بورس در دولت جدید

۱۴۰۳/۰۴/۱۹ - ۲۳:۵۳:۱۴
کد خبر: ۳۱۶۲۶۸

اگر نگاهی به دولت قبلی داشته باشیم باید بیان کنیم که سیاست‌های انقباضی شدید که در 10 سال گذشته بی‌سابقه بود، سرمایه‌های مردم در بورس را با خاک یکسان کرد.

نوید رجایی

اگر نگاهی به دولت قبلی داشته باشیم باید بیان کنیم که سیاست‌های انقباضی شدید که در 10 سال گذشته بی‌سابقه بود، سرمایه‌های مردم در بورس را با خاک یکسان کرد. متاسفانه شاخص‌سازی‌های صورت گرفته نه تنها برای ارزندگی بلکه صرفا در چارچوب عددسازی بود و وضعیت عمومی بازار سهام بسیار وخیم‌تر از چیزی است که در شاخص کل خودش را نشان می‌دهد. بعد از چهار سال همچنان 30درصد بازار نسبت به سال 99 بالای 75درصد ریزش داشته است و این یعنی فاجعه و شکست و نابودی فردی که سرمایه‌گذاری کرده است. دولت قبل با هدف و اولویت بورس روی کار آمد اما بورس به قلکی برای کسری بودجه تبدیل شد و در نتیجه ما از هر چارچوبی که به بورس نگاه کنیم با عملکرد و کارنامه‌ای افتضاح مواجه خواهیم شد. حتی اگر از تصمیمات دولتی نیز فاکتور بگیریم مدیرانی که برای سازمان بورس درنظر گرفته شدند به قدری عملکرد ضعیف داشتند که حتی نمی‌توانستند یک شفافیت حداقلی را برای بازار سرمایه تضمین کنند و نمونه بارزش اردیبهشت سال گذشته بود که هیچ‌گونه شفافیتی را ما مشاهده نکردیم و این برای بازار سهام سم مهلک است. دولت بعد اگر قصد دارد بازار سهام خوبی را پیش رو داشته باشد در مرحله اول باید شفافیت را سرلوحه قرار دهد و از مدیران قدری مثل آقای شاپور در راس استفاده کند و وقت سرمایه‌گذاران را با آزمون و خطا نگیرند. از سوی دیگر سیاست‌های کلی دولت باید شفاف و مشخص باشد اگر قصد تغییر در نرخ خوراک هست باید در چارچوب از پیش تعیین شده و به صورت تدریجی اعلام شود و اگر قرار است خبر مثبتی تزریق شود باز هم باید به همین صورت باشد. 

همچنین اگر نگاهی به اقتصاد داشته باشیم متوجه می‌شویم که اقتصاد ما دنبال‌رو سیاست است و ما نمی‌توانیم به مردم وعده‌های لیبرالیسمی دهیم درحالی که امکان تحقق اقتصاد لیبرال در جامعه و اقتصاد ایران نشدنی است و اتفاقا منجر به فاجعه خواهد شد. اگر هر تغییری قرار است اتفاق بیفتد باید به صورت پله‌ای و به تدریج در چارچوب شفافیت باشد و فعلا تا دو ماه آینده نیز نمی‌توان موج صعودی خاصی را متصور بود. از سوی دیگر اگر نگاهی به عملکرد بازار سهام داشته باشیم وضعیت فعلی ناشی از سیاست‌های کلان است و زمانی که نرخ بهره به بیش از ۳۰درصد رسیده شاید انتقادها از ريیس سازمان بورس کمی منصفانه نباشد. از سوی دیگر بازاری خوب است که شفاف باشد و اگر نگاهی به بازارهای مالی دنیا داشته باشیم اولین رکن هر بازاری شفافیت است که باعث می‌شود فساد شیب نزولی به خود بگیرد، اما اگر در این چند ماه به بازار نگاهی داشته باشیم همواره نامه‌ها و جلساتی رخ داده و بازار شروع به ریزش کرده و بعد چند وقت از نامه رونمایی شده و این عامل می‌تواند یأس و دلسردی را در میان سرمایه‌گذاران به وجود آورد.

ارسال نظر