بد عهدي صمت در واردات خودرو

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۰۰:۵۲:۰۵
کد خبر: ۳۱۶۹۴۷

مدير مسوول محترم روزنامه تعادل

موضوع: جوابيه روزنامه تعادل /بد عهدي صمت در واردات خودرو

با سلام و احترام؛

با عنايت به درج مطلبي با عنوان«بد عهدي صمت در واردات خودرو» در مورخ 1/2/1403 در آن روزنامه، مقتضي است وفق قانون مطبوعات نسبت به انتشار توضيحات ارسالي از سوي دفتر رسانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در همان جايگاه منتشر و در اسرع وقت اقدام لازم صورت پذيرد.

1. علت عدم ابلاغ آيين‌نامه خودرو كاركرده به دليل نامشخص بودن تخصيص ارز و برنامه‌ريزي لازم براي تامين آن بوده كه در تاريخ 23/05/1402 از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ابلاغ به هيات محترم دولت ارسال شده است.

2. علت ركود در بازار خودرو به دليل خروج برخي دلالان از بازار و كاهش قدرت خريد مردم (بيش از سه دهك خانوار متقاضي 70 درصد مصرف خودرو بوده‌اند) استقبال از بازار خودرو نشده و دچار كاهش در نرخ فروش گرديده است.

3. تاكنون بيش از 18 هزار خودرو وارداتي ترخيص گرديده و به دليل تاخير در تخصيص ارز، ترخيص خودروها به كندي انجام مي‌پذيرد اما در مجموع اقدام مناسبي از سوي سازمان توسعه و تجارت انجام شده است.

4. در شرايط كنوني علل اختلاف بالای قيمت كارخانه با بازار به دليل وابستگي بالا به نرخ ارز است و با توجه به ثبات نرخ ارز از ابتداي سال تاكنون، قيمت خودرو در بازار از آرامش و ثبات نسبي برخوردار بوده است.

با عنايت به موارد فوق، اگر بازار ارز دچار نوسان شديد شود، تقاضاي كاذب در بازار رشد خواهد داشت و تعادل بازار را برهم مي‌زند، لذا با برنامه‌ريزي وزارت متبوع براي توليد 7/1 ميليون دستگاه خودرو، عرضه مناسب به بازار خودرو و اقدامات ديگر نظير اجراي آيين‌نامه واردات خودروهاي نو، خودروي برقي، خودروهاي جانبازان و واردات خودرو از طريق مناطق آزاد و ويژه اقتصادي به عنوان راهكار مكمل براي تنظيم بازار و پوشش تقاضاي 5/1 ميليون متقاضي در حال انجام است كه در صورت رعايت و كنترل موارد فوق‌الذكر، تغييرات چشمگيري در قيمت‌ها و تحقق تورم 20 درصد تا پايان سال را خواهيم داشت.

ارسال نظر