايش ۳۰ درصدي اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات تهران به تصويب رسيد. اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در دويست و چهل و هفتمين جلسه علني اين شورا بررسي لايحه اصلاحيه مصوبه تعيين اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات در سطح شهر تهران را در دستور كار داشتند. مهدي پيرهادي رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مقرر شد درصد افزايش اجاره‌بهاي كيوسك‌ها ۳۰ درصد بيشتر نباشد.

وي ادامه داد: البته مبلغ پيشنهادي شهرداري ۴۵ درصد بود كه پس از بررسي‌ها در كميسيون‌هاي مشترك به ۳۰ درصد رسيديم. اين رقم سال‌هاست كه تغييري نداشته است.

نهايتا پس از بحث و بررسي، اعضاي شوراي شهر تهران با حداكثر آرا موافق لايحه اصلاحيه مصوبه تعيين اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات در سطح شهر تهران به تصويب رساندند.

ارسال نظر