رهبر انقلاب در ديدار رييس و نمايندگان مجلس تاكيد كردند

پيروزي رئيس‌جمهور منتخب پيروزي همه ماست

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۰۰:۳۵:۲۴
کد خبر: ۳۱۷۰۳۱
پيروزي رئيس‌جمهور منتخب پيروزي همه ماست

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي تاكيد كردند: مسووليت مشترك رييس‌جمهور منتخب و مجلس تشكيل دولت كارآمد، متدين و انقلابي است.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي تاكيد كردند: مسووليت مشترك رييس‌جمهور منتخب و مجلس تشكيل دولت كارآمد، متدين و انقلابي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار رييس و نمايندگان مجلس با تبيين ۸ نكته مهم: «ضرورت پاسخگويي مجلس»، «تعامل سازنده مجلس و دولت جديد»، «شنيده شدن صداي واحد از اركان كشور در مسائل مهم»، «حاكميت اخلاق در مباحثات مجلس و ديگر فعاليت‌هاي نمايندگان»، «بايدها و نبايدهاي قانون‌گذاري»، «نظارت بدون افراط و تفريط»، «فعاليت موثر هيأت نظارت بر عملكرد نمايندگان» و «حضور جدي مجلس در مسائل جهاني و سياست خارجي»، ابراز اميدواري كردند با احساس مسووليت مشترك رييس‌جمهور منتخب و مجلس، كابينه‌اي متشكل از افراد مومن، كارآمد، انقلابي، اميدوار به آينده، مشهور به پاكدستي و صداقت، داراي نگرش ملي و برخوردار از اعتقاد عميق به جمهوري اسلامي تشكيل شود و مسائل كشور و مردم را به پيش ببرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار كه اولين ديدار مجلس دوازدهم با ايشان بود، جايگاه مجلس را بسيار مهم و حساس خواندند و افزودند: مجلس برخلاف تصور عمومي فقط پرسشگر نيست بلكه مانند هر نهاد تصميم‌گير و اقدام‌كننده بايد در قبال وظايف و عملكرد خود در پيشگاه خداوند و در مقابل مردم پاسخگو باشد.

ايشان افزودند: البته براي پاسخگويي مجلس در قبال مردم، سازوكاري نداريم اما مي‌توان رضايت يا عدم رضايت مردم را در واكنش آنها به عملكرد مجلس مشاهده كرد.

رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: در گذشته كارهاي برخي مجالس مورد پسند مردم نبود و به همين علت از چشم مردم افتادند؛ بنابراين تك تك نمايندگان بايد رفتار، نطق‌ها، مواضع و عملكرد خود را با توجه به ضرورت پاسخگويي تنظيم كنند.

همگرايي و تعامل سازنده ميان قوا، دومين نكته‌اي بود كه رهبر انقلاب به تبيين آن پرداختند.
ايشان گفتند: اركان مختلف نظام بايد يك مجموعه واحد را شكل دهند كه تحقق اين هدف، نيازمند تعامل و همكاري و حتي گاهي اغماض و چشم‌پوشي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي انسجام مجموعه اركان نظام را نياز كشور و نظام و مردم دانستند و با اشاره به حضور رييس‌جمهور منتخب به عنوان نماينده مجلس دوازدهم در اين ديدار، افزودند: همچنانكه هميشه مجلس را به تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده‌ام، به دولت‌ها نيز همكاري با مجالس را سفارش و تأكيد كرده‌ام.

رهبر انقلاب، موفقيت آقاي پزشكيان در مسائل اقتصادي، فرهنگي، بين‌المللي و ديگر عرصه‌ها را موفقيت همه خواندند و گفتند: بايد همه به رييس‌جمهور منتخب در اداي وظايف كمك كنيم و از بُن دندان باور كنيم كه موفقيت ايشان، پيروزي همه ماست. ايشان با اشاره به ضرورت شنيده‌شدن صداي واحد در مسائل مهم از همه اركان كشور، افزودند: برخي در دنيا گوش تيز كرده‌اند تا نشانه‌هاي اختلاف را در حرف‌هاي مسوولان پيدا كنند؛ اركان نظام با صداي واحد آنها را مأيوس كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين حاكميت اخلاق در مباحثات مجلس را كاملاً ضروري برشمردند و گفتند: مجلس بايد مركز انتشار امواج مثبت و صدور آرامش و طمأنينه در افكار عمومي باشد و با خودداري از تكرار حركات بعضي نمايندگان در برخي دوره‌هاي قبل از جمله سياه‌نمايي و منفي‌بافي، اذهان مردم را متشنج نكند.

ايشان افزودند: رفتار و گفتار نمايندگان در غير مجلس و فضاي مجازي هم بايد حافظ امنيت رواني مردم، وحدت‌بخش، آرامش‌آفرين و دلگرم‌كننده ملت باشد.

رهبر انقلاب با بيان نكته‌اي مهم در باب هوشياري مسوولان و سياسيون كشور افزودند: اطلاع داريم كه «لشكر سايبري دشمنِ مشترك همه ايرانيان» در پوشش دروغين رقبا و جناح‌هاي سياسي كشور آنها و يا اشخاص مورد اعتماد ديني و سياسي جناح‌ها را مورد اهانت قرار مي‌دهد تا طرف مقابل را عصباني و برافروخته و وادار به جواب كند؛ بنابراين نبايد هرچه را در فضاي مجازي مي‌بينيد، كار رقباي سياسي خود بپنداريد. بايدها و نبايدهاي قانونگذاري، چهارمين نكته رهبري خطاب به نمايندگان مجلس بود. ايشان قانونگذاري را وظيفه اصلي مجلس، ريل‌گذاري و تهيه نقشه‌راه براي حركت همه قوا و دستگاه‌ها خواندند و افزودند: هدف قانونگذاري بايد پيشرفت كشور و خدمت به مردم باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر استفاده هرچه بيشتر از كارشناسان، صراحت و تأويل‌ناپذير بودن قانون را براي جلوگيري از سوءاستفاده قانون‌دانانِ قانون‌شكن، ضروري دانستند و گفتند: قانون بايد با توجه به ظرفيت‌ها و امكانات كشور تصويب شود و قابليت اجرا داشته باشد. منطبق بودن قوانين با اسناد بالادستي و خودداري از ايجاد تراكم قوانين دو نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب در باب قانونگذاري بيان كردند. رهبر انقلاب همچنين افراط در ارايه طرح براي قانونگذاري را مشكل‌ساز خواندند و گفتند: قانون اساسي دست مجلس را براي ارايه طرح باز گذاشته اما در اين كار طرح بايد به حد قناعت اكتفا شود تا باعث تراكم قانون و قرار گرفتن طرح‌هاي زياد در صف رسيدگي نگردد.

ايشان در تذكري در خصوص موارد اضطراري نيازمند قانون گفتند: گاهي دولت‌ها براي يك كار فوري در زمينه ارتباطات بين‌المللي يا مسائل اقتصادي و سازندگي احتياج به قانون دارند كه در اين اينگونه موارد غالباً راه آسان را در پيش مي‌گيرند و به دنبال كسب مجوز از رهبري هستند كه البته جز در موارد اضطراري مجوز داده نمي‌شود اما بهتر است در موارد اضطراري نيز مجلس در قانونگذاري تسريع كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي كلي قانونگذاري در سال‌هاي قبل، اجراي آن را نيازمند وضع قانون خواندند و افزودند: مجلس هنوز در اين زمينه قانونگذاري نكرده و اين كار بايد زودتر انجام شود.

نكته بعدي سخنان رهبر انقلاب، درباره نظارت مجلس بر قوه مجريه با استفاده از ابزارهايي همچون سوال، تذكر و تحقيق و تفحص بود.
ايشان در اين زمينه دو تذكر خطاب به نمايندگان بيان كردند: اول، هدف از نظارت ارتقای كارآمدي دولت است؛ بنابراين مطلقاً نبايد مسائل سياسي، شخصي و جناحي باعث استفاده از ابزارهاي نظارتي شود، و دوم: پرهيز از افراط و تفريط و رعايت انصاف در نظارت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در توصيه ششم به نمايندگان مجلس دوازدهم گفتند: گاهي با رفتار غلط يك نماينده، همه ۲۹۰ نماينده زير سوال مي‌روند و كل مجلس از چشم مردم مي‌افتد كه فلسفه تشكيل هيات نظارت بر عملكرد نمايندگان پيشگيري اين موارد و در صورت رخداد، علاج آنهاست اما آن انتظاري كه از اين هيات بود، محقق نشده است. ايشان در توصيه هفتم، با اشاره به ظرفيت مهم مجلس در زمينه مسائل بين‌المللي و سياست خارجي، گفتند: مجلس وزنه‌اي سنگين است كه دولت‌هاي دنيا در تعاملات خود از آن استفاده مي‌كنند. مثلا در ميز مذاكره، مخالفت مجلس و يا قوانين مصوب را پوشش دفاع و يا توجيه موضع خود قرار مي‌دهند. رهبر انقلاب با اشاره به اينكه مجلس مي‌تواند در مسائل خارجي دست دولت را پرُ كند، افزودند: از جمله اقدامات خوب و اثرگذار مجلس در زمينه سياست خارجي قانون اقدام راهبردي مجلس يازدهم است؛ البته بعضي‌ها به اين قانون اعتراض و عيب‌جويي كردند كه مطلقاً وارد نيست و تصويب آن قانون، كار بسيار درستي بود.

ايشان انواع نقش‌آفريني نمايندگان در تحولات جهاني و ديپلماسي همچون سفرها و ملاقات‌هاي رييس و نمايندگان مجلس از جمله حضور مفيد رييس مجلس در اجلاس اخير بريكس را تأثيرگذار دانستند و گفتند: گاهي حتي يك بيانيه يا نطق نمايندگان در مسائل سياست خارجي مهم و موثر است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، بهره‌برداري دولت‌ها از پشتوانه مجالس را امري رايج در دنيا خواندند و افزودند: يك نمونه قانون جامع تحريم امريكايي‌ها عليه جمهوري اسلامي معروف به «سي‌سادا» است كه آن را مجلس امريكا تصويب كرد و رييس‌جمهور دموكرات آن زمان كه آدم دورو، بددِل و البته زرنگ‌تر از مسوولان ما بود، آن را امضا كرد آن هم در حالي كه ادعاي همكاري و همراهي با ايران را داشت و مي‌توانست امضا نكند.

ايشان با اشاره به تكرار موضوع تحريم در ايام انتخابات از زبان نامزدها و نمايندگان آنها و در بين مردم، مجلس را در اين زمينه داراي امكان فعاليت و نقش‌آفريني دانستند و گفتند: ما مي‌توانيم تحريم‌ها را با ابزارهاي شرافتمندانه برطرف و بالاتر از آن، خنثي كنيم همچنانكه بارها گفته‌ايم برداشتن تحريم‌ها دست ما نيست و بايد براي رفع آنها تدبير انديشيد اما خنثي‌سازي تحريم دست ما است و راه‌هاي خوبي هم براي آن وجود دارد كه مسوولان دولتي برخي از آن راه‌ها را رفتند و آثار خوبي هم داشت كه در اين زمينه مجلس هم مي‌تواند نقش‌آفريني كند.

نكته هشتم و پاياني رهبر انقلاب در خصوص كار فوري و پيش روي مجلس يعني رأي اعتماد به كابينه آقاي پزشكيان بود.
ايشان تعيين هر چه زودتر كابينه بعد از انجام امور لازم را مفيد و ضروري خواندند و گفتند: در اين زمينه هم نمايندگان مجلس و هم رييس‌جمهور منتخب و محترم، مسووليت‌هاي سنگيني دارند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص ويژگي‌ها و معيارهاي ضروري براي افرادي كه وزير و ميدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگي و توليد خواهند شد، گفتند: كسي را بايد ميدان‌دار كرد كه امين، صادق، متدين و از بن دندان معتقد به جمهوري اسلامي باشد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ايمان يك شاخص مهم است، اميد به آينده و نگاه مثبت به افق شاخص مهم ديگر است و به كساني كه نگاهشان به افق تاريك است و معتقدند نمي‌شود كاري كرد، نمي‌توان مسووليت‌هاي مهم و كليدي داد. ايشان، تشرّع، اشتهار به صداقت و پاكدستي، نداشتن سابقه سوء، برخورداري از نگرش ملي و غرق نشدن در مسائل سياسي و جناحي، و كارآمدي را از معيارهاي ضروري ديگر براي اعضاي كابينه دولت چهاردهم خواندند و گفتند: هم رييس‌جمهور منتخب و هم مجلس بايد اين معيارها را رعايت كنند چرا كه يك مسووليت مشترك در انتخاب مسوولان كشور دارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ابراز اميدواري كردند كه با رعايت اين معيارها و ايفاي مسووليت مشترك رييس‌جمهور و مجلس، يك هيات وزيران خوب، كارآمد، متدين و انقلابي انتخاب شود كه بتواند مسائل كشور را پيش ببرد.
ايشان در بخش پاياني سخنان‌شان مساله غزه را همچنان مساله اول دنياي اسلام دانستند و افزودند: با گذشت ماه‌ها از آغاز جنايت رژيم غاصب خبيث، شور اوليه در محكوميت و مقابله با اين جنايات در برخي افراد كم شده اما اهميت مساله غزه حتي بيشتر از روزهاي اول است.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به قدرت روز افزون مقاومت افزودند: يك دستگاه بزرگ سياسي، اقتصادي، نظامي به اسم امريكا همراه رژيم غاصب صهيونيست با يك گروه كوچك به نام مقاومت مي‌جنگند و از آنجايي كه اين دو خبيث موفق نشده‌اند حماس و مقاومت را از پاي در بياورند بمب‌هاي خود را در بيمارستان‌ها، مدارس و بر سر كودكان و زنان و مردم مظلوم مي‌ريزند.

ايشان با اشاره به اينكه امروز مردم دنيا شاهد نهايت جنايت و سبعيت رژيم غاصب هستند و درباره آن قضاوت مي‌كنند خطاب به نمايندگان مجلس افزودند: درباره غزه آرام نگيريد و ساكت نباشيد. امروز مصداق مهم فعاليت مجلس در مسائل خارجي و ديپلماسي، مساله غزه است.
پيش از بيانات رهبر انقلاب، رييس مجلس شوراي اسلامي، تكميل اقدام مجلس قبلي در ريل‌گذاري و نظارت بر حسن اجراي قوانين اقتصادي و راهبردي را از مهم‌ترين دستور كارهاي مجلس دوازدهم برشمرد و با بيان اينكه مجلس جديد خود را يار دولت منتخب در پيگيري حل مشكلات مردم مي‌داند، گفت: نقطه اتكا و محور مشترك مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم، تأكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي نظام به ويژه قانون برنامه هفتم توسعه است.
آقاي قاليباف توجه به مسائل اقشار آسيب‌پذير و كم‌برخوردار و همچنين مطالبات قشر متوسط جامعه را از ديگر اولويت‌هاي مجلس جديد خواند و افزود: نمايندگان با پرهيز از افتادن در دام حواشي و دوگانه‌هاي جعلي، تلاش خود را بر پيگيري مطالبات «مردم، نخبگان و دلسوزان انقلاب اسلامي» متمركز خواهند كرد.
پرهيز از جناح‌گرايي و كمك همدلانه به دولت جديد، توجه به مطالبات همه رأي‌دهندگان، تقويت ارتباط ساختاري نمايندگان با حوزه‌هاي انتخابيه و استفاده از شيوه‌هاي جديد نظارتي براي برطرف كردن ضعف‌ها ديگر نكات سخنان رييس مجلس شوراي اسلامي در ديدار نمايندگان مردم با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود.

ارسال نظر