يك فوريت لايحه احداث آرامستان‌هاي جديد تهران در پارلمان شهري پايتخت رد شد

پيش‌بيني فوت 7 ميليون تهراني طي 50 سال آينده

۱۴۰۳/۰۵/۰۳ - ۰۱:۱۴:۵۶
کد خبر: ۳۱۷۲۲۸

مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بيان اينكه اگر آرامستان جديد احداث نشود، هر روز ۴۰ ميت روي زمين خواهد ماند، گفت: ما براي نيم قرن آينده به ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار قبر در تهران نياز داريم.

مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بيان اينكه اگر آرامستان جديد احداث نشود، هر روز ۴۰ ميت روي زمين خواهد ماند، گفت: ما براي نيم قرن آينده به ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار قبر در تهران نياز داريم. محمدجواد تاجيك، مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در دويست و پنجاه و يكمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي يك فوريت لايحه احداث آرامستان‌هاي جديد تهران با بيان اينكه احداث آرامستان‌هاي جديد از ماه‌ها پيش در شورا مورد بررسي قرار مي‌گيرد، اظهار كرد: ما ۲۰ سال از موضوع آرامستان‌ها عقب هستيم و تا پايان امسال فرصت و ظرفيت داريم. هر روز ۴۰ نفر از اموات روي زمين خواهند ماند اگر آرامستان جديد احداث نشود. وي افزود: چهار نقطه در سطح شهر براي انتخاب آرامستان انتخاب و سعي شده پراكندگي در سطح شهر لحاظ شود كه احداث آرامستان توجيه پذير باشد. درخواست ما اين بود كه به اين اقدام سرعت داده شود. ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار قبر براي ۵۰ سال آينده نياز داريم. تاجيك با بيان اينكه اعضاي شورا در راهنمايي و پيشبرد اين موضوع نقش داشته‌اند، خاطرنشان كرد: در دوره‌هاي مختلف مديريت شهري توفيقي حاصل نشد. اميدواريم در دوره ششم مديريت شهري، احداث آرامستان‌ها صورت بگيرد و دغدغه مردم مرتفع شود. اميد مي‌رود بتوان در نيمه دوم امسال با اعتباري كه پيش بيني شده، احداث آرامستان‌هاي جديد محقق شود. حبيب كاشاني خزانه‌دار شوراي اسلامي با بيان اينكه ۲۰ سال است كه براي اين موضوع چاره‌انديشي شده اما در اين دوره اتفاق خوبي افتاد، گفت: در گذشته زمين هم خريداري شد اما به نتيجه نرسيد و رقم هنگفتي براي شهرداري رقم خورد. تذكر بنده اين است كه نبايد با عجله در اين زمينه عمل كرد. وي افزود: تقاضاي ما اين است كه لايحه از فوريت خارج شود؛ چراكه اين شاخك دلالان را تيز خواهد كرد كه زمين را گران‌تر به شهرداري بفروشند. تاجيك در ادامه اين جلسه با بيان اينكه تا پايان سال بيشتر براي دفن روز فرصت نداريم، يادآور شد: تمام نقاطي كه در گذشته پيشنهاد شده بود، به صورت ميداني بررسي شد و مطالعات ترافيكي نيز به پيوست ارايه شده است. نقاط مدنظر ما مالكان شخصي ندارند و مالكان حاكميتي هستند و مشكلي براي تملك وجود ندارد. گفتني است يك فوريت لايحه احداث آرامستان‌هاي جديد تهران با حداكثر آراء مخالف تصويب نشد. جواد تاجيك در حاشيه جلسه ديروز شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته طي دو سال گذشته در بهشت زهرا و البته پيش از آن در دوره گذشته در ارتباط با محدوده‌هاي آرامستان‌هاي جديد، لايحه‌اي تهيه و آماده و به شورا ارسال شده است كه امروز در دستور كار اعضاي شوراي شهر تهران قرار خواهد گرفت. وي افزود: در قالب اين لايحه ۵ نقطه براي آرامستان‌هاي جديد پيش‌بيني شده است كه اين نقطه در شمال غرب، شمال شرق، جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب پايتخت در نظر گرفته شده است. تاجيك ادامه داد: در صورتي كه اين لايحه امروز در صحن شوراي شهر تهران به تصويب برسد فرآيند تملك و احداث و طراحي آرامستان‌ها آغاز خواهد شد و حداقل تا پايان سال جاري، يك آرامستان و ظرف يك سال آينده دو آرامستان و در نهايت در ۵ نقطه اشاره شده آرامستان‌هاي جديد طراحي و احداث خواهند شد.

قيمت قبر در تهران بسيار  پايين‌تر از استان‌هاي پرجمعيت

مديرعامل سازمان بهشت زهرا در رابطه با قيمت قبر در بهشت زهرا (س) نيز تأكيد كرد: در همين ارتباط نيز نرخ‌هاي مصوب شوراي شهر تهران اعمال و از خانواده‌ها دريافت مي‌شود. همچنين بايد به اين نكته اشاره شود كه قيمت قبر در بهشت زهرا تهران بسيار پايين‌تر از قبر در ساير استان‌هاي پرجمعيت است. وي با رد هرگونه ارقام‌ ۱۰۰، ‌۲۰۰ و ۳۰۰ ميليوني در بهشت زهرا (س) گفت: به هيچ عنوان اين ارقام وجود ندارد چرا كه قيمت قبر در شورا تصويب و اجرا مي‌شود و همانطور كه گفته شد قيمت قبر در شهر تهران پايين‌تر از استان‌هاي پرجمعيت در كشور است. تاجيك به واگذاري قبر به صورت رايگان به خانواده‌هاي متوفيان اشاره كرد و افزود: در ناحيه ۳ بهشت زهرا (دفن روز) يك طبقه قبر رايگان به خانواده‌ها داده مي‌شود. همچنين قيمت يك طبقه قبر در نواحي قديم بهشت زهرا نيز ۵۰ ميليون تومان محاسبه مي‌شود. مديرعامل سازمان بهشت زهرا با بيان اينكه در قالب دفن روز، روزانه بين ۴۰ تا ۵۰ قبر به صورت رايگان در اختيار خانواده متوفيان قرار مي‌گيرد، گفت: با توجه به ظرفيت دفن بايد به اين موضوع اشاره كنيم كه ظرفيت دفن اموات در قطعات دفن روز تا پايان سال خواهد بود و ظرفيت آن به اتمام مي‌رسد. البته در قالب قطعات قديمي نيز افرادي كه از گذشته قبر داشته باشند مي‌توانند متوفيان خود را دفن كنند. وي تأكيد كرد: روزانه ميانگين ۱۸۰ متوفي در بهشت زهرا (س) پذيرش مي‌شوند كه از اين تعداد حدود ۳۰ متوفي به شهرستان‌ها و استان‌هاي مختلف اعزام مي‌شوند. در تحولي ديگر، اعضاي شوراي شهر در بررسي لايحه تعيين نرخ كرايه و بهاي خدمات سرويس مدارس شهر تهران براي سال جاري، افزايش نرخ ۴۵ درصدي را به تصويب رساندند. در اين رابطه، سيد جعفر تشكري‌هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا گفت: بر اساس اين لايحه مبلغي كه پيش بيني مي‌شود در آيتم‌هاي ورودي دانش‌آموز، پيمايش به صورت بخش‌بندي شده و هر پنج كيلومتر در نظر گرفته شده است. همچنين با توجه به اينكه كرايه ورودي ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان و به ازاي هر كيلومتر چهار هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده و دانش‌آموزان مدارس ابتدايي به مراقبت بيشتري نياز دارند، مبالغ جانبي افزايش يافته است. وي افزود: براي خودروهاي برقي تا سقف ۸۰ درصد به شرط خدمات ويژه، نرخ افزايش خواهد يافت و در صورت نداشتن خدمات ويژه، تا ۵۰ درصد قابل افزايش خواهد بود. همچنين اجازه داده شده تا در مسيرهاي پرترافيك ۲۵ درصد افزايش ديگر نيز اعمال شود.