همپوشاني قيمت جهاني طلا و نرخ ارز

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۰۰:۳۸:۰۸
کد خبر: ۳۱۸۴۴۱

بررسي‌ بازار يك هفته اخير سكه و طلاي داخلي نشان مي‌دهد كه كاهش ۴٣ دلاري قيمت‌ جهاني طلا، بر نوسانات افزايشي نرخ ارز، همپوشاني داشته و زمينه‌ساز كاهش قيمت سكه و طلا در بازار طي يك هفته اخير شده است.

بررسي‌ بازار يك هفته اخير سكه و طلاي داخلي نشان مي‌دهد كه كاهش ۴٣ دلاري قيمت‌ جهاني طلا، بر نوسانات افزايشي نرخ ارز، همپوشاني داشته و زمينه‌ساز كاهش قيمت سكه و طلا در بازار طي يك هفته اخير شده است. هفته‌اي كه گذشت بازار سكه و طلاي داخلي از مسير صعودي كه طي دو هفته گذشته اتفاق افتاده بود، برگشته و مجددا پاي در مسير كاهش گذاشته است. اين كاهش ناشي از كاهش قيمت جهاني طلاست كه به‌طور متوسط با ميانگين كاهش ۴٣ دلاري هر اونس طلا به ٢۴٠٠ طلا رسيد. آنطور كه محمد كشتي‌آراي، كارشناس بازار سكه و طلا كشور به ايسنا اعلام كرد: باتوجه به تنش‌ها و اتفاقات سياسي در جهان، قيمت جهاني طلا نوسانات بسياري داشت و به‌طور متوسط در پايان هفته با ۴٣ دلار كاهش، هر اونس طلا به ٢۴٠٠ دلار رسيده است؛ اين درحالي است كه در بازار داخل طي يك هفته اخير نوسانات در بازار داخلي، صعودي بود اما كاهش قيمت‌ها در بازار جهاني بر نوسان افزايشي نرخ ارز همپوشاني داشته‌ و در نهايت منجر به كاهش قيمت سكه و طلا در بازار شده است.

وي در رابطه با تغييرات قيمت سكه و طلا در يك هفته اخير و آخرين قيمت معاملاتي سكه و طلا در بازار گفت: هر قطعه سكه تمام طرح جديد با ۴۵٠ هزار تومان كاهش قيمت‌ نسبت به ابتداي هفته به ۴٣ ميليون و ١٠٠ هزار تومان در آخرين معاملات پاياني هفته رسيد. سكه تمام طرح قديم نيز با ٣٠٠ هزار تومان كاهش به ٣٨ ميليون و ۶٠٠ هزار تومان رسيد. نيم سكه و ربع سكه نيز به ترتيب در آخرين معاملات پاياني هفته ٢٣ ميليون و ۵۵٠ هزار تومان (نيم سكه) و ١۵ ميليون و ۵٠٠ هزار تومان (ربع سكه) دادوستد شده كه به ترتيب نسبت به بهاي خود در ابتداي هفته نيم سكه ٢۵٠ هزار تومان و ربع سكه ٣٠٠ هزار تومان كاهش قيمت را تجربه كرده‌اند. سكه‌هاي يك گرمي بانك مركزي نيز با ٢٠٠ هزار تومان كاهش به هفت ميليون و ٢٠٠ هزار تومان رسيد. كشتي‌آراي ادامه داد: كاهش در بازار طلا هم محسوس بوده است. هر مثقال طلاي آب شده (١٧ عيار) نسبت به ابتداي هفته ٢٨٠ هزار تومان كاهش قيمت را تجربه كرده و به ١۵ ميليون و ۴٣٠ هزار تومان رسيده‌ است. بدين ترتيب هر گرم طلاي ١٨ عيار با ۶۴ هزار تومان كاهش قيمت داشته و سه ميليون و ۵۶٢ هزار تومان به ازاي هر گرم مبناي معاملات طلا قرار گرفت. نايب رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرين وضعيت حباب سكه نيز گفت: به‌رغم كاهش قيمت‌ها در بازار سكه اما باتوجه به اينكه بهاي طلا كاهشي بوده است، بنابراين حباب سكه در اين هفته افزايشي بوده است. در آخرين معاملات روز پنجشنبه، 8 ميليون و ٣٠٠ هزار تومان ه ر قطعه  سكه داراي  حباب بوده  است. 

ارسال نظر