رفع محدوديت ارزي صنايع به كمك اوراق سلف ارزي

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۰۱:۰۳:۰۴
کد خبر: ۳۱۸۲۷۴

رحمان آراسته، مدير بازارهاي مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران در خصوص انتشار اوراق سلف ارزي گفت: يكي از رسالت‌هاي بورس كالاي ايران همواره اين است كه بتواند با طراحي ابزارهاي مالي، سرمايه‌هاي سرگردان و خرد افراد را جذب بازارهاي رسمي و شفاف كرده و به توليدكنندگان كمك كند.

راديو بيدار| رحمان آراسته، مدير بازارهاي مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران در خصوص انتشار اوراق سلف ارزي گفت: يكي از رسالت‌هاي بورس كالاي ايران همواره اين است كه بتواند با طراحي ابزارهاي مالي، سرمايه‌هاي سرگردان و خرد افراد را جذب بازارهاي رسمي و شفاف كرده و به توليدكنندگان كمك كند. در اين راستا ابزارهاي مختلفي راه‌اندازي شده و در حوزه طلا و صندوق‌هاي طلا نيز ابزارسازي‌هاي بزرگي صورت گرفته؛ به‌طوري كه تاكنون نزديك به ۵۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان جذب اين صندوق‌ها شده و كمك شاياني به توليدكنندگان شمش طلا شده است.
به گفته آراسته، علاوه بر صندوق‌ها، از طريق انتشار اوراق تامين مالي مثل اوراق سلف موازي استاندارد نيز سالانه بيش از ۱۰ همت تامين مالي براي توليدكنندگان انجام شده است.

وي افزود: سال گذشته بر آن شديم تا ابزاري طراحي كنيم كه بتوانيم سرمايه‌هاي خرد ارزي افراد و فعالاني كه نيازمند سرمايه‌گذاري ارزي هستند را جذب كنيم؛ زيرا محدوديت‌هاي ارزي مختلف در اقتصاد باعث شده تا توليدكنندگان نتوانند تامين مالي گسترده‌اي انجام دهند.
مدير بازارهاي مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران در خصوص سازوكار اوراق سلف ارزي توضيح داد: سازوكار اين اوراق تقريبا شبيه به اوراق سلف موازي استاندارد است؛ به اين صورت كه هر توليد كننده‌اي كه براي خريد قطعات و تجهيزات موردنياز خود نيازمند ارز است، مي‌تواند از اين اوراق استفاده كند.

وي با بيان اينكه در اين معاملات، مشتريان ارز خود را به حساب‌هاي ارزي‌شان واريز كرده و توليدكننده از اين منابع جهت واردات و خريد قطعات موردنياز توليد خود استفاده مي‌كند، گفت: در سررسيد، مشتري مي‌تواند علاوه بر دريافت اصل پول خود به صورت ارزي، طبق مشخصات مندرج در قرارداد و با توجه به شرايط بازار ارز، سود ارزي دريافت كند؛ يعني خود ارزي كه مشتري نزد بانك واريز كرده، به همراه سود ارزي آن به مشتري پرداخت مي‌شود.

آراسته اضافه كرد: آنچه اين اوراق را جذاب كرده، اين است كه براي اولين بار در دنيا، مشتري مي‌تواند در سررسيد قرارداد، معادل دارايي ارزي خود شمش طلا دريافت كند. براي اين منظور، فروشنده‌اي كه اوراق را منتشر كرده، در سررسيد شمش طلا را از بازار گواهي سپرده بورس كالا تهيه مي‌كند و مالكيت آن به كد معاملاتي مشتري منتقل مي‌شود. در اين حالت، مشتري مي‌تواند گواهي را در بازار فروخته و يا به خزانه بورس مراجعه كرده و شمش طلا را به صورت فيزيكي تحويل بگيرد.

وي در جمع بندي سخنان خود سه روش را براي تسويه سرمايه‌گذاران داراي اوراق سلف ارزي برشمرد و گفت: در اين اوراق سه مزيت براي مشتري در نظر گرفته شده است. به اين صورت كه مشتري مي‌تواند محصول را دريافت كند، تسويه ارزي كند و يا معادل دارايي ارزي خود شمش طلا دريافت كند. بنابراين، كساني كه دارايي ارزي دارند، مي‌توانند در اين ابزار سرمايه‌گذاري كرده و ضمن حفظ سرمايه، سود ارزي نيز دريافت كنند.

ارسال نظر