با مسدود شدن واردات نفت روسيه

مجارستان در معرض بحران كمبود سوخت قرار گرفت

۱۴۰۳/۰۴/۳۱ - ۰۰:۵۳:۲۹
کد خبر: ۳۱۶۹۴۹

با اقدام اوكراين كه جلوي انتقال نفت روسيه از خاك اين كشور را گرفت، مجارستان در معرض خطر قيمت‌هاي شديدا بالا و كمبود برق تا چند هفته آينده، قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، مجارستان در تلاش براي اجتناب از قطعي برق و كمبود سوخت به دليل متوقف شدن واردات نفت از روسيه است.

با اقدام اوكراين كه جلوي انتقال نفت روسيه از خاك اين كشور را گرفت، مجارستان در معرض خطر قيمت‌هاي شديدا بالا و كمبود برق تا چند هفته آينده، قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، مجارستان در تلاش براي اجتناب از قطعي برق و كمبود سوخت به دليل متوقف شدن واردات نفت از روسيه است. اوكراين در ماه ميلادي گذشته، تحريم‌هايي را وضع كرد كه ترانزيت نفت فروخته شده توسط شركت لوك اويل روسيه از طريق خط لوله به اروپاي مركزي را مسدود مي‌كند. كي‌يف با اين اقدام، معافيت‌هايي كه اتحاديه اروپا به كشورهاي وابسته به نفت روسيه را داده است، ناديده گرفت.

هدف اوكراين، محروم كردن روسيه از درآمدهاي نفتي است اما اين حركت كي‌يف، بيم كمبود سوخت در بوداپست را برانگيخت كه براي ۷۰ درصد از واردات نفت خود، به روسيه وابسته است. طبق بررسي انديشكده اروپايي «مركز تحقيقات بر روي انرژي و هواي پاك»، مجارستان تقريبا يك چهارم ميليارد يورو براي خريد نفت و گاز روسيه در آوريل امسال هزينه كرده است.پيتر سيجارتو، وزير خارجه مجارستان، روز جمعه گفت: اقدامات اوكراين ممكن است امنيت انرژي بلندمدت مجارستان را در معرض تهديد قرار دهد و از كي‌يف براي اين اقدام، انتقاد كرد.

وزير خارجه مجارستان در ديدار هفته گذشته با سرگي لاوروف، همتاي روسي خود، گفته بود اين كشور مذاكراتي را با مسكو براي يافتن عرضه جايگزين نفت روسيه آغاز كرده است. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين، روز جمعه، اوكراين را متهم كرد تصميم سياسي گرفته و مدعي شد اين وضعيت براي كساني كه هنوز نفت روسيه را خريداري مي‌كنند، حساس است. ممنوعيت لوك اويل در حالي روي داده كه روابط ميان كي‌يف و بوداپست به ميزان فزاينده تيره شده است. ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين، از ويكتور اوربان، نخست وزير مجارستان بابت ديدار اخيرش با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه انتقاد كرد. بوداپست همچنين به‌طور مداوم تحويل تسليحات اتحاديه اروپا به كي‌يف را متوقف كرده است. بر اساس گزارش پوليتيكو، پس از آغاز جنگ روسيه در اوكراين، اتحاديه اروپا، تحريمي را عليه واردات نفت روسيه از طريق دريا وضع كرد اما واردات از طريق خط لوله از جمله خط لوله دروژبا به مجارستان، اسلواكي و جمهوري چك را از تحريم‌ها معاف كرده بود تا به اين كشورها فرصت دهد منابع جايگزيني پيدا كنند.

ارسال نظر