اهميت اصلاح سياست‌هاي كلان

۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - ۰۰:۴۸:۰۶
کد خبر: ۳۱۶۵۲۷
اهميت اصلاح  سياست‌هاي كلان

متاسفانه ما در سال‌ها و حتي دهه‌هاي گذشته بارها به غلط بودن برخي تصميم‌هاي اقتصادي خود رسيده‌ايم و هر بار پس از چند سال اقدام به اصلاح اشتباهات گذشته كرده‌ايم، اما متاسفانه از اين اشتباهات درس نگرفته و مجددا مشكلاتي براي اقتصاد كشور به وجود آورده‌ايم. نظام چندنرخي ارز نيز يكي از همين اشتباهات است.

جمشيد عدالتيان

متاسفانه ما در سال‌ها و حتي دهه‌هاي گذشته بارها به غلط بودن برخي تصميم‌هاي اقتصادي خود رسيده‌ايم و هر بار پس از چند سال اقدام به اصلاح اشتباهات گذشته كرده‌ايم، اما متاسفانه از اين اشتباهات درس نگرفته و مجددا مشكلاتي براي اقتصاد كشور به وجود آورده‌ايم. نظام چندنرخي ارز نيز يكي از همين اشتباهات است. خطر ايجاد رانت و فساد از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي نظام چندنرخي ارز است، ما پيش از اين نيز گرفتار چندنرخي شدن ارز شده‌ بوديم و در سال‌هاي اخير نيز دوباره با در نظر گرفتن ارز دولتي مشكلاتي در اين حوزه به وجود آمده است. قطعا اصلاح اين روند و حركت به سمت ارز تك نرخي به سود اقتصاد ايران خواهد بود.

با توجه به مشكلاتي كه مردم در سال‌هاي اخير با آن مواجه بوده‌اند، در اين ترديدي وجود ندارد كه دولت بايد حمايت‌هاي لازم براي تامين مايحتاج مردم را در دستور كار قرار دهد، اما اينكه اين حمايت‌ها به چه شكل انجام شود و چه شيوه‌اي به كار گرفته شود كه هزينه‌هايش از فايده‌اش بيشتر نشود، سوال مهمي است كه بايد به آن پاسخ داده شود. در بسياري از كشورهاي دنيا نيز براي اقشار كم درآمد حمايت‌هاي اينچنيني انجام مي‌شود، اما ما بايد با توجه به ساختار اقتصاد خودمان برنامه‌ريزي كنيم. متاسفانه با توجه به بالا بودن نرخ تورم، ارزش نهايي يارانه نقدي در مدتي كوتاه از بين مي‌رود و اين موضوع مي‌تواند به نارضايتي مردم منجر شود. يكي از مشكلاتي كه اقتصاد ايران در سال‌هاي گذشته و در دوره اجراي برجام با آن مواجه شد، اين تصور بود كه تحريم‌ها كنار رفته و مي‌توان براي مدتي طولاني، در مسير جديد ايجاد شده، اهداف مدنظر كشور را پيگيري كرد، موضوعي كه در سه سال گذشته ديديم كه به راحتي مي‌تواند تغيير كند. بازگشت تحريم‌ها در دوره ترامپ نشان داد كه هر چند پيگيري ديپلماسي اهميت بسيار زيادي دارد و اينكه اقتصاد ايران بتواند خود را در جريان تحولات جهان قرار دهد يك اولويت غيرقابل چشم‌پوشي به حساب مي‌آيد، اما در عمل بايد به تاثيرات تداوم تحريم‌ها نيز فكر كرد. 

ما در سال‌هاي گذشته با وجود تحريم‌هاي امريكا، توانستيم بازارهاي بين‌المللي را تا حدي حفظ كنيم، اما براي توسعه اين فعاليت بايد دستان توليد باز شود، فضاي كسب و كار بهبود يابد و دردسرهايي كه امروز در داخل وجود دارد، كنار بروند. در صورتي كه فضا براي توليد فراهم شود، بايد كالاهاي ايراني باكيفيت بالاتري توليد شوند و امكان رقابت با نمونه‌هاي خارجي را چه در داخل و چه در خارج كشور پيدا كنند.

ارسال نظر