شرايطي جذاب براي توليد برق از طلاي كثيف

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۰۰:۴۱:۱۹
کد خبر: ۳۱۸۴۴۷

با اصلاح نرخ‌هاي خريد تضميني برق نيروگاه‌هاي زيست توده طي دو سال گذشته و در پي آن مجوز ساخت ۲۰۰ مگاوات نيروگاه زيست توده از مصوبه ماده ۱۲ شوراي اقتصاد، سرمايه‌گذاري براي ساخت اين نوع نيروگاه‌ها در كشور را جذاب كرده است كه در حال طي كردن فرايند اجرا هستند. به گزارش ايسنا، نيروگاه‌هاي زيست‌توده در ايران به عنوان يكي از منابع انرژي‌هاي تجديدپذير در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با اصلاح نرخ‌هاي خريد تضميني برق نيروگاه‌هاي زيست توده طي دو سال گذشته و در پي آن مجوز ساخت ۲۰۰ مگاوات نيروگاه زيست توده از مصوبه ماده ۱۲ شوراي اقتصاد، سرمايه‌گذاري براي ساخت اين نوع نيروگاه‌ها در كشور را جذاب كرده است كه در حال طي كردن فرايند اجرا هستند. به گزارش ايسنا، نيروگاه‌هاي زيست‌توده در ايران به عنوان يكي از منابع انرژي‌هاي تجديدپذير در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته‌اند. زيست‌توده شامل موادي مانند ضايعات كشاورزي، فضولات دامي، پسماندهاي شهري و غيره است كه مي‌توان از آنها براي توليد انرژي استفاده كرد. اين نوع نيروگاه‌ها به دليل مزاياي زيست‌محيطي و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، مورد توجه قرار دارند. در ايران، توسعه نيروگاه‌هاي زيست‌توده همچنان در مراحل اوليه خود است و به ميزان محدودي گسترش يافته است. برخي از پروژه‌هاي آزمايشي و كوچك در اين زمينه به اجرا درآمده‌اند، اما هنوز به ظرفيت‌هاي بزرگي كه بتواند سهم قابل‌توجهي از توليد برق كشور را تأمين كند، نرسيده است. از چالش‌هاي پيش‌روي اين صنعت در ايران مي‌توان به مشكلات تامين منابع اوليه (زيست‌توده)، نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي بالا، و مشكلات زيرساختي اشاره كرد.

با اين حال، با توجه به پتانسيل بالاي اين منابع در كشور، پيش‌بيني مي‌شود كه با حمايت‌هاي دولتي و توسعه فناوري، اين نيروگاه‌ها در آينده نقش بيشتري در تامين انرژي ايران ايفا كنند. روزانه ۵۵ هزار تا ۶۰ هزار تن زباله در كشور توليد مي‌شود كه با احداث نيروگاه‌هاي زيست توده هدفگذاري شده، مشكل دفن ۱۳ هزار تن زباله حل و به اين ترتيب، مساله زباله در شهرها برطرف خواهد شد. طبق مصوبه ماده ۱۲ شوراي اقتصاد سرمايه‌گذاران با استفاده از ظرفيت ماده ۶۱ اصلاح الگوي مصرف انرژي مي‌توانند نسبت به ساخت نيروگاه‌هاي زباله سوز اقدام كرده و با عقد قرارداد خريد تضميني ۲۰ ساله با ساتبا، برق توليدي را به وزارت نيرو بفروشند و از مزاياي افزايش ۲۰ درصدي نرخ پايه خريد تضميني در استان‌هاي ساحلي و كلان شهرها و نيز تعديل نرخ پايه قرارداد از تاريخ بهره‌برداري بدون اعمال ضرايب دوره كاهشي بهره‌مند شوند. منابع مالي موردنياز براي خريد تضميني برق توليدي از منابع تجديدپذير از محل ارزش سوخت صرفه‌جويي شده براساس سوخت‌هاي وارداتي مايع و قيمت‌هاي صادراتي گاز و منافع حاصل از عدم توليد آلاينده‌ها و حفاظت از محيط‌زيست به ازاي برق توليدي اين قبيل نيروگاه‌ها، تأمين و به وزارت نيرو پرداخت مي‌شود. در بحث مصوبه ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير نيز با طي كردن فرآيند انتخاب سرمايه‌گذار از سوي ساتبا و تعهدات شهرداري مبني بر تامين پسماند و زيرساخت، علاوه بر پرداخت مبلغ خريد برق به مدت ۴ سال و نيم با سقف ۹.۵ سنت كه معيار انتخاب سرمايه‌گذار است، سرمايه‌گذار مي‌تواند مجوز فروش برق توليدي اين نيروگاه را جهت فروش در بورس انرژي سبز از وزارت نيرو اخذ كند. 

ارسال نظر