برآورد نرخ ۵ هزار تومانی خوراک پتروشیمی‌ها در نیمه اول۴۰۲

۱۴۰۳/۰۵/۰۲ - ۱۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۷۱۷۴
برآورد نرخ ۵ هزار تومانی خوراک پتروشیمی‌ها در نیمه اول۴۰۲

به گفته رئیس سازمان بورس، با توجه به رای دیوان عدالت اداری، نرخ خوراک در بازه ابتدایی سال ۱۴۰۲، که ۷ هزار تومان بود به حدود ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی در خصوص اثر رای دیوان عدالت اداری در ابطال نرخ 7 هزار تومانی خوراک گفت: سال گذشته که این مصوبه ابلاغ شد، مکاتبات متعددی انجام گرفت. این مصوبه با توجه به اینکه از نظر قانونی مغایرت داشت، امکان اجرای آن نبود. با این وجود معاونت حقوقی ریاست جمهوری اصرار داشت که این مصوبه از ابتدای سال اجرا شود تا زمانی که مورد اصلاح قرار بگیرد.

به گزارش تسنیم، وی افزود: اواسط شهریور این مصوبه به  کلی اصلاح شد. پیشنهاد ما این بود که تا این زمان همان فرمولی که در سال 1401 مورد استفاده قرار گرفته بود ادامه پیدا کند. متاسفانه معاونت حقوقی نفسیر دیگری داشت. با ابطال این تفسیر توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، این نرخ‌ها به همان فرمولی که در سال 1401 بود، بازگشت.

عشقی با اشاره به اینکه از سال 1400 شرکت‌ها را ملزم کردیم تا هزینه‌های انرژی و مصرف خود را به صورت ماهیانه افشا کنند، گفت: شرکت‌ها از فروردین تا شهریور ماه براساس همان نرخ عملکرد خود را در کدال منتشر کردند. در نتیجه اطلاعات اینکه هر شرکت چه مقدار انرژی(چه سوخت و چه خوراک) مصرف کرده است در اختیار تحلیل‌گران قرار دارد.

الزام شرکت‌ها برای اصلاح گزارشات صورت حساب

وی در خصوص نرخ اعمال شده به جای نرخ 7 هزار تومان که پیش از آن وجود داشت، گفت: با شرکت‌ها مکاتبه کردیم که حتماً در این خصوص شفاف‌سازی کنند و اثرات آن را اعلام کنند. شرکت‌ها باید به طور رسمی آمار و ارقام مربوط را اعلام کنند. به طور مثال یک شرکت یک میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرده است، باید اختلاف 7 هزار تومان و رقمی که کاهش پیدا کرده است را باید محاسبه کنند و حاصل آن هزینه‌هایی است که کاهش پیدا کرده است.

امیدواریم شرکت‌ها به سرعت گزارشات خود را ارائه دهند. اثرات این کاهش برای مجموعه پتروشیمی‌ها بسیار قابل توجه خواهد بود. با عدد نرخ خوراک قبلی، برخی از پتروشیمی‌ها به مرز زیان نیز رسیده بودند، در نتیجه اصلاح نرخ صورت گرفته قطعاً به بحث سودآوری کمک خواهد کرد.

برآورد نرخ جدید 5 هزار تومان خوراک در نیمه اول  1402

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در مورد اختلاف نرخ کاهش یافته در برخی موارد که بین 5 تا 6 هزار تومان متغیر است، گفت: در گزارشات ماهیانه شرکت‌ها، نرخ به طور دقیق قید شده است. به این صورت که هم نرخ ماهانه و هم نرخ میانگین ابتدای سال تا زمان ارائه گزارش مشخص شده است.

نرخ خوراک حدود 5 هزار تومان است که به اضافه مالیات بر ارزش افزوده به حدود 5 هزار و 500 تومان می‌رسد. نرخ سوخت چندان تفاوت نداشته است اما نرخ خوراک به 5 تا 5 هزار و 500 تومان تغییر پیدا کرده است. با توجه به اختلاف این رقم با نرخ 7 هزار تومان باید اصلاح صورت‌حساب‌ها انجام شود.

ارسال نظر